Publikováno 1. 3. 2018
10 nejčastějších případů

Škody způsobené mrazem hradí pojišťovny. Na co máte nárok?

Nehoda mezi Božím Darem a Ryžovnou
Zdroj: HZS Karlovarského kraje

Někdy jde o plechy, jindy o zdraví a bohužel mnohdy o životy. Podcenit teploty, které v posledních dnech klesly hluboko pod nulu, se nevyplácí. Proti některým následkům se můžete pojistit, nebo už dokonce pojištěni jste a možná o tom ani nevíte. Podívejte se, jak pojišťovny škody posuzují.

Počet pojistných událostí u motorových vozidel právě v mrazivých dnech skokově roste. Tady je deset momentů, se kterými se v zimních měsících setkávají likvidátoři pojišťovny Generali. Jak je řeší?

 

SNÍH A ZMRAZKY NA KAPOTĚ

Když nasněží, musí sníh z auta dolů. To platí nejen o sklech, ale také o karoserii. Jízda se sněhovou čepicí je nebezpečná pro posádku auta, ale i pro auta jedoucí vzadu. Nejčastěji hlásí klienti pojišťovnám rozbitá čelní skla nebo kapoty od zmrazků z návěsů nákladních aut nebo dodávek.

 

 

Pohled pojišťovny: Poškozené auto (nebo jeho skla) ledem či sněhem od vpředu jedoucího vozidla jde nejsnáze řešit z připojištění čelních skel nebo havarijního pojištění. Případně z povinného ručení viníka, kde je ale potřeba dodat dostatek důkazů. Pouhé oznámení s podezřením na viníka nestačí.

 

Takže určitě k takovým případům volejte policii, snažte se fotit, točit, zapamatovat si SPZ dotyčného auta a sehnat si na místě svědky.

 

 

SPRÁVNÁ SMĚS V OSTŘIKOVAČÍCH

Paseku na čelním skle dokáže způsobit i nesprávně zvolená směs v ostřikovačích. Snaha o odstranění námrazy za použití ostřikovačů, může být úspěšná. Za jízdy jde ale o obrovský risk. Některé směsi mají tendenci po rozetření okamžitě zamrzat. Podstatná není okolní teplota, ale tzv. pocitová teplota. Teplota vzduchu kvůli rychlosti auta razantně klesá, a proto směs do -10° C najednou nemusí stačit. Například při 50 km/h se reálná teplota -5°C rázem na čelním skle mění na -16° C.

 

Pohled pojišťovny: V takových případech, kdy použití ostřikovače vedlo k vytvoření námrazy na skle a následně k nehodě, bychom vždy individuálně posuzovali okolnosti takové pojistné události.

 

ŠKRÁBÁNÍ NÁMRAZY Z OKEN

Námraza na oknech představuje doslova smrtelné riziko. Zvlášť v případě, kdy si řidič oškrábe pouze vybrané části okna. Důležité je mít kompletní výhled, proto by mělo být od mrazu očištěné nejen celé čelní, ale všechna skla. Zapomínat by se nemělo ani na čelní světlomety, kde námraza může zhoršit jejich účinnost.

 

Pohled pojišťovny: Jsou známy i smrtelné nehody s chodci, které řidič přes nedostatečně oškrábané čelní sklo srazil. V takových případech je řidičova vina obvykle nezpochybnitelná a tím i jeho podíl na úhradě škody.

 

To znamená: škrábat, škrábat, škrábat...

 

 

CHYTRÉ SENZORY

Radary hlídající odstup od jedoucího auta, parkovací senzory, kamery snímající okolí automobilu. To vše potřebuje v zimě péči. Minimálně tu základní – před vyjetím tyto součásti výbavy očistit opatrně od sněhu, námrazy nebo nečistot. Spoléhat na senzor, který kvůli sněhové pokrývce nefunguje, je obrovské riziko.

 

Pohled pojišťovny: Pokud by škoda na voze řidiče nebo jiného účastníka provozu vznikla kvůli selhání elektronických pomocníků (zejména vlivem jejich znečištění či pokrytí ledem či sněhem), pak stále platí, že při ovládání vozidla musí řidič spoléhat pouze na sebe. Když by došlo k nárazu do překážky například při couvání a senzory nefungovaly, nelze se odvolávat stylem „Já za to nemůžu, to senzory!“. Je to podobné, jako by se řidič odvolával, že v navigaci neviděl kruhový objezd, a proto ho projel rovně… Elektroničtí pomocníci jsou stále jen doplňkem.

 

ZPĚTNÁ ZRCÁTKA

K přehledu o dopravní situaci jsou zpětná zrcátka klíčová. Jejich čistota také. Problém nastává v momentě, kdy na nich uschnou (mnohdy i díky vyhřívání) nečistoty. Další komplikací je přejezd z mrazivého počasí do podzemních garáží, kde se na zrcátcích bleskově vytvoří zamlžení. Odření auta při popojíždění nebo parkování pak bývá otázkou chvíle...

 

Pohled pojišťovny: V případě nehody bychom zjišťovali, do jaké míry k ní právě zašpiněná zpětná zrcátka vedla. V případě situace s podzemními garážemi musí řidič spoléhat při řešení škody na své havarijní pojištění, případně na povinné ručení viníka.

 

 

LETNÍ ČI SJETÉ PNEUMATIKY

Zimní pneumatiky jsou od 1. listopadu do 31. března v České republice prakticky povinné. Vyhláška hovoří tak, že řidič jimi musí mít vůz vybavený, jestliže je na silnici sníh, led nebo námraza, nebo lze předpokládat, že takové podmínky nastanou. To se v zimě může stát v podstatě kdykoliv. Pokud za těchto podmínek dojde k nehodě a ukáže se, že řidič spoléhal na letní obutí, případně zimní pneumatiky měl, ovšem s nadměrně opotřebovaným vzorkem, bude ho to to stát peníze.

 

Pohled pojišťovny: U nevhodných pneumatik (ať už jde o hloubku dezénu, vhodný sezónní vzorek nebo velikost v souladu s technickým průkazem auta) se vždy posuzuje, do jaké míry se podílely na vzniku nebo rozsahu nehody. V případě nedobrzdění s letním vzorkem na sněhu je jasné, že rozsah škody bude větší. V takovém případě by hrozilo krácení pojistného plnění z havarijního pojištění, respektive vymáhání části škody po viníkovi nehody.

 

ZAMRZLÁ NAFTA

Nekvalitní nafta a velký mráz mohou být příčinou toho, že palivo v nádrži ztuhne a vůz odmítá startovat. Pak je nejsnazší počkat, až teplota stoupne a palivo povolí. Ale co když potřebujete odjet na hory? Nebo podnikáte a potřebujete odvézt zákazníkovi zboží? Aby k takové situaci nedošlo, je potřeba tankovat u kvalitních a prověřených čerpacích stanic.

 

Pohled pojišťovny: Pokud se potvrdí, že na nefunkčnost automobilu měla vliv nekvalitní nafta, je potřeba vzniklou škodu, například za zkrácenou dovolenou, vymáhat na provozovateli čerpací stanice. Dá se ale předpokládat, že dokazování odkud naftu v nádrži máte, nebude snadné. Bezprostřední pomoc se zprovozněním auta může zajistit asistenční služba. Je ale potřeba vědět, že tento typ zásahu je ale součástí pojištění.

 

 

NEUPEVNĚNÝ NÁKLAD NA STŘEŠE NEBO V KABINĚ

Lyže, snowboardy a lyžařské boty musí být v autě umístěné tak, aby neohrozily jeho posádku, případně ostatní řidiče nebo dokonce chodce. Prudké brzdění nebo náraz ve spojení s ostrými hranami lyží položených na zadních sedlech může být smrtící koktejl. Stejně tak je důležité zimní sportovní vybavení nebo další náklad popruhy přichytávat i ve střešních boxech. Při brzdění nebo nehodě totiž hrozí, že z něj vyletí a způsobí další škodu.

 

Pohled pojišťovny: V případech, kdy by se potvrdilo, že převážené sportovní vybavení nebylo zajištěno tak, aby nezranilo posádku nebo ostatní účastníky silničního provozu, bychom vždy individuálně posuzovali okolnosti takové pojistné události. Z praxe nejsou výjimkou nehody, kdy se lyže při prudkém brzdění dostanou ze střešního boxu a prorazí zadní sklo vpředu stojícího auta.

 

ZIMNÍ OBLEČENÍ

Teplá bunda v zimě přijde vhod, zejména na začátku jízdy. Za volantem ale představuje bezpečnostní riziko hned z několika důvodů. Podle zkušeného instruktora kurzů bezpečné jízdy na výcvikových plochách Autodromu Most Jiřího Patery je nutné, aby bezpečnostní pasy přilehly co nejtěsněji k tělu a v případě nehody zabránily pohybu těla vpřed. „Zimní bunda to neumožní. Dalším problémem je zhoršená koordinace a omezení pohybu řidiče. Při delší jízdě se také mnohem dříve projeví únava, protože teplá bunda zamezí odvětrávání vrchní části těla,“ říká Jiří Patera. Za zcela nevhodné považuje i řízení v jakýchkoli zimních rukavicích. „V pořádku je používat řidičské rukavice. U moderních automobilů je však povrch volantu opatřen kvalitními materiály, takže rukavice ani nejsou zapotřebí,“ dodává Patera.

 

Pohled pojišťovny: Při vzniku pojistné události se okolnost, jaké svršky řidič měl, neřeší.

 

BOTY I PŘEZKÁČE

Řízení v nevhodných zimních botách je dalším nešvarem, který může skončit nehodou. „V nouzové situaci se navíc problém prohlubuje. Nevhodná obuv omezuje koordinaci pohybu, řidič ztrácí cit přítlaku nohou na pedál spojky a brzdy, prodlužuje se doba přesunu pravé nohy z pedálu plynu na brzdový pedál. Řídit pak v botách určených ke sjezdovému, ale i běžeckému lyžování, je vyloženě hazardem,“ varuje Jiří Patera.

 

 

Specialitou, se kterou se likvidátoři také setkávají, jsou právě nehody na parkovištích u lyžařských středisek. Někteří řidiči totiž cestu autem k místu ubytování neváhají absolvovat v lyžařských botách na přezky.

 

Pohled pojišťovny: Obuv, kterou měl řidič nazutou v době nehody, primárně nezkoumáme. V případě řízení v obutí, které je určeno pro lyžování nebo snowboarding, bychom však pečlivě řešili, do jaké míry ke vzniku škody přispělo. Pokud zásadně, hrozilo by snížení pojistného plnění. U povinného ručení pak vymáhání určité částky po viníkovi.
 

TN.cz