Publikováno 18. 10. 2018
Americké MRAPy

Výbuch převrátil i těžký obrněnec. V čem čelí útokům čeští vojáci?

Americké obrněnce MARP MaxxPro v akci - 32
Zdroj: Armáda ČR / Navistar
Americké obrněnce MARP MaxxPro v akci.

Pumový útok, při kterém byla ve středu zraněna pětice českých vojáků v Afghánistánu, musel mít obrovskou sílu. Podle všeho sebevražedný atentátník použil civilní auto naplněné 200 kg podomácku vyrobené trhaviny. Exploze převrátila pancéřové vozidlo, ve kterém Češi jeli. Americký obrněnec MaxxPro, který česká armáda v Bagrámu využívá, přitom s výzbrojí váží 23 tun.

K patrolám vyjíždějí čeští vojáci v obrněných vozidlech kategorie MRAP (Mine Resistant Ambush Protected), která jsou odolná proti minám i ohni a posádku chrání před palebnými přepady.

 

Přesto obrněnec s českou posádkou středečnímu útoku neodolal a převrátil se. Výbuch přišel ve chvíli, kdy se česká jednotka vracela na základnu Bagrám spolu s koaličními silami.

 

 

Třem vojákům se prakticky nic nestalo, dva ale utrpěli zranění a jeden dokonce tak vážné, že už musel prodělat operaci.

 

 

Obrněnce MaxxPro od firmy Navistar využívají Češi od začátku mise v Bagrámu. Mají je v zápůjčce od americké armády. Od té doby si je přizpůsobili podle svého, masky vyzdobili českými vlajkami, dokonce některé obrněnce pojmenovali. Jeden z vozů třeba nese připomínku na svatého Václava. Češi se na základně starají o jejich náročný servis.


Těžké obrněné vozidlo kategorie MRAP bylo určené speciálně pro prostředí konfliktů v Iráku a Afghánistánu. Povstalci se nemůžou se spojenci měřit v přímém střetu, uchylují se proto často k pokládání improvizovaných výbušných systémů IED (Improvised Explosive Devices) a jednotky potřebovaly pro přepravu vozy, které takovým útokům odolají.

 

126

Fotogalerie: Americké obrněnce MaxxPro v akci

Zdroj: Armáda ČR / Navistar

Americké obrněnce MARP MaxxPro v akci - 42

Hodnocení:

 

První prototypy byly testované už na jaře 2007. Když Američané začali Afghánistán postupně opouštět, obrněnce v zemi nechávali. Jejich přeprava zpět do USA je totiž extrémně drahá. Američtí plánovači vypočítali, že doprava jednoho vozidla přijde daňové poplatníky v přepočtu na milion korun. Přitom zničení by bylo pětkrát levnější.

 

Američané i proto řadu obrněných vozů v Afghánistánu půjčili spojencům, nebo se je snaží prodat. Kromě Čechů je využívají třeba Chorvati, Estonci, Řekové nebo Slováci.


Podívejte se na záběry z výcviku řidičů:

 

 

Stroje mohou být vyzbrojeny celou paletou zbraní, nejužívanější jsou kulomety M2HB ráže .50 Br. Část vozidel je vyzbrojena sestavou automatického granátometu AGS – 17 a kulometu PKB. O ochranu se stará pancíř a speciální skla. Konstrukce trupu ve tvaru písmene V se špičatým dnem je navržena tak, aby odolala výbuchům, bez následků by tak měla vydržet explozi pozemní miny o hmotnosti 7 kilogramů.

 

Daní za zvýšenou ochranu je samozřejmě hmotnost a s tím spojená i obrovská spotřeba. Lehčí verze váží 18, ty těžší dokonce přes 25 tun. Podle některých zdrojů umí těžké obrněnce spolykat až 80 litrů paliva na kilometr.

 

 

Základní verze má několik odvozených variant. Například vozidlo určené pro vyprošťování či odsun zraněných nebo vozidlo se zvýšeným výkonem, ochranou i nosností. Češi například využívají verzi Dash, která je menší, lehčí a lépe ovladatelná, mají menší poloměr otáčení a vyšší poměr točivého momentu k hmotnosti.

 

MaxxPro je dlouhý 6,4 metru, přes 2,5 metru široký a víc než tři metry vysoký. Je navržen pro nerovný terén, má pohon na všechna kola a umí se brodit vodou do hloubky 0,9 metru. Uveze dva členy posádky, čtyři až šest cestujících a jednoho střelce.

 

Pod kapotou má devítilitrový dieselový čtyřtaktní motor s ocelovými písty, přímým vstřikováním, mezichlazením turba a výkonem 375 koní. Kombinovaný je s pětistupňovým automatem. Podle výrobce jsou vozy schopny na silnici překročit stokilometrovou rychlost.

 

Patnáctipalcová kola jsou obuta do skoro 40 centimetrů širokých speciálních pneumatik Michelin.

 

Pro nasazení v jiných oblastech jsou obrněnce MaxxPro pro českou armádu nevyužitelná, proto neuvažuje, že by je koupila. Jako obrněné transportéry kategorie MRAP mají sloužit nová vozidla Titus 6x6, které vyvíjela francouzská společnost Nexter Systems ve spolupráci s kopřivnickou firmou Tatra Trucks, na jejímž unikátním podvozku budou stát.

 

České jednotky jsou v operaci Resolute Support (Rozhodná podpora) v Afghánistánu zodpovědné hlavně za ochranu letecké základny Bagrám 40 kilometrů severně od Kábulu. Úkolem českých vojáků je nepřetržité patrolování v okolí základny až do 20 kilometrové vzdálenosti. K patrolám se přepravují právě v obrněných transportérech. Cílem je narušovat nepřátelské aktivity a omezit raketové a jiné útoky nebo zjišťovat zpravodajské informace. Podílejí se i na výcviku afghánských jednotek.

 

Od letošního dubna v Bagrámu slouží 10. strážní rota tvořená především příslušníky 42. mechanizovaného praporu Svatováclavského z Tábora. Postupně je nahrazuje 11. strážní rota, kterou tvoří hlavně vojáci 74. lehkého motorizovaného praporu z Bučovic.

TN.cz