Aktualizováno 16.4. 2018 13:16
Klasika z východu

Starý vymazlený žigulík může vydělat 200 tisíc. Podívejte se jak

Lada 1200
Zdroj: AuresLab
Lada 1200

Jsou to auta, která už mají svá nejlepší léta za sebou. Přesto z nich mohu být klenoty. Pokud vám ve stodole stojí škodovka nebo žigulík po dědečkovi, rozhodně se jich nezbavujte. I ze zachovalých aut z východního bloku se totiž stávají veteráni a jejich hodnota stoupá i v řádech desítek procent ročně.

Díky rostoucí oblibě sběratelství automobilů se nyní zhodnocují i modely, nad kterými by leckterý laik ohrnul nos. Před lety jich byly plné ulice, teď už v řadě případů reziví někde v roští.

 

“Historická auta jsou v posledních letech stále atraktivnější jako alternativní investice. Experty na umění jsou dokonce vyhodnocovány jako jedna z nejvýnosnějších a nejméně kolísavých alternativních investic,“ přibližuje Stanislav Gálik, ředitel inovačního centra AuresLab v AAA Auto. „Běžná, ale výjimečně zachovalá Škoda 120 před pěti lety stála 30 tisíc. Dnes je k sehnání za 80 tisíc a více. To je nárůst o více než 160 procent,“ doplňuje.

 

 

Nárůst hodnoty o zhruba 60 procent za posledních 5 let podle něj zaznamenaly například vozy jako Tatra 603 nebo Škoda Rapid. V Česku je také velmi žádaným zbožím například Škoda 1000 MB, roste zájem i o legendární Fiaty 126, Volhy nebo Lady.

 

Na jakých autech z Východu se dá vydělat, se podívejte tady:

 

A jejich cena dál poroste. Takový zachovalý žigulík se dá teď pořídit za 70 tisíc korun, z pět let by mohl stát 150 až 200 tisíc.

 

Největší potenciál zhodnocení mají v současnosti takzvané youngtimery čili auta do zhruba 30 let stáří, která se mnohdy dají pořídit i do sta tisíc korun. Přesně předpovídat, která budou nabývat na hodnotě, je však podle Gálika velmi obtížné, téměř nemožné. “Obecně však lze říct, že dříve nebo později budou zajímavé jakékoliv vozy s minimálním nájezdem a v původním zachovalém stavu,“ vysvětluje Gálik.

 

Proslulého „žigulíka“, tedy Ladu 1200, si v garáži hýčká i Jakub Hamerský ze Svitávky na Blanensku. “Auto mám po otci, který ho kupoval před deseti lety za 19 tisíc. Nedávno mi za něj nabízeli 35 tisíc, a to jsem na něj za tu dobu ani nesáhl,“ popisuje Hamerský, jak vůz nabývá na hodnotě pouhým stáním v garáži. Prodávat ho neplánuje, naopak mu chce dopřát rekonstrukci. “Neberu ho jako investici, jednou bych s ním chtěl zase vyjet. Je ale příjemné vědět, že bude čím dál tím vzácnější,“ dodává Hamerský.

 

 

Ukládání úspor do starých aut je stále pouze alternativní způsob, jak zhodnotit své peníze. Je to spíš cesta pro automobilové nadšence, ale proč ne? S akciemi si rozhodně tolik zábavy neužijete.

 

Při pořizování automobilu pro investiční účely musí mít kupující na paměti, že nejde o krátkodobou záležitost. “Je to opravdu běh na dlouhou trať a sázka na růst poptávky a ceny vozidel. Automobil je investice jako každá jiná, její hodnota může růst, ale zároveň třeba klesnout na polovinu. Nesmíme také zapomínat na náklady na skladování a údržbu, které hodnotu průběžně snižují,“ upozorňuje na možná rizika ekonom společnosti Partners Martin Mašát.

 

Přesto byl světový trh s historickými vozy v posledních letech jedním z nejrychleji rostoucích ve srovnání s ostatními alternativními investicemi (klenoty, výtvarné umění). V roce 2017 byl celosvětový aukční obrat na trhu s veterány odhadován na více než miliardu eur a meziročně vykázal růst 3 procenta.

TN.cz