Aktualizováno 7.3. 2018 13:43
Škodovka se rozpíná

Škoda slibuje 3000 nových míst. Ale trvá na práci v sobotu

Výrobní linka v Mladé Boleslavi
Zdroj: Profimedia

Škoda Auto plánuje vytvořit v Mladé Boleslavi okolo 3000 nových pracovních míst. Je tu ale podmínka: pokud se dohodne s odboráři na zavedení 18směnného provozu. Ten má zajistit potřebné zvýšení kapacity mateřského závodu automobilky.

Škoda Auto v Mladé Boleslavi v současnosti zaměstnává 23.000 lidí. Tedy počet, který přesahuje polovinu obyvatel města. A chystá rozšíření výroby, které by přineslo práci pro další 3000 lidí. ČTK to na autosalonu v Ženevě řekl předseda představenstva Škody Bernhard Maier.

 

„V případě rozšíření výrobních kapacit v Mladé Boleslavi bychom také museli začít připravovat infrastrukturu, aby něco takového vůbec bylo možné. Chceme proto v nejbližší době zahájit jednání s vládou, Středočeským krajem i městem Mladá Boleslav,"upřesnil Maier.

 

 

Škoda je podle Maiera připravená investovat do rozvoje regionu vyšší dvoumístnou částku v milionech eur. "Jsme rádi, že se naši zaměstnanci chtějí podílet na našem růstu a zároveň jsme si vědomi naší odpovědnosti, kterou vůči nim máme. Ta nekončí za branami našeho závodu," podotkl.

 

Ve Škoda Auto v současnosti běží kolektivní vyjednávání s odbory o mzdách. Firma zaměstnancům nabídla růst platů o 15 procent během 27 měsíců a další jednorázové bonusy. Zvýšení platů ale podmiňuje dohodou o možném rozšíření využití atypických směnných systémů v závodě v Mladé Boleslavi. To by znamenalo i sobotní směny.

 

Odborový předák Jaroslav Povšík takovou nabídku Škody označil za "velkou bachratou nulu". Odboráři nechtějí přistoupit na tak dlouhodobý závazek a nelíbí se jim ani možnost rozšíření práce na víkendy.

 

Automobilka loni celosvětově vyrobila přes 1,2 milionu vozů a letos očekává další růst. Jenže výroba stále zaostává za poptávkou a české závody s tím mají problém, musí si vypomáhat i v zahraničí.

 

Škoda se kvůli tomu se snaží navyšovat výrobní kapacity ve stávajících závodech v Boleslavi a Kvasinách i ve světě.

 

 

Podle Maiera chce mít Škoda hlavní výrobní základnu pro Evropu dál v Česku, pokud by se ale nedohodla s odbory, musela by hledat kapacitu v jiných zemích, například v Německu.

 

Do konce roku 2020 má automobilka představit 19 nových modelů, mezi nimi bude pět aut na elektrický pohon.

 

Škoda v Ženevě ukázal koncept městského crossoveru Vision X, který se má začít vyrábět příští rok. Již letos odstartuje produkce modernizované Fabie, SUV Kodiaq ve výbavě Laurin&Klement, nebo představí dvě nové SUV v Číně. Následovat by měl facelift Superbu, Superb plugin hybrid, plně elektrické Citigo nebo nový Rapid.

 

Automobilka se snaží uchytit v Indii a dokonce vzhlíží k jižní Americe. „Je možné, že pokud bychom včas úspěšně zrealizovali projekt v Indii, že bychom tam vyráběli vozy nejen pro tamní trh, ale že bychom je mohli vozit do některých jihoamerických zemí,“ řekl Maier.

 

 

Škoda loni původně jednala o spolupráci na vývoji auta s největším indickým výrobcem Tata. Nakonec se nedohodli, takže automobilka se rozhodla vůz vyvíjet pro koncern Volkswagen samostatně. Podle Maiera by se v Indii mohl vyrábět malý automobil o velikosti Fabie a kompaktní SUV na bázi modelu VW T-Cross.

 

Škoda chce v Indii produkovat výhledově více než 300.000 aut ročně. Na svém stěžejním trhu v Číně pak chce zvýšit produkci ze stávajících více než 300.000 vozů na dvojnásobek. To přispěje k naplnění cíle vyrábět v roce 2025 dva miliony aut místo současných 1,2 milionu.

 

Automobilka rovněž plánuje vstup na 18 nových trhů, čímž jejich celkový počet vzroste na 120. Letos to má být Singapur a v příštím roce Jihoafrická republika. Spojené státy, o kterých se hovořilo v minulých letech, mezi plánovanými novými trhy nejsou.

ČTK / TN.cz ČTK