Publikováno 31. 5. 2018
Nové průkazy

Stáčení tachometrů řeší EU. Auta dostanou evropské pasy

Tachometr
Zdroj: isifa.com

Evropská komise se bude muset zabývat podvody se stáčením tachometrů ojetých aut. Začne připravovat celoevropskou legislativu, která má zavést povinné registry a průběžné sledování každého auta v rámci systému Car-Pass. Komisi tím dnes pověřili poslanci Evropského parlamentu.

Evropský parlament chce celoevropská pravidla, která by zamezila podvodům, nebo je alespoň výrazně ztížila. Systém má vyjít z úspěšného belgického modelu Car-Pass, který funguje už od roku 2004 a v poslední době ho přebírají i další státy. Naposledy Slovensko. V Česku nic takového neexistuje.

 

 

V rámci Car-Pass systému je každé auto vedeno v registraci a STK či servisy průběžně a povinně zaznamenávají počet najetých kilometrů při každé prohlídce, opravě nebo i výměně oleje a pneumatik. V systému je pak možné kdykoliv dohledat historii vozu a zjistit, kolik má skutečně najeto.

 

Auto navíc dostane k technickému průkazu speciální průkazku, do níž se stav tachometru opisuje. Certifikace stojí od 3 do 7 eur podle toho, jak podrobné údaje majitel vyžaduje.

 

V Belgii se tak stáčení kilometrů podařilo vymýtit. Rájem podvodníků jsou jiné evropské státy – třeba Polsko nebo Česko. A problémem jsou převozy stočených aut přes hranice. Překupníci nemají problém vyvézt vůz ze země, kde žádná registrace nefunguje a stočená auta se tak šíří všude po Evropě.

 

 

U vozidel kupovaných přímo v zemi první registrace má upravený tachometr jen zhruba 5 – 12 procent. U prodejů přes hranice pravděpodobnost strmě stoupá. Konkrétně v Česku má stočený tachometr až 80 % dovezených aut.

 

“Snižování najetých kilometrů může podvodně zvednout cenu automobilu o 2 000 až 5 000 eur, při přepočtu na počet prodávaných ojetin na evropském trhu tak každoročně kupující přicházejí až o téměř 10 miliard euro,“ přibližuje rozsah problému se stáčením český europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL).

 

Europoslanci proto chtějí celoevropskou evidenci. A také prosazují, aby bylo stáčení kilometrů ve všech státech EU trestným činem.

 

 

V současnosti je stáčení zakázáno ve 25 členských státech. Ve Francii můžete dostat až dva roky vězení, v Německu vysokou pokutu a 1 rok vězení. Přesto se v těchto zemích stáčení objevuje u zhruba třetiny ojetin. Řešení různými sankcemi je tak neúčinné.

 

“Jediné dvě země, kde už tyto podvody prakticky neznají, jsou Belgie se systémem Car-pass a Nizozemí s podobným systémem Auto-pass,“ doplňuje Zdechovský.

 

Na Slovensku spustili systém na stejném principu k 20. květnu. Už před tím ale čtyřměsíční testovací provoz přinesl snížení podvodů o více než 26 %, kdy poměr stočených aut klesl z 34 % na 10,6 %.


Europoslanci zároveň chtějí, aby Evropská komise tlačila na výrobce aut, kteří by měli víc využívat existující aplikace znemožňující stočení. Cena těchto systémů se pohybuje kolem jednoho eura. Nová evropská legislativa by tak podle europoslanců neměla znamenat výrazné navýšení výdajů a neměla by mít negativní dopad na růst cen automobilů.

TN.cz