Publikováno 13. 4. 2018
anketa uvnitř

Šílený návrh: V obcích se má jezdit třicítkou. Co na to říkáte?

Limit 30 km/h
Zdroj: Profimedia

Rychlostní limit 50 km/h je moc vysoký a měl by klesnout na 30 km/h. Navrhuje to OECD, Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, jejíž je Česko členem. Tvrdí, že snížení rychlosti přinese výrazné zvýšení bezpečnosti ve městech a obcích.

“Rychlost má přímý vliv na počet nehod a závažnost nárazu. Při nižších rychlostech klesá počet havárií a následky nejsou tak vážné,“ tvrdí na začátku rozsáhlé zprávy OECD, mezivládní organizace 35 ekonomicky rozvinutých států světa.

 

Například riziko úmrtí chodce je při rychlosti 50 km/h až čtyřikrát větší než při 30 km/h.

 

Nižší rychlost by navíc podle argumentů OECD snížila i znečištění ovzduší, hluk a spotřebu paliva.

 

 

OECD teď vyzývá vlády jednotlivých států, aby přijaly patřičná opatření. Rychlost 30 km/h je prý pro města a obce nejrozumnější a zohledňuje destrukční sílu, kterou může lidské tělo přežít. Vyšší rychlosti by podle návrhu měly zůstat jen na průtazích, kde se nepohybují chodci ani cyklisté.

 

Jako příklad má sloužit Nizozemsko, kde platí limit 30 km/h na 70 % všech městských silnic. Nizozemsko je zatím jedinou zemí z 59 členských států Mezinárodního dopravního fóra, která omezení v obcích v takovém rozsahu zavedla.

 

 

OECD jde ale ještě dál, chce snížit rychlost i mimo města. Například na křižovatkách, kde je velké riziko nehod a bočních srážek, by měl platit limit 50 km/h. Na okreskách, kde protijedoucí vozy neodděluje pevná bariéra, by se pak mělo jezdit maximálně 70 – 80 km/h.

 

Organizace apleuje na přísnější dohlížení nad dodržováním předepsaných limitů a doporučuje zavádění moderních technologií, které by se podílely na měření a umožnily povolenou rychlost ve městech pružně měnit a přizpůsobit provozu.

 

Anketa

Co si o návrhu OECD myslíte?

Hlasovalo 5446 lidí.

TN.cz