Publikováno 1. 8. 2018
Rizika na cestách

Sedíte v autě správně? Může vám to zachránit život

Crash testy IIHS - 17
Zdroj: IIHS

Řidič za volantem skoro leží, spolujezdec má nohy na palubní desce. Vypadá to jako velká letní pohoda, ale v případě nehody vás může stát život nebo způsobit velmi vážné zranění. Správná poloha, nastavená sedačka a volant jsou nezbytné pro to, aby na sto procent fungovaly bezpečnostní pásy a airbagy.

Každý si chce v autě udělat pohodlí, zejména pak při cestě na dlouhé vzdálenosti. Řada řidičů a také spolujezdců si kvůli pohodlí hodně pokládá opěradlo sedačky. Jenže takový krok se může cestujícím stát osudným, pokud by došlo k nehodě. “Bezpečnostní zádržné systémy, jako jsou pásy a airbagy, plní svou funkci stoprocentně jen tehdy, když cestující v autě správně sedí,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA.

 

 

I když výrobci aut počítají s odlišnými tělesnými dispozicemi pasažérů, vždy je důležité si sedačku a volant správně nastavit, aby zádržné systémy fungovaly efektivně. Opěradlo by nemělo být příliš sklopené, ideální je naopak téměř svislá poloha. “Pás musí cestujícím přecházet přes rameno, nikoli kolem krku nebo pod ramenem,“ připomíná bezpečnostní zásady Foltýn. Volant by měl být zhruba 25 až 30 cm od hrudníku, aby byla zaručena správná funkce airbagu.

 

Airbagy a bezpečnostní pásy také fungují správně jen tehdy, pokud cestující skutečně sedí v sedačce. Někteří řidiči mají tendenci se opřít loktem o opěrku a vyklonit se ze sedačky doprostřed auta, mimo účinnou zónu bezpečnostního nafukovacího vaku. Při nehodě je pak airbag vůbec neochrání, spíše si tím přivodí daleko vážnější poranění, která by se jim jinak vůbec nestala.

 

Hlavně spolujezdci se dopouštějí velice riskantního prohřešku, kdy si při dlouhé cestě dávají nohy na palubní desku. “V případě i malé nehody by je mohl airbag velice vážně zranit,“ vysvětluje Pavel Foltýn. I v autech bez airbagu spolujezdce by se ale cestující s nohama na palubní desce při nehodě velmi pravděpodobně vážně zranil. Navíc jak není nohama zapřený o podlahu, při nárazu podklouzne pod bezpečnostním pásem, který pak vůbec neplní svou funkci.

 

 

Cestující na předních sedadlech by si měli také pohlídat, že děti nebo dospělí pasažéři vzadu používají bezpečnostní pás. A to nejen kvůli tomu, že používání pásů na zadních sedadlech předepisuje zákon a policie to při silničních kontrolách prověřuje. I při menší nehodě v nízké rychlosti totiž může nepřipoutaný cestující vzadu vážně zranit sebe i lidi sedící před ním.

 

Důležitost správného sezení se samozřejmě týká také dětí v dětské sedačce. Vždy je důležité dítěti dostatečně utáhnout bezpečnostní pásy a je jedno, jestli sedí po nebo proti směru jízdy. Kdo vozí větší děti na podsedáku nebo ve větší sedačce s použitím běžného pásu auta, musí dát pozor na to, aby dětem bezpečnostní pás nešel kolem krku, ale vždy jen přes rameno a hrudník.

TN.cz