Publikováno 22. 1. 2018
rady a tipy

Vyhněte se pokutám! Zimní výbava aut se po Evropě hodně liší

Jízda po zledovatělé silnici - 3
Zdroj: TN.cz/Jakub Deml
Ilustrační foto

Jarní prázdniny se nezadržitelně blíží a to znamená jediné - spousta rodin s dětmi vyrazí na hory. Jak se na cestu k zasněženým vrcholkům připravit? A jaké zákony ohledně zimní výbavy platí ve zbytku Evropy?

V zimních měsících je základem mít obuty zimní gumy. České zákony dovolují mít různé druhy jednotně na jedné a druhé nápravě. To ale odborníci z Ústředního automotoklubu (ÚAMK) nedoporučují.

 

Stejně tak není vhodné mít na každé nápravě jinak sjetý vzorek. "Když už k tomu dojde, volba je jednoznačná - ty s hlubším dezénem umístit dozadu. Testy automotoklubů jednoznačně prokázaly, že se sice prodlužuje o něco brzdná dráha, nicméně ovladatelnost vozu a zvláště v nebezpečných situacích je výrazně lepší," upozorňuje mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

 

Obecně platí, že čím víc je sjetý vzorek pláště, tím víc se prodlužuje brzdná dráha a ovladatelnost auta, a to především na sněhu a ledu. Navíc se snadno může stát, že například při jízdě do Rakouska, kde není výjimkou kontrola hloubky dezénu policií, se v případě samotné hranice 4 mm můžete dočkat problémů. Policie těsnou hranici nemusí uznat a dovolí vám pokračovat v cestě až po přezutí vozu.

 

 

Z celkem 27 evropských zemí jich má 16 povinnost používat zimní pneumatiky ukotvenou v zákonech. Jinde jsou zimní gumy pouze doporučeny, v šesti státech povinné nejsou.

 

Zatímco v Česku, Chorvatsku, Rakousku a Itálii je minimální hloubka dezénu stanovena na 4 mm, jinde po Evropě to může být i méně. V Itálii navíc můžete dostat pokutu až 1682 euro za použití zimních pneumatik v zimě. 

 

Jak je to se zimní výbavou

V některých zemích se povinná výbava v zimě oproti té standardní liší. Například v Německu je nezbytnou součástí výbavy zásoba nemrznoucí směsi do ostřikovačů. Experti z ÚAMK radí volit o stupeň vyšší hodnotu mrznutí směsi, než byste vzhledem k teplotám očekávali. V noci totiž může přituhnout. 

 

Množství směsi, které si přibalíme do zavazadelníku, volíme i podle toho, zda zároveň s oknem ostřikuje soustava i přední světlomety. Spotřeba je v takovém případě zásadně vyšší.

 

 

Do výbavy dobře připraveného řidiče by mělo patřit i koště na delší násadě. Nejen v Česku, ale třeba i na Slovensku, může řidič dostat pokutu, pokud neočistí od sněhu střechu auta. Od věci není ani lopatka na odházení sněhu, ta je dokonce v Bosně a Hercegovině povinná. 

 

"K nezbytným drobnostem patří dobrá škrabka na sklo, rozmrazovač zámků, případně silikonový olej na těsnění dveří a zavazadelníku atd. Dobré je mít sebou i startovací kabely. Před jejich použitím je ale nezbytné si připomenout správný návod k použití, jinak můžeme udělat více škody než užitku," doporučuje Sirota. 

 

Sněhové řetězy nejsou potřeba všude

V celkem 9 z 27 evropských zemích jsou součástí povinné výbavy sněhové řetězy. V některých státech je to časově omezeno. Například v Bulharsko předpis platí od 1. listopadu do 31. března. V dalších státech je povinností mít je a použít v konkrétních oblastech či regionech. To platí pro horské oblasti Francie, Španělska, Itálie, místa v Maďarsku nebo Portugalsku.

 

 

V závislosti na povětrnostní situaci v daném místě může být na určitém silničním horském úseku umístěna dočasná značka přikazující použití sněhových řetězů. S tím se lze setkat jak v českých horách, tak zcela běžně v Rakousku, Švýcarsku nebo Itálii. Při vjezdu do takového úseku bez sněhových řetězů, zvláště omezí-li tím řidič provoz, hrozí vysoká pokuta i odstavení nebo odtažení vozu.

 

Jak je to se zimní výbavou v různých evropských zemích, se podívejte v tabulce:

Používání zimních pneumatik v Evropě

mom TN.cz