Publikováno 12. 4. 2018
Nafta vs. benzin

Šokující zjištění: Emise CO2 poprvé za 10 let rostly. Nejvíc Škodě!

Smog
Zdroj: isifa.com

Tažení proti dieselům a neutuchající zájem o nenasytná SUV. To jsou dva hlavní důvody toho, že emise CO2 v Evropě vloni vzrostly. Poprvé po dlouhých deseti letech. Automobilky slibují zlepšení po přechodu k elektrickým pohonům, ale zatím spíš roste zájem o benzín.

Ano, i tohle je dopad ekologického tažení proti dieselům. Vznětových motorů produkujících oxid dusíku sice ubývá, logicky ale roste zájem o benzinové motory produkující více oxidu uhličitého.

 

 

Podle studie společnosti Jato Dynamics, která se věnuje budoucnosti autoprůmyslu, se průměrné emise CO2 v roce 2017 zvýšily o 0,3 g/km na 118,1 g/km. Jde o první nárůst v Evropě za posledních deset let. Evropská unie přitom vyhlásila cíl 95 g/km do roku 2021. To odpovídá průměrné spotřebě zhruba 5,1 l benzinu (nebo 4,5 l nafty) na sto kilometrů. Pokud to automobilky nesplní, hrozí jim vysoké pokuty.

 

Průzkum porovnává flotily dvacítky nejprodávanějších značek na 23 evropských trzích a počítá jejich průměrné emise.

 

Emise
Průměrné emise flotil 20 nejprodávanějších značek (zdroj: Jato).

 

Nejlépe jsou na tom vozy Toyoty, což je jedna z mála automobilek, které se daří ve větší míře prodávat hybridní auta. Na druhé místo klesl vítěz minulého srovnání Peugeot, hlavně kvůli úspěchu svého žíznivějšího SUV 3008.

 

Naopak nejhůře už druhý rok po sobě vycházejí modely Mazdy a Mercedesu, které dosahují průměrných hodnot kolem 130 gramů CO2 na kilometr.

 

Emise
Průměrné hodnoty emisí v 23 sledovaných zemích EU.

 

Ale dobře na tom není ani Škoda. S hodnotami 115,9 g/km je pod průměrem, ale její flotila vykazuje největší zhoršení proti roku 2016. Emise CO2 vzrostly o 4,1 g/km, tedy o víc než 4 %, což je nejhorší výsledek z celé porovnávané dvacítky značek.

 

Škodovka to přisuzuje novým SUV, o které je velký zájem. “Škoda Auto uvedla na trh na sklonku roku 2016 a v průběhu 2017 dva nové SUV modely Škoda Kodiaq a Škoda Karoq. Zvýšení průměru emisí CO2 je důsledkem narůstajícího zájmu zákazníků o vozy kategorie SUV s vyššími výkony motorů,“ uvedl Zbyněk Straškraba ze Škoda Auto.

 

Emise
Průměrné emise modelů Škoda.

 

Přesto si v Mladé Boleslavi věří, že evropský plán snižování emisí splní. Výrazného snížení emisí CO2 se Škoda zavázala docílit v rámci své Strategie 2025. “Automobilka plánuje v roce 2025 prodávat čtvrtinu elektrifikovaných modelů v rámci celého portfolia vyráběných vozů, navíc do této doby uvede na trh 10 elektrifikovaných modelů. Současně se zaměří na ekologický pohon vozů na stlačený zemní plyn (CNG) vykazující nízké emise CO2,“ popisuje plán Zbyněk Straškraba.

 

Podobné cíle vyhlašuje většina výrobců. Musí reagovat na klesající poptávku po naftě a zároveň mezeru vyplnit jinými pohony, než je benzín.

 

Vloni poklesl objem registrovaných aut se vznětovými motory o 7,9 % na 6,77 milionů. Diesely tak měly 43,8% podíl na celkových celkových registracích. To je pokles o víc než 11 procent proti roku 2011, kdy byla naftová auta na vrcholu.

 

 

Jenže místo dieselů zákazníci zatím nevolí alternativní pohony, ale spíš benzínová auta. Registrace vozů na benzin vloni rostly o 10,9% na nejvyšší úroveň od roku 2003.

 

No a to je hlavní důvod rostoucích emisí CO2. A řidiči, kteří chtějí vyšší výkon a točivý moment, logicky volí silnější auta s mnohem vyššími emisemi. Údaje za rok 2017 ukazují, že nově registrovaná naftové auta měla průměrné emise CO2 117,9 g/km, ta benzínová 123,4 g/km. Rozdíl je znatelných 5,5 g/km.

 

Nepomáhá ani stále vysoká poptávka po vozech SUV, tedy velkých autech s vyšší spotřebou. Automobilky alespoň zmenšují modely do kompaktních verzí a nabízejí i v tomto segmentu hybridní řešení.

 

Zájem o vozy s alternativními pohony ale roste jen velmi pomalu. Podíl na trhu zvýšily z 3 % v roce 2016 na 5 % v roce 2017. Elektromobily stále brzdí vysoká pořizovací cena, nízká kapacita baterií a nedostatečná infrastruktura. Podíl hybridních aut na trhu se zvýšil o jeden procentní bod.

TN.cz