Aktualizováno 6.8. 2018 12:31
Hasičský kolos

Tatra naklonovala tygra a lva a postavila radikální monstrum

Ultimátní hasičský speciál Tigon - 15
Zdroj: Rosenbauer/Tatra

Tohle auto projede téměř vším! Kopřivnická Tatra Truck postavila nové hasičské auto, které nemá žádné limity. Hasičský speciál má pod kapotou 700 koní a je určený hlavně pro zásahy mimo běžné komunikace v průmyslových aglomeracích, v dolech, na ropných polích nebo třeba na letištích.

Unikátní vůz Tigon stavěla Tatra společně s jedním ze tří největších výrobců hasičských zařízení na světě, skupinou Rosenbauer.

 

"Zásadním cílem při vývoji a konstrukci zcela nového, radikálně konstruovaného hasičského vozidla Tigon bylo vyvinout speciál s co možná největším hasičským výkonem bez ohledu na to v jakém terénu bude nucen operovat. Výsledkem je jedinečné průmyslové vozidlo vhodné pro jakékoliv hasební úkoly včetně těch, které přesahují možnosti stávajících standardních vozidel," uvádí kopřivnický výrobce.

 

 

Hasičské speciály Tatra jsou mezi odborníky a zákazníky díky průchodnosti téměř jakýmkoliv terénem, ale díky jízdní stabilitě a efektivitě provozu. I Tigon stojí na dlouhými roky prověřeném bezkonkurenčním podvozku takzvané tatrovácké koncepce s nosnou rourou a nezávislým zavěšením. Podvozek Tatra Force 8x8 má unikáním jízdní schopnosti.

 

Systém pneumatického odpružení všech náprav a možnosti jeho nastavení zajišťuje vysokou jízdní stabilitu na jakémkoliv povrchu včetně vysokorychlostních hladkých ploch, které jsou typické pro průmyslové aglomerace či letiště a jejich zázemí.

 

19

Fotogalerie: Ultimátní hasičský speciál Tigon

Zdroj: Rosenbauer/Tatra

Ultimátní hasičský speciál Tigon - 13

Hodnocení:

 

Čtyřnápravový speciál Tigon ohromí na první pohled nejen koly s pneumatikami rozměru 24.00 R21, rozvorem 4490 mm, ale především vnějšími rozměry. Je dlouhý přes 12 metrů, 2,9 metru široký a 3,7 metru vysoký. Tatra umí dodat čtyřnápravové či pětinápravové verze.

 

Celkové hmotnosti 43 tun a požadavku na vysoké zrychlení a dosažení velmi rychle poměrně vysoké maximální rychlosti 120 km/h odpovídá využití řadového šestiválcového motoru Volvo, který je schopen ze zdvihového objemu 16,12 l poskytnout maximální výkon 515 kW/700 k. O přenos výkonu a točivého momentu na kola všech čtyř náprav se stará plně automatická převodovka Allison 4800 a přídavná/sestupná převodovka Tatra. Systém umožňuje hasit při plné jízdě.

 

Tigon má originální čtyřdveřovou dvoukabinu Force v novém provedení bez krytu motoru, který je umístěný v prostoru za kabinou. Kabina ta propůjčuje vozidlu velmi nízkou a kompaktní siluetu.

 

 

Nástavba od Rosenbaueru má dvě hlavní nádrže na vodu (9000 l) i technickou pěnu (3500 l), které jsou v případě potřeby schopny transportu pitné vody. Zacílení a “střelbu“ na cíl má na starosti nově vyvinutá elektricky ovládaná věžička Rosenbauer. Druhé hasební dělo je umístěno těsně před kapotou trambusové kabiny.

 

Název Tigon vznikl složením anglických slov Tiger a Lion, tedy "dvou silných, agilních koček - tygra a lvice". Testování probíhalo v jednom z nejtvrdších testovacích středisek ve střední Evropě, které stojí přímo v areálu kopřivnické Tatry. A Tigon bez potíží prošel strmými stoupáními, blátem, zkroucenými cestami, extrémními vývrtkami a mnoha dalšími výzvami.

TN.cz