Publikováno 18. 10. 2018
Šetřit se nevyplácí

VELKÝ TEST zimních pneu. Ty nejlevnější totálně propadly

Test zimních pneumatik
Zdroj: dTest/ADAC

Chladné dny mohou přijít velmi rychle, a s nimi i povinnost zimního obutí aut. Zákon stanoví, že pokud mají zimní pneumatiky vzorek nižší než 4 mm, je třeba pořídit nové. Podle doporučení výrobců byste měli měnit pneumatiky po čtyřech až šesti letech užívání. A podle čeho vybírat? Podívejte se na výsledky testu.

Šetřit se nevyplácí. Takový je závěr velkého testu zimních pneumatik o průměru ráfku 14 a 16 palců, který zpracoval časopis dTest ve spolupráci s německým autoklubem ADAC.

 

Testuje se na mokrých, zasněžených, suchých a zledovatělých površích, experti sledují míru opotřebení, vliv na spotřebu, měří hlučnost a provádějí i rychlostní zkoušku. Menší pneu se testovaly na kolech Fordu Fiesta, větší na VW Golf.

 

 

Zimní pneu musí vykazovat dobré jízdní vlastnosti na vodě, sněhu, ledu i na suchu. "Testujeme chování pneumatik na různých površích při různých klimatických podmínkách. Kromě toho také sledujeme, kolik pneumatika vydrží, jak ovlivňuje spotřebu pohonných hmot, jestli není příliš hlučná a jestli skutečně vydrží jízdu při rychlosti, pro kterou byla konstruovaná. Propadlíky nejnovějších testů byly ty nejlevnější výrobky," komentuje průběh a výsledek testu Michal Mikoláš, redaktor časopisu dTest.

 

Test zimních pneumatik 2018

 

Zimní pneumatiky měly nejčastěji problém s chováním na mokré asfaltové nebo betonové vozovce, což je častější situace, než jízda po zledovatělém povrchu. Za špatné směrové vedení, ovladatelnost, případně za dlouhou brzdnou dráhu dTest rozdal několik nedostatečných hodnocení.

 

"Nejhůře mezi čtrnáctkami dopadl čínský výrobek Nankang Snow SV-3, a to kvůli špatné ovladatelnosti na mokré vozovce i na sněhu. Pneumatika na sněhu klouzala, špatně se ovládala a měla dlouhou brzdnou dráhu. S mírně sjetým vzorkem bylo rozjíždění do zasněženého kopce prakticky nemožné. Podle odborníků ji stěží lze považovat za zimní pneumatiku," říká Mikoláš. Naopak pochvalu si zaslouží gumy Continental Winter Contact TS860 a Dunlop Winter Response 2, které dopadly dobře na všech testovaných površích.

 

Mezi pneumatikami o průměru 16 palců byla největším propadákem pneumatika Laufenn I FIT LW31, která byla téměř nepoužitelná na mokré vozovce. Z šestnáctek dostaly nejlepší hodnocení Continental Winter Contact TS860 a Goodyear UltraGrip 9.

 

 

Ve snaze ušetřit si řidiči pořizují takzvané celoroční pneumatiky, ty ale podle testů nejsou tak univerzální, jak si mnozí myslí. "Náš nedávný test ukázal, že celoroční pneumatiky jsou sice použitelné v létě i v zimě, ale vždy je to značný kompromis. Není možné vyrobit kvalitní pneumatiku tak, aby byla přizpůsobena na všechny podmínky, do kterých se s autem můžete během roku dostat. Doporučujeme proto spotřebitelům střídání kvalitních letních a zimních pneumatik," radí Michal Mikoláš.

 

 

Zákon ukládá povinnost mít obuté zimní pneumatiky v období 1. listopadu až 31. března, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo by se podle předpovědi počasí mohla vyskytovat. Pokud se venku teploty udrží vysoko nad nulou, nemusíte mít přezuto hned 1. listopadu.

 

Tipy dTestu:

 

- Při výběru pneumatik je nejdůležitější řídit se rozměry pneumatik uvedenými ve velkém technickém průkazu.

 

- Pokud si koupíte nové pneumatiky přímo v pneuservisu, zároveň si kupujete i likvidaci starých gum. Servis tedy následně nechá staré kusy ekologicky zlikvidovat.

 

- Ekologickou likvidaci zajišťují výrobci a dovozci pneumatik, kteří musejí zajistit místa zpětného odběru a zveřejňovat je na svých internetových stránkách.


Jak se vyznat v označení pneumatik:

 

Označení pneumatik
Zdroj: dTest

TN.cz