Publikováno 12. 7. 2017
Novela zákona

Za auta bez povinného ručení se zase bude platit, rozhodli poslanci

Povinné ručení
Zdroj: Mediafax

Motoristé zřejmě budou muset opět platit České kanceláři pojistitelů za nepojištěná vozidla. Obnovu příspěvku dnes schválila Sněmovna v poslanecké novele zákona o povinném pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem motorového vozidla. Předloha, jež také zpřesní povinnost mít pojištěný automobil, nyní zamíří k posouzení do Senátu.

Poslanci přistoupili i na jediný pozměňovací návrh, který podal Jiří Dolejš (KSČM). Týká se důslednější kontroly fondu zábrany škod, do něhož plynou peníze z takzvaného povinného ručení. Rozdělují se složkám integrovaného záchranného systému. Fond bude muset zveřejňovat výroční zprávu o využití peněz ověřenou nezávislým auditorem.

 

Poplatek za nepojištěná vozidla už v zákoně byl, zákonodárci jej ale v roce 2014 zrušili. Příspěvek by se podle nynější novely skupiny poslanců z klubů ČSSD, ANO, KDU-ČSL, KSČM, TOP 09 a Starostů a ODS vypočítal jako součin počtu dní, kdy bylo bez pojištění, a příslušné sazby, kterou by podle druhu auta stanovilo vyhláškou ministerstvo financí.

 

Současný zákon uvádí, že vozidlo může na veřejných pozemních komunikacích provozovat pouze ten, kdo má sjednané pojištění. Navrhovatelé chtějí povinnost rozšířit tak, aby pojištění muselo mít každé auto v registru, s výjimkou aut zapsaných jako vyřazená, vyvezená, zaniklá nebo odcizená.

 

"Navrhovaná úprava výrazně zjednoduší určení, zda je či není dána povinnost pojištění odpovědnosti, čímž se předejde celé řadě sporů, a to v souvislosti s navrhovanou úpravou příspěvku do garančního fondu," uvádějí předkladatelé.

 

 

Kancelář pojistitelů spravuje garanční fond, ze kterého se vyplácejí náhrady škod způsobených nepojištěnými vozidly. Kancelář po majitelích nepojištěných aut škodu vymáhá.

 

V důvodové zprávě stojí, že dlouhodobě se takto podaří vybrat asi 30 procent výdajů z garančního fondu. Poslanci argumentují také tím, že na vyplácení těchto náhrad se nyní podílejí ti vlastníci a provozovatelé, kteří svou povinnost mít auto pojištěné plní.

 

 

Kancelář by mohla v části případů vymáhat nejvýše třetinu škody, kterou z garančního fondu poškozenému uhradila, maximálně 300.000 korun. Nyní jde podle předkladatelů mnohdy o částky v řádu milionů korun, které odpovědný člověk leckdy není schopen uhradit a jsou pro něj likvidační.

vbo tn.cz / ČTK

Diskuze

Nejvíce hodnocené komentáře:

12.7. | 15:04 Vašek Štefkovič
11
Uhlíři! už máš zaplacené daně !!! kmotři jedou !!!
23.7. | 10:09 Petr Kelenda
-3
Jediný účel politiků je zlikvidovat své občany.Jsem rád,že muslimové ovládnou ...
24.8. | 20:07 overal
1
Náhlasit nevhodný komentář
Podle této logiky mohou zavřít kteréhokoliv muže za znásilnění, protože nástroj k tomu má!!!
19.8. | 17:38 overal
3
Náhlasit nevhodný komentář
Pokud někdo bez povinného ručení nabourá,tak to musí zaplatit pojišťovny zaplatit,ze svých obrovských zisků a následně vymáhat po původci škody,i kdyby to splácel do konce života,ale trestat lidi,za to,že když zrovna nepoužívají auta,tak nepomáhají pojišťovnám nezaslouženě bohatnout je zlodějina!
23.7. | 10:09 Petr Kelenda
-3
Náhlasit nevhodný komentář
Jediný účel politiků je zlikvidovat své občany.Jsem rád,že muslimové ovládnou Evropu a bílá pakáž zmizí z Evropy!Už tu bílí škodili dlouho.Je na čase vystřídat osazenstvo.Začínám muslimům fandit aby obsadili celou Evropu.
18.7. | 19:06 koxkum
4
Náhlasit nevhodný komentář
Trubte na poplach - zrušte poplach.Ale peníze za ty svoje legislativní paskvily berou čím dál větší.Na to platí jedině pravidelná koupel ve Vltavě.Otázka je, kdy to Cajzlům dojde.
12.7. | 20:14 overal
11
Náhlasit nevhodný komentář
Tak se podíváme na to, které strany si pojišťovny tentokrát podplatily (vlastně dnes se říká úplatku sponzorský dar a uplácení lobing ), aby místo pro své voliče pracovali pro pojišťovny a umožnili jim vydírat a odírat řidiče.
12.7. | 15:04 Vašek Štefkovič
11
Náhlasit nevhodný komentář
Uhlíři! už máš zaplacené daně !!! kmotři jedou !!!