Publikováno 7. 11. 2018
Papírové závoďáky

Trabanty slaví výročí, na českých silnicích jsou jich pořád tisíce!

Zdroj: TV Nova

První trabanty, které sjely z výrobní linky v tehdejším východoněmeckém Zwikau, slaví výročí. Dnes jim je přesně 61 roků. I v Česku stále ještě silnice brázdí kolem deseti tisíc těchto velmi specifických vozítek, kterým se přezdívalo třeba papírový závoďák, trsátko, rozzuřený vysavač, nebo PVC Jaguár.

Přestože už to jsou automobiloví veteráni, na některých byste to nepoznali. Jejich majitelé se vytuněnými trabanty chlubí na pravidelných srazech. Úprava trabantu mnohdy stála několikanásobně víc, než pořízení nového vozu.

 

"Cena těch aut je tak kolem 100 tisíc, ale to mnohdy nepokryje ani zdaleka to, co do jejich vylepšení majitelé dali," vypočítává Petr Pihlík z Trabant klubu Plzeň.

 

Jen v Česku je kolem 20 trabant klubů, dokonce má toto východoněmecké vozidlo své muzeum.

 

První sjely z výrobní linky 7. listopadu 1957. Přesně 40 let po velké říjnové socialistické revoluci a měsíc po vypuštění sovětské družice Sputnik do vesmíru. Trsátko se jim říká kvůli karoserii. Tu konstruktéří vymysleli z duroplastu, aby nikdy nezrezivěla.

 


K novému autu tak majitel dostal i sadu lepení, aby si mohl drobnější praskliny opravit sám. Zkonstruovány jich byly tři miliony.

 

Výroba skončila v roce 1991, doteď se ale dají sehnat nové náhradní díly. Stojí jako ty na moderní auta.

 

Trabant se stal terčem nesčetných vtipů. Jeden za všechny: Co je snem majitele trabantu? Pokuta za překročení rychlosti. A není to od věci, trabant z nuly na sto zrychlil za 21 sekund, jenže stovky dosáhl málokdy. Podařilo se to, jen když nefoukal protivítr.

pez, Filip Pultar TN.cz