Aktualizováno 20.12. 2018 08:45
Spor o D1

Zákaz předjíždění? Řidiči kamionů hrozí blokádou, varují i odborníci

Nápad ministra dopravy zakázat kamionům předjíždění na dálnicích vyvolal slušný rozruch. Zatímco řidiči osobáků mnohdy souhlasí, kamioňáci vztekle protestují. Dokonce začínají mluvit o protestních blokádách, pokud by návrh skutečně začal získávat reálné obrysy. Měly by vůbec takový zákazy na českých dálnicích smysl? Zabránil by problémům, které vedou ke kolapsům podobným těm z minulého týdne?

Ministerstvo dopravy po minulém týdnu oprášilo úvahy o zákazu předjíždění kamionů na českých dálnicích. Apokalypsa z D1 mu přihrála podporu od řady řidičů i politiků. Dopravci a šoféři kamionů už tak nadšeni samozřejmě nejsou. A na možné problémy upozorňují i odborníci.

 

Plány na zavedení zákazu předjíždění pro kamiony existují na ministerstvu už skoro dva roky. Ministr Dan Ťok ho chtěl zavést alespoň v místech s omezeným průjezdem. Stačily by k tomu nové značky.

 

 

Minulý týden, kdy v kolonách na Vysočině strávili někteří řidiči až 14 hodin, vyvolal debatu o zavedení přísnějších opatření – nařídit kamionům jen jízdu v pravém pruhu.

 

To rozdráždilo kamioňáky k ostrým reakcím. Na sociálních sítích jich stále víc mluví o protestní blokádě. Buď přímo na dálnici, nebo alespoň na parkovištích. Anebo o stávce, která by na čas narušila i zásobování obchodů. K podobným výzvám se přidávají další a další hlasy.

 

Řada řidičů kamionů je ale umírněnější. Nechtějí podnikat nic bez podpory dopravců a jejich sdružení Česmad Bohemia. To ale zatím o tak výrazných protestech mluvit nechce. I když kritikou nešetří.

 

"Řešit kalamitní situace paušálním zákazem předjíždění je nesmysl. To nás před žádnými kalamitami neochrání, na ty platí pouze mimořádná preventivní údržba. Jestli by v některých místech zákaz předjíždění pro kamiony pomohl, nic nebrání tomu ho tam umístit, a to bez jakýchkoliv zákonných změn. Obecně je ale pro dopravce, kteří ročně platí za mýtné přes deset miliard korun, myšlenka, že by byli zahnáni do jediného dálničního pruhu, nepřijatelná," míní mluvčí Česmadu Martin Felix.

 

 

Dopravci kritizují hlavně systém údržby na D1 a placení mýta za dálnice, na kterých panují takové podmínky. Zatím ale vyčkávají, až bude jasné, jakou formu by zákaz měl: Zda by šlo o plošné nařízení, nebo jen o rozšíření míst, kde kamiony předjíždět už nyní nemůžou.

 

Lidovci chtěli ve Sněmovně prosadit zákazem předjíždění kamiónů v levém pruhu alespoň dočasně omezeni rizikového chování řidičů. Komunisté mluvili o zákazu při zhoršených podmínkách.

 

Jenže kolaps na D1 a případná opatření se na program úterního jednání Sněmovny vůbec nedostaly. Poslanci ANO ministra dopravy Dana Ťoka “přikryli“ a zařazení mimořádného bodu do jednání vetovali.

 

Někteří odborníci před přehnaně tvrdým opatřením varují. “Jsem velkým odpůrcem zavedení plošného předjíždění pro kamiony na dálnicích. Snadno by docházelo k vytváření předlouhých kolon kamionů ploužících se v pravém pruhu za pomalým kolegou,“ míní Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti, který je zároveň předsedou expertní rady nové dopravní platformy VIZE 0.

 

Podle něj by naopak nebylo od věci ve větší míře vyžívat svislé proměnné dopravní značky se zákazem předjíždění pro kamiony. “Například v době silného provozu, za nepříznivých klimatických podmínek a podobně. Tyto značky by kromě zákazu předjíždění mohly stanovovat i zákaz jízdy v levém pruhu pro těžší nákladní vozidla, bez ohledu na to, zda předjíždějí. Pokud by začal provoz na dálnici váznout, kamiony by jely jen v pravém pruhu,“ navrhuje Budský.

 

Co by zavedení plošného zákazu podle něj způsobilo:

 

• velké zdržení pro desítky nákladních souprav,

 

• motory pomalu se plazících obrů by nepracovaly v optimálních otáčkách, což by s sebou neslo i zvýšenou spotřebu, a navíc by to nebylo ekologické,

 

• v noci by bylo dost nesmyslné nutit rychleji jedoucí kamiony k tomu, aby se na prázdné dálnici plazily za pomalým kolegou,

 

• velkým problémem by bylo napojování se na dálnici – zařadit se do mnohasetmetrové kolony nákladních automobilů by opravdu nebylo jednoduché,

 

• podobně by to bylo i se sjížděním z dálnice, řidiči ostatních vozidel by se museli i s několikakilometrovým předstihem zařadit do pravého pruhu mezi pomalé nákladní mastodonty

 

• pokud by se rozhodl dlouhou kolonu ploužících se nákladních vozů předjet pomaleji jedoucí řidič osobního vozidla či autobusu (jedoucí rychlostí cca 100 km/h), i v levém pruhu by v době silnějšího provozu snadno vznikla dlouhá kolona,

 

• někteří pomalejší a zbrklejší řidiči by se mohli snažit zařadit mezi kamiony do pravého pruhu stůj co stůj, což by mohlo být vysoce nebezpečné; nevraživí kamioňáci by ho mezi sebe jen tak nepustili, navíc by si vytvoření dostatečného prostoru pro své zařazení nemohl vynucovat, neboť zákon o silničním provozu (v § 12 odst. 5) jasně stanoví, že “přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí“.

 

• aktuálně platný zákon o silničním provozu (v § 36 odst. 4) myslí i na případy, kdy se pomalu jedoucí kamion snaží předjet na dálnici o něco pomalejšího kolegu (což v praxi zabere i více než minutu): „Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy.“ Jednoznačné ustanovení, stačí sledovat a vymáhat jeho dodržování. Tím by se výrazně zredukoval počet případů předlouhého vzájemného předjíždění nákladních vozidel.

 

Anketa

Pomohl by zákaz jízdy kamionů v levém pruhu?

Hlasovalo 1493 lidí.

TN.cz