Aktualizováno 4.12. 2018 17:40
To podcenili!

VW pod palbou. Nebezpečnou vadu "opravil" jen plastovými pásky

Vadné přezky bezpečnostních pásů
Zdroj: Tekniikan Maailma

O závadě, která může být až smrtelně nebezpečná, ví koncern Volkswagen minimálně od května. Přesto dál prodával auta, u kterých technici konstrukční vadu vyřešili jen dočasně a dost zvláštně – používali na to plastové stahovací pásky. Teď budou muset desítky tisíc aut do servisů.

Nové modely Volkswagen Polo a Seat Arona i Ibiza mají konstrukční vadu, která by potenciálně mohla mít tragické následky. Přezky bezpečnostních pásů v zadní řadě, kde většinou cestují děti, jsou umístěny špatně. Když si na zadní sedadla sednou tři pasažéři levá přezka se může sama od sebe rozepnout a pás tak jednoho z cestujících neochrání.

 

Vadné přezky bezpečnostních pásů
Zdroj: Tekniikan Maailma

 

Prostřední přezka je o něco výš než sousední levá a v ostřejší zatáčce, kdy na sebe přezky tlačí, se může rozepnout příliš citlivá západka. Upozornil na to už před půl rokem finský magazín Tekniikan Maailma (Svět technologií), který auta testoval a drtivá většina simulovaných situací samovolné rozepínání potvrdila.

 

 

Automobilky Volkswagen a Seat tehdy majitelům dotčených aut poslaly dopisy a slíbily nápravu. Jenomže ta je minimálně dost zvláštní, upozornil britský spotřebitelský magazín Which? Technici upravili přezky v zadní řadě jen pomocí plastového stahovacího pásku. Úřady přitom takovou opravu jako trvalé řešení neuznaly. Slabý pásek může poměrně snadnou prasknout.

 

Koncern Volkswagen přesto dlouho nic jiného nevymyslel. Nevyhlásil ani oficiální svolávací akci a nové modely zvesela dál prodával. Majitele upozorňoval, aby zadní sedadla neobsazovali třemi pasažéry, do některých aut vylepil samolepku s varováním a po montáži zdrhovacích pásků avizoval, že jde jen o dočasné řešení, které “nemůže zajistit trvalou bezpečnost“.

 

“To je absolutně nedostatečná reakce na závadu, která ohrožuje životy,“ řekl Alex Neill z magazínu Which? a popsal příklad majitelů VW Polo, které prodejce na možné riziko vůbec neupozornil a informování byli dopisem až čtyři týdny poté, co si nové auto koupili. "Je šokující, že VW a Seat dál prodávají tisíce vozů, o kterých ví, že mají vážný bezpečnostní problém,“ dodal Neill.

 

 

VW i Seat přes léto prodaly desítky tisíc dalších aut. Až teď jejich majitele čeká oficiální svolávací akce a nejspíš konečně i pořádná oprava. Budou muset povinně do servisů, kde by jim mezi přezky bezpečnostních pásů měli namontovat speciální vložku.

 

Volkswagen argumentuje tím, že riziko bylo jen teoretické a že neeviduje žádný případ, kdy by závada skutečně někoho ohrozila. Varování formou dopisu a samolepek považuje za dostatečné, stejně jako dočasnou “opravu“ pomocí stahovacích pásků. Nevidí důvod, proč by měl kvůli tomu přerušovat prodej.

 

Nová svolávací akce by se mohla týkat celkově skoro půl milionu aut. Konkrétně jde o letošní a loňské ibizy, letošní arony a u VW Polo vozidla vyrobená v Jižní Africe a ve španělské Pamploně od konce října 2016.

TN.cz