Publikováno 17. 11. 2018
Srážky s vlakem

Smrtící přejezdy. Podívejte se, které jsou v ČR nejnebezpečnější. MAPA

Tragická nehoda na železničním přejezdu v Rimavské Sobotě
Zdroj: HaZZ

Jsou pro řidiče horší železniční přejezdy zabezpečené závorami či světly, nebo ty nezabezpečené, před kterými varuje jen dopravní značka? Podle statistik z posledních let víc lidí zemřelo překvapivě na těch zabezpečených. Podívejte se, kde se stalo nejvíc nehod a které měly nejfatálnější následky. Data zveřejnil Besip.

16 mrtvých, 15 těžce zraněných a 66 lehce zraněných. Taková je bilance 152 srážek s vlakem, které se staly během loňského roku na železničních přejezdech v Česku. V meziročním srovnání to je o 8 nehod víc. Přibylo 5 těžce a 1 lehce zraněný, naopak měly srážky o 2 oběti méně než v roce 2016.

 

Letos se na přejezdech stalo do konce října stalo 124 dopravních nehod, při kterých zemřelo 13 lidí.

 

 

Jaké přejezdy jsou tedy horší? Na zabezpečených se vloni stalo 75 nehod na těch nezabezpečených 77, což je srovnatelná bilance. Ovšem mnohem hůř vycházejí zabezpečené přejezdy při srovnání počtu obětí. Na nezabezpečených železničních přejezdech zemřeli 3 lidé, zatímco na zabezpečených 13 osob!

 

Na přehled srážek s vlakem a jejich následků v roce 2017 se podívejte na interaktivní mapě:

 

 

Pozn.: V dopravních nehodách a jejich následcích nejsou uváděny střety vlaku s chodcem (zdroj: Besip).

 

Nejvíce nehod na železničních přejezdech při srážce s vlakem se v roce 2017 stalo ve Středočeském kraji (29), naopak nejméně v Praze (2).

 

 

Nejvíc obětí měly srážky s vlakem v Plzeňském kraji (4 osoby), a to hlavně kvůli tragickému střetu osobního vlaku s autem na přejezdu ve Vejprnicích u Plzně z ledna 2017, při které zemřeli 3 lidé. Přejezd je bez závor a je zabezpečen jen výstražnými světly a zvukovým signálem. Podle zprávy Drážní inspekce auto vjelo na železniční přejezd v době, kdy světla svítila.

 

Naopak v 7 krajích na přejezdech nikdo nezemřel.

 

Nejvíc těžce zraněných bylo v Ústeckém, Královéhradeckém a Zlínském kraji (3 osoby). Nejvíc lehce zraněných pak v Olomouckém kraji (15 osob).

 

Nejvíce lehce zraněných (9 lidí) si vyžádala ve středu 20. září v brzkých ranních hodinách nehoda osobního vlaku s nákladním autem, které vjelo na železniční přejezd v době, kdy také svítila světelná signalizace.

 

 

Jak řešit kritické situace na železničních přejezdech? Podívejte se také na video Besipu:

 

 

Česká republika se v počtu střetů na železničních přejezdech vztažených na 1 milion vlakokilometrů řadí k nejnehodovějším zemím po boku Estonska a Řecka. A také v počtu smrtelných střetnutí na železničních přejezdech patříme v pořadí evropských států k nejhorší třetině. Vůbec nejhorší bilance je u České republiky evidována v počtu smrtelných střetnutí na počet obyvatel.

 

Zároveň je v Česku kvůli velmi husté železniční (9500 km) a silniční sítě (56 000 km) velký počet přejezdů. Země se srovnatelnou rozlohou jako Rakousko, Irsko, Maďarsko, Portugalsko nebo Řecko jich mají zpravidla podstatně méně.
 

TN.cz