Publikováno 21. 11. 2018
Slepí vrazi

Šokující zjištění: 71 % řidičů špatně vidí. Přibude nová povinnost!

Řidič za volantem
Zdroj: Profimedia

Alarmující výsledky přineslo víc než roční měření zraku českých řidičů: 71 % z nich za volantem špatně vidí, přitom buď nemají brýle vůbec, nebo používají nevhodné. Při řízení jsou tak podobně nebezpeční, jako kdyby byli opilí či pod vlivem drog.

“Když jsme viděli výsledky, byli jsme zděšeni Situace není vůbec dobrá,“ říká prezident Autoklubu České republiky Jan Šťovíček. Právě autoklub je jedním z odborných partnerů projektu Slepí vrazi, který na situaci upozorňuje. Z průzkumu vyplynulo, že skoro tři čtvrtiny šoférů potřebují korekci zraku a 8 % řidičů má tak špatný zrak, že by za volant vůbec neměli usednout. Přesto řídí...

 

V rámci projektu absolvovalo měření zraku od loňského května skoro 4300 lidí ze 42 měst a obcí v Česku a na Slovensku. Jen 28 % z nich má oči v pořádku nebo nosí správnou korekci zraku. Ostatní sedají za volant, přestože vidí špatně, nepřečtou na dálku dopravní značky nebo pozdě reagují na překážky.

 

 

V Česku je zhruba 6 milionů aktivních řidičů, většina z nich si myslí, že má oči v pořádku. "Řada lidí si vůbec neuvědomuje, že má problém se zrakem. Přitom stačí půl nebo tři čtvrtě dioptrie a rozdíl ve vnímání značek či překážek je značný," upozorňuje i Tomáš Neřold, pověřený řízením oddělení Besip na ministerstvu dopravy.

 

Zatímco zdravý řidič dokáže zareagovat a zabrzdit při rychlosti 90 km/h zhruba za 80 metrů, u šoféra, který má 0,75 dioptrie, ale nepoužívá brýle ani čočky, je dráha o polovinu delší.

 

Slepí vrazi

 

"V roce 2017 došlo k 103 821 dopravním nehodám. Z toho téměř 5000 se stalo s přispěním alkoholu či drog. A řidičů, kteří špatně vidí, je mnohem více než těch pod vlivem návykových látek. Nebezpeční jsou zhruba stejně, ale jejich havárie nikdo neeviduje," podotýká Šťovíček.

 

Slepí vrazi

 

Mezi nejčastější oční vady patří krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus, které způsobují různou míru rozostření. Autoklub upozorňuje na to, že většina řidičů je podceňuje, a nebo je vůbec neřeší. Podle průzkumu nebylo během posledního roku na oční kontrole 68 % dotázaných řidičů. Řada z nich si myslí, že brýle nepotřebuje.

 

Slepí vrazi

 

Podle platných zákonů absolvují řidiči kontrolu zraku, než dostanou řidičák a pak až v 65 letech v rámci první povinné prohlídky. Právě to chce autoklub změnit.

 

 

Podporuje změnu zákona, která by řidičům nařídila pravidelné měření zraku. A ministerstvo dopravy potvrzuje, že takovou úpravu skutečně chystá. Převzalo iniciativu některých poslanců, kterou dotáhne do vládního návrhu novely silničního zákona.

 

Zavedení povinnosti v minulosti kritizoval například Václav Klaus mladší. Podle navrhovatelů ale nemá být cílem buzerace řidičů, ale zlepšení situace na silnicích.

 

 

Zatím není jasné, jak často budou muset řidiči na prohlídky chodit. Původní poslanecký návrh Jana Birkeho z ČSSD počítal s kontrolou při povinné výměně řidičáků jednou za deset let. Detaily ale bude ministerstvo ještě ladit. Je tak možné že zákon zavede povinné měření jednou za pět let nebo v ještě kratším intervalu. A řeší se také to, zda povinnost bude plošná nebo až od určitého věku, hranice by mohla být například 40 let.

 

Problém se přitom týká i profesionálních šoférů. Ti musejí na povinnou prohlídku jednou za dva roky a po padesátce každý rok. “Ale i u profesionálů je situace velmi špatná. Řada z nich si brýle nepořídí, přestože při kontrole dostanou jasný důkaz, že by je potřebovali. A my nemáme páku, jak je k pořízení korekce donutit,“ upozorňuje zkušený optik Zdeněk Renc.

 

I to by měla novel řešit. Řidiči zřejmě budou dostávat do průkazů zápis, že potřebují korekci zraku a museli by při silniční kontrole mít nasazené brýle nebo alespoň potvrzením prokázat, že mají čočky. Povinné kontroly by pro ně také znamenaly výdaje – měření zraku stojí zhruba 300 až 400 korun.

 

 

Ministerstvo chce nastavit pravidla tak, aby nepřetížilo oční lékaře a neprodloužilo čekací lhůty, pravomoc měřit by tak měli dostat i optici a optometristé.

 

Než bude zákon připraven a projednán, Besip i Autoklub ČR chtějí dál pokračovat v kampaních, aby na možný problém upozornili co nejvíc řidičů.

TN.cz