Aktualizováno 27.2. 2018 13:49
Důležitý verdikt

Soud povolil zákaz vjezdu dieslům do měst! Zaplaví ojetiny Česko?

Zdroj: TV Nova

Zákaz vjezdu dieselových aut do německých měst může přinést výrazné zlevnění ojetin s naftovými motory a růst zájmu o ně v Česku a dalších zemích střední a východní Evropy. Oprávněnost zákazů dnes potvrdil soud.

Spolkový správní soud v Lipsku rozhodl, že některá města mohou zakázat vjezd naftovým autům, a to kvůli znečišťování ovzduší. První zákazy jízdy by podle ochránců životního prostředí z organizace Deutsche Umwelthilfe, která případ iniciovala, mohly přijít už letos. Týkat se do budoucna mohou až několika desítek měst.

 

Spolkový správní soud projednával dva případy, v nichž soudy nižší instance nařídily Severnímu Porýní-Vestfálsku a Bádensku-Württembersku, aby upravily plány čistoty ovzduší pro Düsseldorf a Stuttgart tak, aby tato města co nejrychleji začala dodržovat hraniční hodnoty pro oxid dusičitý (NO2).

 

 

Soud ve Stuttgartu přitom konstatoval, že zákazy jízdy naftových aut jsou nejefektivnějším opatřením ke zlepšení čistoty ovzduší a je k nim možné přistoupit bez dalších legislativních změn už nyní. S tím dnes vyslovil souhlas i německý nejvyšší správní soud, když dovolání týkající se dvojice měst odmítl.

 

Reportáž TV Nova:

 

Dopady verdiktu mohou být dramatické a nemusejí se týkat jen většiny ze zhruba 15 milionů dieselových osobních aut v Německu. Pozorovatelé očekávají, že rozsudek bude mít vliv i na Českou republiku, kam může směřovat řada starších naftových aut z Německa, které nyní zřejmě výrazně ztratí na ceně.

 

 

"Prodeje automobilů s naftovými motory v Německu silně klesají, protože tlak na omezení dieselů je dlouhodobý. Lze tak očekávat, že by v případě zavedení zákazu i v dalších německých městech došlo k výraznému poklesu cen ojetin, a tím i k jejich významnému exportu nejen do ČR," podotkl Vojtěch Opleštil z  poradenské společnosti PwC ČR.

 

"Zákazníci nechtějí riskovat, že jejich auto bude v budoucnu neprodejné. Vzhledem k volnějšímu přístupu v zemích střední a východní Evropy tak značná část ojetin směřuje právě do těchto zemí. Druhým atraktivním odbytištěm pro ojeté vozy jsou africké země," dodal partner z další poradenské společnosti KPMG Jan Linhart.

 

Přestože přebytek dieselů v západní Evropě vznikl podle provozního ředitele autobazarů AAA Auto Petra Vaněčka již loni, meziročně se jejich podíl na trhu ojetin v České republice proti vozům s benzinovým motorem snížil. "Spolu s tím v loňském roce naftové automobily mírně zlevnily, ale zároveň i zestárly a zvýšil se u nich počet najetých kilometrů. To souvisí se zvýšeným dovozem starších a rizikových naftových automobilů dovážených ze zahraničí, které na tamních trzích nevyhovují emisním normám, a zejména němečtí majitelé se jich tak zbavují na úkor tuzemského životního prostředí," upozornil.

 

Tento trend bude podle něj pokračovat, nicméně podíl dieselových vozů na dovozech by se neměl dramaticky zvýšit.

 

 

Podle dřívějších údajů společnosti Cebia, která se zaměřuje na prověřování původu nabízených ojetých aut, se celkově v Česku ročně prodá zhruba 700.000 ojetin, 71 procent připadá na vozidla z ČR, 18 procent na dovoz z Německa a šest procent na vozy z Itálie.

 

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí především s následky manipulace při měření emisí a s obavami z možných zákazů jízdy. Zatímco v letech 2015 a 2016 podíl dieselů na všech nových osobních autech činil 48 a 46 procent, loni už klesl na 38,8 procenta. Naopak podíl vozů s benzinovým motorem stoupl z 50 a 52 procent na 57,7 procenta. V posledních měsících je pokles stále znatelnější. Letos v lednu podíl naftových vozů na celkovém prodeji klesl na 33 procent ze 45 procent ve stejném měsíci před rokem.

 

Výrazné jsou také problémy s odbytem ojetých naftových aut. "Řada zákazníků vzala své rozhodnutí zpět a přešli z dieselu na benzinový vůz. Znejistění je citelné," řekl listu Handelsblatt vedoucí jednoho autobazaru v Porýní Andreas Kraemer. Studie internetového prodejce Autoscout24 zase ukázala, že jen 15 procent dotázaných by si koupilo ojeté naftové auto. Málokdo z majitelů ojetých dieselových vozů si totiž nyní může být jist, že by se ho případné zákazy jízdy nedotkly.

 

Celkem je v Německu registrováno kolem 15 milionů osobních aut s naftovým motorem. Zhruba 2,7 milionu z nich splňuje normu Euro 6 a zákazy jízdy, které se mohou týkat zhruba 40 měst, by se jich s největší pravděpodobností nedotkly. Všech ostatních majitelů naftových vozů ale nejspíše ano. V tu chvíli by podle odborníků jejich cena šla dramaticky dolů.

 

Právě dieselové vozy největší měrou přispívají k tomu, že se ve zhruba 70 německých městech stále nedaří dodržovat maximální hodnotu NO2, která je stanovena na 40 mikrogramů na metr krychlový v ročním průměru. Nejhorší situace je v Mnichově (78 mikrogramů), Stuttgartu (73 mikrogramů) a Kolíně nad Rýnem (62 mikrogramů).

 

 

Vysoké znečištění oxidem dusičitým si vybírá daň na zdraví občanů. Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi 6000 lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané oxidem dusičitým. Už v malých koncentracích může mít NO2 podle úřadu dlouhodobě těžké následky. Organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe tvrdí, že si znečištění ovzduší NO2 celkem vyžádá zhruba 13.000 předčasných úmrtí ročně.

 

Zastánci dieselů zase argumentují tím, že tato auta sice produkují více NO2, zároveň ale méně oxidu uhličitého (CO2), takže přispívají ke změnám klimatu menší měrou než benzinové vozy. Upozorňují také na to, že na automobilovém průmyslu v Německu závisí 800.000 až 900.000 pracovních míst, z nichž by část mohla být kvůli zákazům jízdy ohrožena.

 

Ekologické organizace jsou zase toho názoru, že pracovní místa ohrožují především manipulace automobilek a jejich nedostatečná ochota výrazněji investovat do pohonů budoucnosti.

ČTK / TN.cz