Aktualizováno 5.2. 2019 10:36
Nekalé praktiky

Špinavý byznys v autobazarech! Většina podvádí, koukněte jak

Autobazar
Zdroj: Profimedia

Byznys s ojetými auty v Česku dlouhou řadu let očerňují skandály a podvody na zákazníky. Ač se mnohé autobazary snaží své jméno očistit, celkově se to oboru moc nedaří. Potvrzují to výsledky loňských kontrol České obchodní inspekce: víc než polovina kontrolovaných autobazarů porušila zákon!

Česká obchodní inspekce (ČOI) v průběhu roku 2018 zkontrolovala 83 autobazarů a v 50 případech zjistila porušení právních předpisů. To je tristní výsledek, který vrhá další špínu na celý byznys s ojetinami.

 

ČOI potvrzuje, že mnohé bazary dál využívají nekalé obchodní praktiky a obelhávají zákazníky. “Nejčastěji prodejci používali nekalé obchodní praktiky, které pak mohou negativně ovlivnit rozhodnutí spotřebitele při nákupu ojetého vozidla, nebo řádně neinformovali o vlastnostech prodávaných vozidel,“ potvrzuje mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

 

 

Inspektoři dodržování povinností při prodeji ojetých automobilů průběžně monitorují. Jdou hlavně po stočených autech a ověřují, jakým způsobem prodejci informují o skutečném stavu vozů při uzavírání kupních smluv.

 

A narážejí na stále stejné triky, autobazary poskytují zákazníkům nesprávné, zavádějící či lživé informace:

 

- o počtu najetých km

- o počtu předchozích majitelů

- o tom, zda vozidlo je či není havarované

 

Nejvyšší pokutu ve výši 300.000 korun dostala společnost Auto Diskont. Ta nabízela na webu BMW v hodnotě 215 000 korun. Auto mělo být nehavarované a ve velmi zachovalém stavu. Jenže při podrobné prohlídce v provozovně Nepomucká v Plzni se ukázalo úplně něco jiného.

 

“Podle kupní smlouvy, jejíž součástí je "Protokol o zkušební jízdě a předání vozidla", se jednalo o vozidlo ve velmi špatném až nevyhovujícím technickém stavu, nadměrně opotřebované a havarované,“ popisuje Fröhlich. Navíc stav tachometru neodpovídal počtu skutečně ujetých kilometrů.

 

 

Další pokutu 90.000 korun dostal provozovatel autobazaru v Pražské ulici v Náchodě. “Prodávající na dotaz inspektorů, v postavení spotřebitele, uvedl, že vůz Škoda Octavia je dovezen z Francie a stav tachometru je 150 553 km. Ze znaleckého posudku však vyplynulo, že skutečný stav najetých kilometrů byl 249 687 km,“ uvádí ČOI.

 

 

Porušení zákona o ochraně spotřebitele inspektoři odhalili při 47 kontrolách, některé autobazary porušily víc ustanovení zákona najednou. Česká obchodní inspekce za nedostatky pravomocně uložila 73 pokut v celkové výši 2 081 500 korun.

 

- ve 27 případech prodávající porušil zákaz užití nekalé obchodní praktiky

- ve 14 případech prodávající neinformoval řádně o vlastnostech prodávaných výrobků

- v 9 případech neinformoval prodávající jasným způsobem o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů

- v 9 případech nebyl spotřebitel informován o ceně prodávaných výrobků

- v 8 případech nebyl spotřebitel informován o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace

- v 7 případech nebyl dodržen správný proces vyřizování reklamací

TN.cz