Aktualizováno 18.10. 2017 11:39
Jak jezdit v mlze?

Hrozí za mlhovky v koloně pokuta? Tohle říká zákon!

Kolona v mlze
Zdroj: isifa.com

Jeden bod a pokutu až dva tisíce korun můžete dostat za neoprávněné použití mlhových světel. Na pravidla jejich používání v koloně však zákon nepamatuje.

„Tyhle podzimní mlhy, to je peklo,“ říká profesionální řidič Tomáš Rejman. „Jsem za volantem osobního auta deset hodin denně a mohu říct, že dvě třetiny řidičů vůbec neumí používat mlhová světla. Zvlášť když jsou mlhy jen občasné a střídají se s úseky kde je dobrá viditelnost, tak s tím má většina řidičů problém.“ Podle zákona je přitom povinnost použít zadní mlhovky za mlhy a hustého sněžení. Používání předních mlhových světel je pak nepovinné a slouží jen ke zvýšení komfortu jízdy. „Řada řidičů mlhovky sice za snížené viditelnosti zapne, ale pak je zapomene vypnout, když se podmínky opět zlepší,“ říká Martin Farář z Besipu. „Ještě horší však je, že současné moderní automobily mají automatické denné svícení, a řidiči často zapomínají při snížené viditelnosti rozsvítit řádné osvětlení – tedy alespoň potkávací světla, a to ať se jedná o tmu, mlhu, nebo třeba vjezd do tunelu. Zapomínají i na to, že například vzadu jim vůbec nic nesvítí a jsou pro ostatní řidiče velmi špatně viditelní. Přitom právě v případě mlhy nebo deště, kdy se zdvihá při průjezdu vozidel vodní clona, čidlo často nevyhodnotí světelné podmínky jako dostatečně nízké pro rozsvícení tlumených světel a auto je pak špatně osvětleno především pro ostatní účastníky silničního provozu. Řada řidičů se řídí heslem ,když to vidím já, tak ostatní to vidí taky’.“

 

mlha
Zdroj: Pexels

 

DOPORUČUJEME: Co máte udělat, když vjedete na dálnici do protisměru?

 

Policie může samozřejmě nesprávné použití mlhových světel ohodnotit pokutou a jedním bodem do karty řidiče, ale v praxi se nic poodobného většinou neděje. „Většina řidičů mlhovky používá nadbytečně,“ říká policista z dálniční policie, který si nepřeje být jmenován. „A za to se jim pokuta dává jen těžko, protože každý může argumentovat, že on vnímá podmínky jako zhoršené.“ Policisté nemohou dát pokutu ani za svícení mlhovkami v koloně ve městě. Zákon na to totiž nepamatuje. „Přitom právě používání zadních mlhovek ve městě je peklo,“ upozorňuje Tomáš Rejman. „Jenže když se podíváte na pravidla silničního provozu, zjistíte, že podle něj mohou řidiči zapnout mlhovky jen co spadnou první vločky, nebo když projedou mlžným oparem kolem rybníka, a že se nijak nerozlišuje jízda v obci a na volné silnici.“ Používání zadních mlhovek ve městě je opravdu jen o (ne)slušnosti řidičů.


DOPORUČUJEME: Auta jezdí bezdůvodně v levém pruhu. Máme dvě legální a elegantní řešení, jak to vyřešit.

 

Možná by pomohllo, kdyby se zákon o použití mlhových světěl upravil tak, jako ho mají v Německu. Tam při rozsvícených mlhových světlech předpokládají, že viditelnost klesla pod 50 metrů, a vy nesmíte jet rychleji než 50 km/h, a to ani na dálnici.


MÁTE ŘIDIČÁK? PAK BYSTE SE MĚLI ZAREGISTROVAT U NÁS NA FACEBOOKU

 

5 základních pravidel pro jízdu za snížení viditelnosti
- Chovejte se k ostatním řidičům tak, jak chcete, aby se chovali oni k vám

- Zadní mlhovky používejte opravdu jen při snížené viditelnosti…

- …a nezapomínejte je vypnout

- V koloně mlhová světla vždy zhasněte

- Speciálně na podzim přepněte denní svícení na potkávací světla

TN.cz