Publikováno 8. 2. 2018
Přehled

Absolutní přednost chodcům? Slováci jsou pro, Česko zatím ne

Zdroj: Policie SR

Stačí, aby chodec projevil úmysl vstoupit na přechod, a podle zákona bude mít absolutní přednost. Takové pravidlo teď zavádí na Slovensku. Podívejte se, v jakých dalších zemích mají chodci absolutní přednost.

Slovensko chce snížit počet nehod s chodci, přidá se k zemím, kde pro ně na přechodu platí absolutní přednost. Česko zatím tak striktní pravidlo nemá.

 

Aktuálně slovenští policisté pátrají po silničním pirátovi, který v Michalovcích na východním Slovensku předvedl manévr, při němž na přechodu skoro srazil matku s kočárkem. Video, které můžete vidět v úvodu článku natočil jiný šofér. Ten před přechodem vzorně zastavil.

 

Podle slov viceprezidenta Policejního sboru SR Ľubomíra Ábela „chce jít Slovensko po vzoru těch zemí, kde mají zakotveno v legislativě, že chodec má vlastně absolutní přednost už jen díky svému úmyslu, který projeví tím, že se blíží k přechodu pro chodce.“

 

 

Slováci si od zavedení absolutní přednosti slibují zlepšení situace ve městech. Řidiči prý budou ostražitější, bude méně střetů, zraněných a mrtvých. Šoféry to má donutit zpomalit před přechodem, k němuž se blíží lidé. A to na méně než povolených 50 km/h.

 

Na slovenských přechodech vloni zemřelo 49 lidí, což je zhruba pětina z celkového počtu úmrtí chodců.

 

Na českých silnicích umírá každý rok v průměru 130 chodců. ČR, podobně jako třeba Bulharsko, zatím absolutní přednost pro chodce v zákonech zakotvenou nemá.

 

Řidič sice musí umožnit chodci bezpečný přechod a bezprostředně před přechodem zpomalit, aby stihl včas zastavit vozidlo, na druhou stranu chodec nesmí vstupovat na přechod nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem.

 

Zákon také jmenuje kolejová vozidla, před kterými přednost neplatí ani na přechodu.

 

Jak se tedy mají čeští chodci a řidiči chovat na přechodech bez signalizace? Odborníci ÚAMK předně radí: obě strany se mají chovat ohleduplně. Pro chodce je ideální, když naváže s řidičem oční kontakt, řidič kývnutím dá najevo, že chodci dává přednost a ten zase kývnutím nebo zvednutím ruky „poděkuje“ a pak vykročí do vozovky.

 

ÚAMK upozorňuje ještě na jedno “nedotažené” české pravidlo - řidič má povinnost zastavit vedle jiného vozidla, které dává přednost chodci na přechodu. “Ovšem tohle pravidlo platí jen pro vozidla v jednom směru. Jinými slovy, na druhé polovině vozovky už chodec musí opět vyčkat, až mu řidiči dají přednost,” upozorňuje mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

 

Obecně pojaté pravidlo o chodcích na přechodech platí v Německu nebo Itálii. Mměkčí je i Rakousko, kde zákon také říká, že řidič nesmí chodce ohrozit ani omezit.

 

 

Absolutní přednost je ale mnohem důslednější a tvrdší. Platí například pro Švýcarsko, Nizozemsko a další země.

 

Jednoznačnou formulaci paragrafu silničního zákona o chodcích na přechodech mají v takových zemích jako je Belgie, kde na přechodech bez světelné signalizace nebo přítomnosti policie musí auto zpomalit a dát chodci přednost.

 

V Nizozemsku nebo Švýcarsku je řidič povinen dát přednost každému chodci, který přechází vozovku po přechodu. “Od toho se odvíjí povinnost přibližovat se vozidlem k přechodu takovou rychlostí, aby stihl včas a bezpečně zastavit, vkročí-li člověk na přechod,” dodává Sirota. Ve Švýcarsku taková povinnost pro řidiče platí dokonce v některých případech i tam, kde přechod není vyznačen.

TN.cz