Publikováno 20. 10. 2017
Šlápnout na brzdu není řešení

Víte, co máte dělat, když se vám jiný řidič lepí na zadek?

bezpečná vzdálenost
Zdroj: Archiv AutoTN

Pojem bezpečný odstup není nikde identifikován. Přesto se často mluví o tom, že ho každý druhý řidič nedodržuje. A podle policie je to jedna ze čtyř nejčastějších příčin dopravních nehod.

Zažil to každý kdo má řidičák. Auto za vámi se vám nepříjemně přilepí na zadek, občas zakličkuje, to jak se jeho řidič snaží zjistit, jestli by už náhodou nemohl předjet. A vám se v hlavě honí jen jedno: Nabourá mě nebo ne?

 

DOPORUČUJEME: Další test řidičů. Víte, kdo pojede jako první?

 

Víte, kolik metrů ujedete za vteřinu?

„Nesnáším to. Lidé si vůbec neuvědomují, jak rychle se v autě v reálném světě pohybují,“ říká Jan Červenka, šéfredaktor AutoTN, závodník, ale taky instruktor ježdění. „V rychlosti 130 km/h ujedeme za vteřinu 36 metrů, v rychlosti 50 km/h téměř 14 metrů! Reakční doba průměrného řidiče, tedy čas, než šlápne na brzdu, je přitom 0,8 až 1,1 vteřiny, ale jen za předpokladu, že se plně věnuje jízdě! Když to lidem při kurzu defenzivní jízdy říkám, tak dvěma třetinám z nich se nevěřícně rozjedou zorničky. Jen pro představu, pětadvacet metrů jsou od sebe sloupy pouličního osvětlení...“

 

Nehoda nákladních vozidel u Prahy - 2
Zdroj: AKTU.cz
 


CHCETE BÝT LEPŠÍM ŘIDIČEM? ZAPARKUJTE U NÁS NA FACEBOOKU!

 

Proč to dělají ostatní a jak se máme bránit?

Výzkum mezi řidiči ukázal, že důvody, proč se někomu „lepí na zadek“ jsou dva. Tím prvním je snaha popohnat řidiče auta před ním k rychlejší jízdě. Tím druhým je snaha zabránit jinému řidiči, aby se dostal do mezery před autem. Ano, obojí se dá označit za agresivní chování a rozhodně to nemá nic společného s plynulou jízdou. „Jenže stejně agresivní je, když řidiči, který se vám nalepí na zadek, šlápnete na brzdy. Bohužel se to děje velmi často. A agresivní chování vyvolává nutně další agresi“ říká smutně Jan Červenka a prozrazuje, co říká lidem v kurzu defenzivní jízdy. „Řešení je jednoduché... Pokuď vidíte, že řidič za vámi pospíchá a dopravní situace vám to umožní, tak mu klidně uhněte. Vás to nic nestojí a on ať si dělá co chce, klidně ať se za dva klilometry zabije. Pokud uhnout nemůžete, protože je před vámi další auto, tak v žádném případě nebrzděte, ani nerozsvicujte mlhová světla. Mnohem efektivnějším a přitom stejně účinné, je zablikat výstražnými blinkry. To řidiče za vámi varuje a spolehlivě ho donutí zvětšit vzdálenost od vašeho zadního nárazníku. Vyzkoušejte to a uvidíte.“

 

besip
Zdroj: Besip

 

Jak poznat bezpečnou vzdálenost v praxi?

Je smutné, že většina řidičů neví, jak odhadnout bezpečnou vzdálenost mezi auty, maximálně zná pravidlo, že by to mělo být dvě vteřiny. „Nikdo je to v autoškole nenaučil,“ říká Jan Červenka. „Přitom je to jednoduché. Podívejte se na místo, kde je auto před vámi právě teď, a vy byste tím místem měli projet za dvě vteřiny. Ideálním vodítkem je dopravní značka, patník, nebo řeba bilboard u silnice.“ 

 

DOPORUČUJEME: Rozptylování za jízdy může mít spoustu podob. Může to být i onanie.

 

Kdo je viníkem při nehodě?

Pokuď dojde ke srážce kvůli nedostatečné bezpečné vzdálenosti, je za viníká téměř vždy označen řidič auta vzadu. Pokuď vás auto před vámi vybrzdilo, pak vám pomůže jen svědectví jiného řidiče, případně ještě lépe kamerový záznam ve vašem autě.


 

TN.cz