Publikováno 19. 10. 2018
Pochybnosti odborníků

Skandální podezření: Podvádějí automobilky při crashtestech?

Crash testy IIHS - 26
Zdroj: IIHS

Automobilky podváděly při měření emisí, rozhodně nebyly přesné při udávání údajů o spotřebě a teď to vypadá, že mohly podvádět i při nárazových zkouškách! Experti totiž v některých vozech objevili podezřelé části, které mohly být do aut montovány jen pro účely crashtestů.

Existuje podezření, že některé zásadní díly byly montovány jen do vozů, které směřovaly na crashtest. Tato auta nárazovou zkouškou v pohodě prošla, jenže vozy, které pak skutečně míří k zákazníkům už třeba tak odolné nejsou!

 

S tímhle podezřením přišla společnost Thatcham Research, která crashtesty provádí ve Velké Británii. Informuje o tom například britský Daily Mail. Experti Thatcham Research objevili v autech několika výrobců airbagy nebo úchyty pro dětské sedačky isofix označené nápisem "pouze pro nárazovou zkoušku NCAP".

 

 

To okamžitě způsobilo poprask. Opravdu výrobci pro potřeby testů montují do aut speciální výbavu, kterou pak v sériových autech nahradí jiný a nejspíš méně odolný díl?

 

Mezinárodní organizace Euro NCAP, která v Evropě bezpečnost aut testuje a nastavuje pro zkoušky pravidla, odhalení britských kolegů potvrdila. Podle magazínu Auto Express připustila podezřelé či neobvyklé označení u airbagů, isofixu, ale třeba i na výplni sedadel.

 

Podezřelá speciální výbava měla být určena právě pro testy Euro NCAP. Tuto bruselskou společnost podporuje Evropská komise, vlády, instituce i motoristické a spotřebitelské organizace všech zemí EU. Jejími nárazovými zkouškami procházejí veškeré vozy mířící na evropský trh. Euro NCAP jim podle výsledků crashtestů uděluje hvězdičky.

 

 

Testy jsou pro automobilky dobrovolné, ale většina na nich spolupracuje, protože zveřejněné pozitivní výsledky můžou výrazně prospět prodeji jejich modelů.

 

Auta jsou po crashtestu ještě podrobena podrobnějšímu zkoumání jednotlivých součástek ve specializovaných firmách, jako je právě britská Thatcham Research. "Občas jsme testovali auto a na zadní straně některých modulů jsme našli označení "Euro NCAP test". To nám přišlo hodně podezřelé," popsal pro Auto Express šéf výzkumu Thatcham Research Matthew Avery.

 

Podle něj byly podobné značky v automobilech od několika různých výrobců.

 

Thatcham a NCAP požádaly výrobce o vysvětlení. Automobilky podezření z podvodů důrazně odmítají. "Mají spoustu výmluv. Třeba že jde o normální díl, na kterém není nic mimořádného, nebo, že jde o předběžnou verzi komponentu," doplnil Avery.

 

Podle něj je však divné, že výrobci podezřelé díly neoznačují oficiálně, ale jen nenápadným popisem fixou.

 

Svaz výrobců a prodejců motorových vozidel uvedl, že označování dílů je běžnou součástí výrobního procesu. Jakékoliv pochybnosti jsou prý liché a neexistuje důkaz o tom, že by někdo chtěl u testů podvádět. Všechny vozy navíc procházejí přísnými bezpečnostními zkouškami před tím, než mohou jít na trh.

 

 

Experti Euro NCAP prý podezřelé případy vyšetřili a některé vozy jsou znovu testovány. Organizace se nakonec automobilek zastala a sdílela jejich vysvětlení. Podle něj jsou označovány vozy a díly jen kvůli tomu, aby se nezpozdila jejich výroba a vybraná auta stihla termín crashtestů. Některé modely jdou na nárazové zkoušky ještě před tím, než se rozběhne plná sériová výroba a je prý běžné, že jsou taková přednostně montovaná auta označena.

 

Podle Euro NCAP interní audity neprokázaly úmysl výrobců podvádět. Poslední označené díly organizace našla naposledy před rokem či dvěma. Podle Averyho se ale objeví "pár" případů ročně. Přesto ani podle šéfa výzkumu Thatcham Research není vůbec jisté, že jde ze strany výrobců o pokus o podvod. Navíc si podle něj automobilky dávají větší pozor po aféře dieselgate.

 

Jasný důkaz neexistuje. Výsledky crashtestů, které vycházejí v řadě časopisů a magazínů, každopádně dokážou výrazně ovlivnit prodeje aut. Ať už pozitivně, či negativně.

 

Testy Euro NCAP byly zpochybňovány už dříve. Hlavně kvůli tomu, že nejsou tak přísné, jako u amerického institutu IIHS. Ten simulovanými nárazy prověřuje jak stranu řidiče, tak spolujezdce a větší pozornost věnuje i nárazům, při kterých se s překážkou potká jen část aut. Řada modelů pak nevychází u IIHS tak dobře jako u Euro NCAP.

TN.cz