Publikováno 2. 1. 2018
Problémy s turbodiesely

Zamrzlá nafta v autě? Řešení je snadnější než si myslíte!

sníh
Zdroj: archiv AutoTN.cz

Problém tuhnutí nafty v nízkých teplotách potkává každou zimu mnoho lidí. Při tom mnohdy stačí jen pečovat o vůz a používat kvalitní palivo.

S teplotami pod -10°C začínají řidiči naftových aut bojovat s problémem takzvaným zamrzání nafty. „Ve skutečnosti se při velmi nízkých teplotách začnou v naftě tvořit krystaly parafínu, které ucpou například palivový filtr nebo přívod paliva k motoru,“ vysvětluje Pavel Foltýn z Auto ESA. „Riziko zatuhnutí nafty lze snížit odpovídající péčí o palivový systém vozidla se vznětovým motorem a především tankováním kvalitního paliva a případně použitím speciálních zimních aditiv,“ doporučuje Foltýn.

 

DOPORUČUJEME: Videotest - vážně koupíte nejlepší trojkové BMW za méně než 150 tisíc?

 

Ne všechna vozidla na naftu mají například vyhřívaný palivový filtr a zranitelná místa palivového systému, přesto v nich nafta nezamrzá. Problémy nejčastěji potkávají právě řidiče, kteří vozu nevěnují dostatečnou péči, například palivový filtr se musí pravidelně měnit. Potíže ale způsobuje i nekvalitní palivo. Běžná nafta pro mírné klima obvykle odolává teplotám do -15 až -20°C, ale větší mrazy už bez problémů nezvládne. Pak pomůže pravidelné používání speciálních zimních aditiv do nafty, která žádanou filtrovatelnost nafty v nízkých teplotách zlepšují.


DOPORUČUJEME: Motory v nových autech potřebují lepší benzín. Kde tankujete vy?

 

Problémy mají také auta, která dlouhodobě stojí, případně do nich řidiči tankují málo. V prázdné nádrži může kondenzovat vlhkost a ta celý problém ještě prohloubí. Lepší je pravidelně dotankovávat tzv. do plné a pokud řidič ví, že s autem několik dní nepojede, měl by použít vedle kvalitní nafty právě i speciální aditivum. Někteří řidiči dělají také to, že v nouzi natankují do nádrže také pár litrů benzinu. „To možná fungovalo u starších dieselů bez filtrů pevných částic a s jednoduššími systémy vstřikování paliva, ale u moderních aut se to nedoporučuje,“ říká Foltýn z Auto ESA a dodává, že by u moderních aut mohlo naopak dojít k poškození filtru pevných částic nebo velmi choulostivých vstřikovačů. Pozor ale na různá aditiva do nafty, aby je motor auta snášel. Záleží opět na tom, jaký systém vstřikování nebo filtr pevných částic vůz má.


DOPORUČUJEME: Kupujete auto s turbodieselem? Můžete mít problém!

 

Pro bezproblémovou funkci auta v zimně je důležitý také dostatečně nabitý a spolehlivý akumulátor. Jedině ten zaručí dostatečné žhavení motoru a správnou funkci vyhřívání systému přívodu paliva, pokud ho vůz má. Se slabou baterií nemůže řidič čekat, že jeho auto bez problémů nastartuje.

TN.cz