Publikováno 12. 11. 2018
Startuje se klikou

Úžasná renovace! Prohlédněte si český sporťák z roku 1908

Laurin & Klement BSC z roku 1908
Zdroj: Škoda Auto
Laurin & Klement BSC z roku 1908.

Je to jediný z dvanácti vyrobených kousků, který se dochoval. Startuje se klikou a jeho řadový kapalinou chlazený dvouválec o objemu 1399 cm3 dosahoval na dobové palivo výkonu 12 koní. Nádherný unikát Laurin & Klement BSC z roku 1908 prošel náročnou renovací a je chloubou škodováckého muzea v Mladé Boleslavi.

Krásný dvoumístný sportovní automobil Laurin & Klement BSC letos oslavuje 110. narozeniny. A jako dárek dostal parádní původní kabát. V uplynulých dvou letech prošel celkovou renovací, při které tým odborníků vycházel z dochované originální výkresové dokumentace a dalších pramenů.

 

Všechny důležité mechanické komponenty provozuschopného unikátu jsou původní, včetně motoru s autentickým výrobním číslem, se kterým sportovní vůz v roce 1908 opustil výrobní halu v Mladé Boleslavi.

 

Laurin & Klement BSC z roku 1908
Zdroj: Škoda Auto Laurin & Klement BSC z roku 1908.

 

"Sportovně koncipovaný Laurin & Klement BSC z roku 1908 je jediným dochovaným exemplářem z dvanácti vyrobených kusů. Po kompletní opravě podvozku, motoru, převodovky i dalších skupin a po sjednocení elektroinstalace byl vůz osazen karoserií, která tvarově odpovídá dokumentaci. Dvouválec o objemu 1399 cm3 nyní opět spolehlivě ožívá již po několika málo otočeních startovací klikou," popisuje vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi Andrea Frydlová. Nablýskaný historický sporťák se nově stal součástí tamní expozice a zařadil se k nejcennějším exponátům.

 

 

Originalitu vozidla potvrzuje vyražené číslo 5635 na motoru. Jediný do dnešních dnů dochovaný exemplář modelu Laurin & Klement BSC byl zkompletován 12. července 1908.

 

Rarita na čtyřech kolech změnila několikrát majitele a prošla řadou modifikací. Dokonce byla přestavěna na závodní speciál a stala se rekvizitou filmu Alfréda Radoka “Dědeček automobil“, který byl do československých kin uveden 27. března 1957. Později se několikrát změnila podoba přední kapoty i blatníků a řady detailů, mimo jiné v rámci úprav pro další filmové produkce. Všechny podstatné mechanické skupiny však zůstaly zachovány a spolehlivý provozuschopný vůz patřil ke stálicím československé scény historických vozidel.

 

Součástí sbírek mladoboleslavského muzea se unikátní automobil stal už v roce 2016. Po detailní analýze stavu a na základě rešerší dochovaných archivních pramenů se pak na něj vrhli profesionální restaurátoři, aby model BSC uvedli do stavu co nejbližšího originální podobě.

 

Laurin & Klement BSC z roku 1908
Zdroj: Škoda Auto Laurin & Klement BSC z roku 1908.

 

Modelová řada BS navázala v mladoboleslavském podniku Václavů Laurina a Klementa na vůbec první vozy L&K Voiturette z roku 1905. Rychle rostoucí poptávka po moderně řešených vozech s již tehdy příznivým poměrem užitná hodnota/cena vedla k podstatnému zvýšení objemu výroby – z desítek kusů v roce 1906 na takřka 500 automobilů ročníku 1908.

 

A tehdy zaujaly významné místo modely BS. Od původních voiturett typů A, B a B2 s vidlicovým uspořádáním dvojice válců se lišily hlavně řadovým dvouválcem o objemu 1399 cm3.

 

Agilní výrobce již tehdy vycházel vstříc specifickým potřebám zákazníků, například lékařů či obchodníků. V nabídce řady BS tak figurovala celá řada provedení karoserie, postavených na podvozcích o nejméně šesti různých délkách rozvoru náprav (1905-2380 mm) a pěti variantách rozchodu kol (1120-1300 mm). Jednalo se o osobní voituretty (francouzský výraz pro malý automobil, vozík), taxi, ale i lehké užitkové verze. V období 1908-1909 vzniklo celkem 66 vozidel L&K řady BS.

 

 

K nejcennějším z nich patří 12 vozů ve sportovním provedení BSC, o výkonu zvýšeném na 12 koní (8,8 kW) oproti 10 koním (7,4 kW) základního modelu. První z BSC opustilo bránu továrny 10. června 1908, poslední pak 20. října 1908.

 

Provozuschopný podvozek určený ke stavbě individuální karoserie podle přání zákazníka stál tehdy 5000 rakousko-uherských korun, cena kompletního vozu se standardní otevřenou dvousedadlovou karoserií byla o 500 vyšší.

TN.cz