Aktualizováno 14.6. 2018 19:25
Tvrdá zkouška

Umí autopilot zabránit srážce? Ne! Tento test ukazuje proč

Test autopilota
Zdroj: Thatcham Research

Přední expert na bezpečnost vozidel Matthew Avery z Thatcham Research demonstruje, co se může stát, když se řidič přesvědčí, že současný silniční vůz je schopen řídit autonomně.

Poloautonomní auta zatím nejsou schopna stoprocentně zabránit srážce. Dokazují to zprávy o náhodných kolizích i drsných nehodách s fatálními následky vozů, které ovládal autopilot. Testy britské společnosti Thatcham Research pro asociaci tamních pojišťoven přesně ukazují, co se může stát. O výsledcích testů informoval například portál BBC.

 

 

Zapnete autopilota a máte pohodu, můžete si pustit film nebo si v klidu zatelefonovat? Ne, tak takhle to zatím nefunguje. Systém vyžaduje neustálou pozornost řidiče tak, aby byl v kritickém okamžiku schopný rychle reagovat.

 

 

Americká Tesla i další výrobci poloautonomních vozů opakovaně upozorňují řidiče na to, že technologie zatím rozhodně není dokonalá. Přesto se opakovaně stávají nehody, při kterých se šoféři na autopilota spoléhají až příliš.

 

Nedokonalost autopilota ukazuje video z britských testů s Modelem S od Tesly. Ve chvíli, kdy je provoz plynulý a bez překážek, autopilot v pohodě drží dostatečnou vzdálenost, upravuje rychlost a vše má pod kontrolou. V tu chvíli je snadné podlehnout dojmu, že technika je dokonalá.

 

 

Jenže problém přichází náhle a rychle. Záběry ukazují okamžiky, kdy vůz jedoucí před Teslou musí uhnout nečekané překážce (nafukovací model stojícího auta). Autopilot vydává varování a potřebuje zásah řidiče. A potřebuje ho rychle.

 

V tu chvíli musí mít člověk ruce na volantu a během vteřin reagovat. Proto výrobci opakují, že řidič musí za všech okolností zůstat pozorný a připravený na cokoli. Co se stane v opačném případě, je na záběrech dobře patrné.

 

"Je to příklad toho, co se stane, když je řidič nadměrně závislý na systému," řekl pro BBC Matthew Avery z Thatcham Research. Podle něj ještě nejsou řidič na technologii dostatečně připraveni a výrobci by měli být při zavádění technologií jednoznačnější.

 

 

Mluvčí Tesly uvedl, že výrobce nikdy netvrdil, že je systém plně autonomní a řidiče dostatečně informuje. “Situace, kterou ukázal test Thatcham Research by nebyla problém pro řidiče, kteří autopilota používají správně," uvedl.

 

 

"Zpětná vazba, kterou dostáváme od našich zákazníků, ukazuje, že mají velmi jasnou představu o tom, co je autopilot, jak ho správně používat,“ dodal s tím, že systém po přepnutí do režimu autopilota neustále připomíná řidičům jejich povinnost držet ruce na volantu a stále mít kontrolu nad vozidlem.

TN.cz