Aktualizováno 20.3. 2017 07:22
Máte už přezout auto?

Řidiči už přezouvají na letní pneu. Není to brzy? Rady odborníka

Ručička teploměru sice atakuje patnáct stupňů, ale s výměnou pneumatik ještě nespěchejte.

Předpověď počasí na tento týden sice slibuje vysoké teploty, občas potkáte i nějakou tu motorku a u všech myček je fronta, ale pořád myslete na to, že teprve začíná březen, a že na výměnu zimních pneumatik za letní je přece jen ještě čas.


STAŇTE SE NAŠÍM FANOUŠKEM NA FACEBOOKU!

„Já osobně bych ještě nepřezouval a ani to našim zákazníkům nedoporučuji,“ říká Martin Šípek z bruntálského servisu BP Autosport. „Všeobecně se jako hraniční teploty pro rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami udává sedm stupňů, ale letní guma na ranní námraze funguje o kus hůř než zimní guma v patnácti stupních.“ Prošli jsme hned několik dlouhodobých předpovědí a všechny se shodují, že v první půlce března sice bude teplota vyšší než je průměr, ale že na konci měsíce by mohlo pršet a možná i sněžit. „Ten kdo má letní pneumatiky starší jak dva nebo tři roky, s menším množstvím vzorku, by měl počkat určitě!“

 

Zimní pneumatiky:
+ záběr na sněhu a ledu
+ lepší odvod sněhu a vody
+ brzdné vlastnosti při teplotách pod 7°C
- vyšší hlučnost
- za tepla rychlejší opotřebování


Přestože je ze zákona hraniční výška vzorku pneumatik 1,6 mm, tak u zimních pneumatik se doporučuje výška 4 mm a výš. Letní pneumatiky co mají vzorek pod 2 mm už taky zdaleka nefungují optimálně, ještě horší je, když je guma starší pěti let. Materiály ze kterých je vyrobena totiž ztrácí svoje vlastnosti a z lepivé pneumatiky se stává tvrdý puk. Stáří pneumatiky poznáte podle kódu na jejím boku, takzvaný DOT, důležitá jsou poslední čtyři čísla. Třeba údaj 2816 označuje pneumatiku vyrobenou 28. týden v roce 2016.


DOPORUČUJEME: Videotest - vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq na silnici i v terénu

Někteří řidiči starší nebo ojeté zimní pneumatiky ojíždí ještě když už je teplo a šetří tak letní obutí, ale ani to není úplně nejlepší řešení. Zimní pneumatika na teplém asfaltu má totiž o cca dvacet procent horší vlastnosti při krizovém brždění, horší je i její přilnavost v zatáčkách. „Je to častá praxe u lidí co najezdí málo kilometrů, ale rozhodně to není dobře,“ říká Martin Šípek. „Je zkrátka dobré mít dvě sady a střídat je, a taky se smířit s tím, že i pneumatiky mají svoji živostnost - prošlé jogurty taky člověk nejí.“

 

Letní pneumatiky:
+ spotřeba nižší až o 0,5 l/100 km
+ jsou tišší
+ lepší jízdní vlastnosti
- nefungují při nízkách teplotách
- horší odolnost vůči aquaplainingu 

Podle zákona o silničním provozu jsou řidiči povinni používat zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, ale jen v případě souvislé vrstvy sněhu, námrazy nebo pokud lze takovou situaci předpokládat. Výjimkou jsou místa označená značkou „zimní výbava“, tam musí mít řidič zimní pneumatiky bez ohledu na počasí až do konce března.

Pokuď tedy jezdíte denně bez ohledu na počasí, pak opravdu ještě chvíli vydržte. Pokuď ale svoje auto používáte jen příležitostně a chcete ho už přezout, pak myslete na to, že letní pneumatiky vás při nízkých teplotách nepodrží tak dobře jako ty zimní. 

 

DOPORUČUJEME: Policie odhalila výrobu falešných Ferrari a Lamborghini


 

 

TN.cz