Aktualizováno 13.2. 2018 15:46
Důvěřuj, ale prověřuj

Zájem o 4x4 roste. Ale pozor! Některé vůbec nefungují

Ilustrační foto
Zdroj: TN.cz

Nepříjemné překvapení mohou zažít lidé, kteří si pořídí ojeté auto s pohonem všech kol a až na sněhu zjistí, že systém nefunguje. Jak čtyřkolku správně prověřit?

Zájem o vozy s pohonem všech kol dlouhodobě roste, a to nejen díky oblíbenosti SUV. „Evidujeme vyšší poptávku po vozech s pohonem všech kol, od kterých si zákazníci slibují především větší jistotu a bezpečnost v zimě a při horším počasí,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA.

 

Důležité je ale velmi pečlivě vybírat a vyhnout se neprověřeným a neznámým autům ze soukromé inzerce bez servisní historie. „Rizikem neprověřených aut je především to, že systém pohonu vůbec nemusí fungovat,“ varuje Foltýn. Následné opravy závad jsou pak dost drahé.

 

 

Moderní systémy pohonu všech kol fungují často na principu mezinápravové spojky, která se spíná elektronicky při prokluzu předních kol. „Má to výhodu v tom, že při běžných podmínkách vůz pohání pouze jednu nápravu a tím se šetří palivo,“ vysvětluje Pavel Foltýn. Jestli ale systém správně funguje, to musí posoudit zkušený mechanik.

 

„Mnoho kupujících pospíchá, auto pořádně neprověří a pak jsou v zimě na horách překvapeni, že jim auto hrabe jen předními koly a čtyřkolka vůbec nefunguje,“ doplňuje Foltýn.

 

K rychlému prověření funkce takové čtyřkolky přitom stačí jeden trik: Najet předními koly na kluzký povrch, třeba sníh, štěrk nebo mokrou trávu a zkusit se rychle rozjet. Druhá náprava se musí připojit.

 

 

Ani od aut s pohonem všech kol se však nedají čekat zázraky a řidič by měl myslet na to, že zcela samospásný takový typ pohonu rozhodně není. „Fyzikální zákony rozhodně pohon na všechna kola nepřemůže,“ varuje Foltýn. Čtyřkolky sice pomohou v lepším rozjezdu z místa se sníženou adhezí, ale brzdnou dráhu nezkrátí, ani nezlepší průjezd zatáčkou.

 

Právě brzdná dráha a ovladatelnost pak hodně závisí na kvalitních pneumatikách. „Bez kvalitních pneumatik je ale sebelepší čtyřkolka k ničemu,“ upozorňuje Foltýn z Auto ESA. Právě vozy s pohonem všech kol jsou na kvalitním obutí závislé a některé potřebují i speciální typ pneumatik.

 

Většina výrobců právě na čtyřkolky doporučuje pneumatiky, které mají vyšší hmotnostní index a vyšší nosnost, obout celé auto tak bývá o několik tisíc korun dražší.
 

TN.cz