Aktualizováno 16.9. 2017 22:28
Favorit byl představen 16.9. 1987

Škoda Favorit oslavila 30. narozeniny. Stála by 819 400 Kč

Zdroj: YouTube.com

Když byl přesně před 30 lety představen nový Favorit, byl to pro škodovku zlomový model. Vznikl za pouhých 2,5 roku, design mu dali Italové a na jeho vývoji spolupracovalo i Porsche.

Jsou to jednoduché počty. V roce 1987 byla průměrná hrubá mzda v tehdejším Československu 3 030 Kčs, takže když se to přepočítá na dnešní hrubou mzdu, tak by vás ten nejobyčejnější Favorit přišel na stejné peníze jako dnes stojí Suberb s dvoulitrovým benzínovým motorem a automatickou převodovkou. „Můj děda byl jeden z prvních, který si Favorita koupil,“ vzpomíná Martin Ševčík, který auto po dědovi parkuje v garáži. „Tehdy mu na něj půjčovala snad půlka rodiny, babička byla strašně naštvaná a padlo na něj vše, co děda vydělal na montáži v Alžíru. Ale on ho chtěl, ve své době byl Favorit revoluční auto, plně srovnatelné s tehdejšími západními vozy, alespoň co se konstrukce týče.“

 

DOPORUČUJEME: Tajemství prozrazeno, škodovka odhalila co přesně znamená její logo

 

Velká premiéra

Jeho slova potvrzuje i Karel Budil, který sbírá auta socialistického bloku. „Favorit byl opravdu revoluční model. Měl motor vpředu, pohon předních kol a karoserii typu hatchback. Po letech inovací původní Škody 1000 vypadal jak z jiného světa. Na jeho premiéru se do Brna vypravily celé davy lidí, byl jsem tam s rodiči taky.“ Tehdy v Brně stály ale jen první prototypy, teprve na konci roku se Favorit začal vyrábět ve Vrchlabí, jeho plná sériová výroba v Mladé Boleslavy začala až v srpnu 1988. „Děda byl zapsaný v pořadníku víc jak rok, dostal vínovou barvu a měl z auta obrovskou radost,“ vzpomíná Ševčík. „Favorit měl motor 1,3 l a čtyři výkonové verze, od 55 do 68 koní. Od začátku bylo jasné, že se bude vyrábět i jako kombík, ve hře byl i sedan a kupé, ale taky pickup a dodávka. Pokuď si dobře vzpomínám, tehdy se ve Světě motorů psalo, že existuje dohromady devatenáct různých návrhů tvarů karoserie,“ doplňuje Budil.

 

BAVÍ VÁS AUTA? ZAPARKUJTE (SMYKEM) U NÁS NA FACEBOOKU!

 

Plány byly už v sedmdesátých letech

Design Favoritu vznikl v italském studiu Bertone, na vývoji mechanických dílů se podílelo Porsche. Úplně původně mělo být přitom moderní auto s motorem vpředu společným dílem Škodovky, Trabantu a Wartburgu! Jenže to byla sedmdesátá léta a na projekt se nakonec nenašly peníze, nevýraznou Škodu 100/110 tedy nahradila stodvacítka a pak ještě modely 125 a 130. „Každopádně tehdy v podniku AZNP (tehdejší název pro škodovku) vznikly prototypy Škoda 720 a Škoda 760,“ listuje svými archivy Budil „Model 720 měl být větší a luxusnější, Škoda 760 pak měla nahradit klasické embéčko. Škoda, že se to tehdy nedotáhlo do konce, to by byla pecka. Vývoj ale pokračoval a v roce 1981 vznikl prototyp Škody 780/781, což byla vlastně evoluce modelu 760. Jenže to už se začalo blýskat na lepší časy...“
 

DOPORUČUJEME: Škodovka bude opět vyrábět Felicii. Bude jezdit na baterky!


Na vývoj Favorita bylo jen 2,5 roku 

Od roku 1981 až do roku 1983 vznikly ještě další čtyři prototypy auta koncepce „všechno vpředu“ a v prosinci 1982 československá vláda rozhodla o definitivní přípravě nového modelu. Auto mělo být připraveno do 30. června roku 1985 a nejpozději v roce 1990 měla začít jeho výroba. Vedením celého projektu byl pověřen Ing. Petr Hrdlička, který se měl společně se svým týmem zhostit nejen technických věcí a nového auta jako celku, ale měl taky na starosti přípravu výroby a logistiku. „Nebylo to mnoho času, ale měli jsme na čem stavět,“ vzpomínal Hrdlička v jednom z rozhovorů. „Mechanicky jsme věděli jak by auto mělo vypadat, ale naráželi jsme neustále na nějaké problémy. Tím prvním bylo odmítnutí designérského studia Giugiaro, kde vnikly nerealizované prototypy 760 a 720, tím druhým pak nové emisní normy, které nám nedovolily jednoduše použít motor ze Škody 120.“

 

Favorit - 22
Zdroj: Archiv

 

Design od Italů
Hrdlička tedy zahájil jednání s italským Bertone, odkuď už za několik měsíců po prvních schůzkách přišly návrhy karoserie i interieru. První maketa Favoritu v životní velikosti existovala už na konci roku 1984, ale finální termín se kvapem blížil. Škodovka testovala některá svá technická řešení na upravených starších autech, prototypy Favoritu pak jezdily od roku 1985, a to i v karoseriích Mazdy. Společnost jim tehdy dělaly Volkswagen Golf a Fiat Uno, dvě auta, kterým se měl nový Favorit minimálně vyrovnat. „Testovalo se na Riviéře ve Francii i v Alpách v Rakousku,“ řekl Hrdlička. „Zatímco podvozkově bylo vše v pořádku, motoráři měli spoustu práce. Nové emisní normy a nástup katalyzátorů a bezolovnatého motoru si totiž vynutily výrazné inovace motoru ze Škody 120, který jsme původně chtěli použít. Na vývoj úplně nového motoru nebyly peníze.“ On to Hrdlička vůbec neměl jednoduché... Jedním z klíčkových bodů zadání totiž bylo, že výrobní náklady nového auta nesmí být vyšší jak 36 500 Kčs.

 



Vyrobili jich víc jak milion

Sériová výroba v Mladé Boleslavi se nakonec rozběhla v létě 1998 a do konce června 1995, kdy byla ukončená výroba, vzniklo 1 077 126 favoritů ve třech karosářských verzích (hatchback, kombi a pick-up). Na plánované modely kupé a fastback nikdy nedošlo, plzeňský Metalex připravil a vyráběl verzi kabrio. Aktuálně je v České republice registrováno 77 362 vozů Favorit, právě teď je na prodej jedno auto co má najeto 3018 kilometrů a jeho majitel za něj chce rovných 100 tisíc korun. Inzerát najdete ZDE.
 

Podívejte se na reportáž TV Nova:


DOPORUČUJEME: Škodovka končí s naftovými motory!

Favorit se stal vstupenkou do Volkswagenu
Zatímco Favorit se stal úspěšným, samotná Škodovka, respektive podnik AZNP, byla na samé hranici krachu. Favorit možná nebyl nejluxusnější, ale tehdejší recenze v německém nebo britském tisku vyzdvihovaly jeho jízdní vlastnosti, příznivou cenu a Favorit se leckde stal nejprodávanějším autem. Ani prodejní úspěchy však nestačily, a ještě před Sametovou revolucí se začal hledat strategický partner. Jednalo se s BMW a General Motors, ale ve finále byly na stole jen dva návrhy. Jeden do Renaultu, se kterým už Škodovka spolupracovala, a druhý od Volkswagenu. A právě ten se nakonec stal investorem, především proto, že VW slíbil nepropouštět a do firmy nadále investovat.
 

MĚLI JSTE FAVORITA? CO JSTE S NÍM ZAŽILI A KAM NEJDÁL JSTE SE NÍM VYPRAVILI? POŠLETE NÁM SVOJE FOTKY NA MAIL ZPRAVY@NOVA.CZ

 

112

FOTOGALERIE: Škoda Favorit

Zdroj: Archiv

Favorit - 24

Hodnocení:



 

TN.cz

Diskuze

Nejvíce hodnocené komentáře:

17.9. | 09:23 Petr Kelenda
1
Favorit byl obrovský hit.Bohužel byl brzo rezavý.Po čase bouchlo těsnění pod ...
16.9. | 19:20 pichav
0
☝ SKODA ZE SKODOVKU ZNASILNIL !!! NEMECKY INSEMINATOR VW !!! KTERY TAKE UKRADL ...
23.9. | 13:13 overal
1
Náhlasit nevhodný komentář
Pane Kalenda, vy mi připomínáte mého známého, který mi před 25lety přijel nešťastný z STK že mu u Wartburgu nebrzdí zadní kola! Tak jsem sundal bubny a ptám se jak často mažete zadní brzdové bovdeny a dotyčný odpověděl často a hodně. Tak měl zadní bubny plné maziva proto nebrzdily!
23.9. | 13:04 overal
1
Náhlasit nevhodný komentář
Co se týká brzd, tak prohlídku předních brzd po každé zimě (jestli se souměrně sjíždí destičky) a rozhýbání přední prasátek + rozebrání zadních bubnů brzd, vyčištění a rozhýbání zadních prasátek minimálně 1x za 3 roky před STK, dělal snad i ten nejhorší autotrol!
23.9. | 12:53 overal
1
Náhlasit nevhodný komentář
Těsnění pod hlavou praskala, jen těm co neuměli řídit a huntovali motor! Motor neměl počítač, který by hlídal přetáčení motoru, klepání při nízkých otáčkách a moc plynu a další stavy progresivně ničící motor. To u nás začalo až s katalyzátorem a lambda sondou! To měli Japonci podstatně dříve!
23.9. | 12:44 overal
1
Náhlasit nevhodný komentář
Pane Kalenda nepište nesmysly japonská auta v té době rezla ještě hůře než favority a kdo autům, alespoň trochu rozuměl, nechal si u nového favorita vystříkat dutiny a dokoupil zástěrky i k předním kolům, ten byl v pohodě! Japonská auta otvory na vystříkání dutin neměla!
23.9. | 12:29 overal
0
Náhlasit nevhodný komentář
Jinak ceny musíte počítat pragmatiky, favorit byl nejdražší vozem u nás a tak je dnes jeho pokračovatelem superb a jeho cena desetinásobnému zdražení odpovídá, fábie je potom následníkem trabanta a cena odpovídá také!
23.9. | 12:09 overal
1
Náhlasit nevhodný komentář
Ceny se prostě kapitalisticky přeskupily, čím více něco potřebuješ, tím více jsou za to přemrštěné ceny třeba cena vody či bydlení stoupla 100x cena aut "jenom 10x" a cena televizí jen 3x, ale kolik si za život koupím televizí?? Jen kvůli digitalizaci mám už druhou!
23.9. | 12:05 overal
0
Náhlasit nevhodný komentář
Pokud bychom podle způsobu výpočtu ceny tohoto vozidla vypočítávali cenu bytu, tak by měl 3+1, kdekoliv v republice stát maximálně do 600.000,-Kč
23.9. | 12:05 overal
0
Náhlasit nevhodný komentář
Pokud bychom podle způsobu výpočtu ceny tohoto vozidla vypočítávali cenu bytu, tak by měl 3+1, kdekoliv v republice stát maximálně do 600.000,-Kč
23.9. | 12:05 overal
1
Náhlasit nevhodný komentář
Pokud bychom podle způsobu výpočtu ceny tohoto vozidla vypočítávali cenu bytu, tak by měl 3+1, kdekoliv v republice stát maximálně do 600.000,-Kč
17.9. | 09:23 Petr Kelenda
1
Náhlasit nevhodný komentář
Favorit byl obrovský hit.Bohužel byl brzo rezavý.Po čase bouchlo těsnění pod hlavou.Na první STK neprošel kvůli nesouměrným brzdám na zadní nápravě(tento problém byl skoro na každé STK).Taky žral jako dvoulitr a né jako třináctistovka,která tam byla.Díky bohu jsou tady japonská auta a škůdku již ne!