Aktualizováno 31.7. 2018 19:35
Kruté varování

Zákeřný mikrospánek. Ve vedru dramaticky roste počet nehod

Zdroj: TV Nova

Roste počet řidičů, kteří bourají kvůli mikrospánku. Podle odborníků na dopravu to souvisí s vedrem, které v těchto dnech panuje. Poslední taková nehoda se stala v pondělí večer v zatáčkách mezi Mníškem u Liberce a Frýdlantem. Ohroženi jsou prý nejvíc mladí řidiči do pětadvaceti let.

Pondělní večerní nehoda v zatáčkách mezi Mníškem u Liberce a Frýdlantem je dalším případem v množící se sérii nehod, které mají stejnou příčinu - mikrospánek.

 

Řidiči ztěžkla víčka a z auta zůstala hromada šrotu. Dvaadvacetiletý mladík na chvilku za volantem usnul a probudil se až mimo silnici. Měl štěstí, i když jeho nehoda vypadala hrozivě, vyvázl jen s lehčími zraněními.

 

 

Podle odborníků, únava za volantem přichází ve vedrech mnohem rychleji. A počty nehod kvůli mikrospánku jdou prudce nahoru. Pětina nehod na dálnicích je spojeno právě s únavou a vyčerpáním.

 

Statistiky uvádějí, že 45 % řidičů si myslí, že únavu zvládne, 17 % šoférů vyjíždí navzdory únavě a věří, že ji silou vůle přemůžou, riziko, že se vybourají je přitom osmkrát vyšší.

 

“V současné době, kdy jsou opravdu extrémní vedra vyšetřujeme pět dopravních nehod, kdy sami řidiči přiznali, že za volantem usnuli,“ popisuje aktuální situaci mluvčí policie v Libereckém kraji Vlasta Suchánková.

 

“My sami vidíme, že pozornost řidičů klesá. Projevuje se to i tím, že snadněji přehlížejí motorkáře, cyklisty, ale i chodce,“ dodává.

 

 

Řidiče nejčastěji mikrospánek přepadá mezi půlnocí a 4. hodinou ráno. Málo se ale ví, že tou nejkritičtější dobou je 14. až 16. hodina odpoledne.

 

A riziko se rozhodně netýká malá skupiny lidí. "Téměř polovina řidičů přiznává, že někdy za volantem usnula," říká Roman Budský z Týmu dopravní bezpečnosti ČR.

 

Mikrospánek je jakýsi stav nevědomí, kdy řidič vůbec nekontroluje svoje chování. Vypnutí vědomí trvá od tří do patnácti sekund. Za tu dobu po okresce ujedete 75 metrů. Po dálnici až půl kilometru.

 

Blížící se mikrospánek na sobě poznáte podle ztěžklých očních víček a zpomalených reakcí. Třeba po šesti hodinách jízdy jste na tom s reakční dobou tak, jako byste měli v krvi promile alkoholu. Nepomůžou otevřená okna ani rádio naplno nebo mluvení.

 

"Jediné co může pomoci proti únavě je odpočinek a spánek. Všechno ostatní jsou jenom podpůrné berličky, které můžou jen oddálit únavu," upozorňuje Jan Frieser z krajského dopravního inspektorátu v Liberci.

TV Nova / Ivan Berka