Aktualizováno 24.11. 2017 10:15
Co vás v autoškole nenaučili

Uvízla na přejezdu, auto smetl vlak. Co máte v takové situaci dělat?

Nehoda - 12
Zdroj: Týdeník policie

V Hradci Králové se srazil vlak se Škodou Octavií, její řidička uvízla na železničním přejezdu. Stačila utéct, nedošlo ani ke zranění cestujících ve vlaku a odhadovaná škoda je 650 tisíc. Takže takový malý zázrak... Víte, co v podobné situaci dělat?

Úterní večerní srážka na vlakovém přejezdu v Hradci Králové se obešla bez zranění a i škody jsou relativně nízké. Všechno se seběhlo tak, že se řidička Otavie vyhýbala na železničním přejezdu protijedoucímu autu, ale pravým předním kolem sjela do kolejiště a nemohla vyjet ven. Podle vyšetřování policie se žena snažila auto vytlačit, ale marně. Když se po chvíli rozsvítila světelná i zvuková výstraha a následně od Hradce Králové směrem na Pardubice přijížděl vlak, bylo jasné, že už je na jakékoliv řešení pozdě. Vlak narazil do zablokovaného vozidla a než zastavil, tlačil ho přibližně 300 metrů daleko. Řidička jen sledovala všechno z povzdálí...


DOPORUČUJEME: Potápějící auto je smrtící past. Poradíme vám, jak z něj uniknout... Máte na to jen jednu minutu.

 

„V situaci jako je tato, se toho moc dělat nedá,“ říká Jiři Macháček, učitel v autoškole. „Když auto uvízne na přejezdu a nemůže se vlastními silami dostat pryč, pak je lepší než se ho pokoušet vyprostit zavolat na linku 112 a zastavit dopravu. Všechny přejezdy, ať se závorami nebo bez nich, jsou opatřeny čísly, která jsou umístěna na zadní straně skříně závor, nebo na zadní straně výstražného kříže. Když toto číslo nahlásíte operátorovi, dokáže do několik minut vlak zastavit.“


DOPORUČUJEME: Jak podélně zaparkovat? Máme pro vás jednoduchý a srozumitelný návod!

 

Častěji se ale stane to, že neopatrný řidič najede na přejezd a spadnou závory. „V tomto případě na nic nečekejte a závory jednoduše proražte,“ rozhodně říká hasič Otakar Kos. „Osobní auto závoru většinou jen nadzvedne, dodávka nebo nákladní auto ji zlomí, je k tomu uzpůsobená. Pokuď máte v autě spolujezdce, může závoru nadzvednout on, jde to snadno. Ale pozor, máte většinou tak dvacet až třicet vteřin, pak přijede vlak, takže musíte jednat rychle!“

MÁTE AUTO? STAŇTE SE LEPŠÍM ŘIDIČEM, PARKUJTE U NÁS NA FACEBOOKU!

 

Podle Správy železniční dopravní cesty většinu nehod na přejezdech zaviní řidiči. Každý železniční přejezd je pravidelně kontrolován, ročně se do nich investují stovky milionů. Nehoda v Hradci se stala na nechráněném železničním přejezdu, vybavit ho plnými závorami by bylo otázkou cca deseti milionů korun. V úvodu zmíněném případě by to však nehodě nezabránilo.


DOPORUČUJEME: Velký test řidičů - kdo pojede v této situaci jako první?

 

 

TN.cz