Publikováno 20. 3. 2018
Roboti se nehodám nevyhnou

Samořiditelné auto zabíjelo. Jak funguje technologie za miliardy?

Autonomní vůz Uberu
Zdroj: Profimedia

Systémy autonomního řízení jsou trendem budoucnosti. Už nyní do jejich vývoje a testování vrážejí výrobci miliony dolarů. Vývoji se věnuje například technologický gigant Google, výrobce elektromobilů Tesla Motors i další automobilky.

Tragická nehoda, která se v noci na pondělí stala v Arizoně, může ovlivnit miliardový byznys a výrazně zpomalit vyjednávání s úřady a regulátory o povolení testování samořiditelných aut.

 

 

Jak funguje tahle technologie?

Uber, jehož autonomní či poloautonomní auto v Arizoně srazilo chodkyni, testuje auta a technologie od automobilek Volvo a Toyota. Testování probíhá už přes rok. Do prosince už auta najezdila 3,2 milionu kilometrů.

 

 

Společnost uvedla, že nasazení autonomních aut je zásadní pro její úspěch v rychle se měnícím odvětví dopravy. Uber předpokládá, že síť autonomních vozů, které si zákazníci přivolají prostřednictvím aplikace, doplní - a případně nahradí – běžné osobní automobily.

 

Vloni na podzim Uber oznámil dohodu s Volvem na dodávku 24 tisíc dalších vozů s autonomní technologií.

 

Jde o špičkově vybavené Volvo XC90 se sedmi kamerami, laserovým detektorem a dalšími systémy. Během testování za volantem vždy sedí člověk, který může přepínat z autonomního režimu na ruční řízení a na systém dohlíží.

 

 

Automobily jsou programovány tak, aby rozpoznaly dopravní značení a značky, jsou napojena na GPS, takže mají okamžitý přístup k informacím o omezení rychlosti, uzavírkách, objížďkách a celkové dopravní situaci.

 

Odborníci tvrdí, že je nepravděpodobné, že technologie sama udělá chybu, ale pořád je závislá na lidském faktoru. Ve chvíli, kdy nehodu způsobí jiné auto s člověkem za volantem, technologii jí těžko zabrání.

 

Autonomní vůz Uberu
Zdroj: Profimedia

 

Vozidla jsou však naprogramována tak, aby i v kritickém momentu volila řešení, která mají nejméně negativní dopad. Vybírají z možných variant tu nejméně špatnou, aby co nejvíce ochránila posádku a lidské životy. Pro příklad: Pokud vběhne na silnici pes a prudké zatočení by mohlo ohrozit procházející dítě, technologie se rozhodne pro řešení, které neohrozí člověka.


Miliardy vs. zákony

Výrobci automobilů a technologické společnosti soutěží o to, kdo vyvine lepší systém a začne ho ve velkém dodávat.

 

Očekává se že “robotické“ automobily sníží počet tragických nehod. Každá smrtelná nehoda ale samozřejmě může zkomplikovat snahu o rychlé povolení provozu autonomních vozů v USA.

 

Každé pochybení autonomních vozů je bedlivě sledováno a okamžitě vyvolá ostrou kritiku. Technologie má řadu odpůrců, kterým se nelíbí testování v běžném provozu mezi lidmi.

 

Problémem jsou zákony, které budou určovat, kdo je odpovědný za nehodu, ve chvíli, kdy řídí robot, a podobně. Technologie samotné jsou už schopné auta řídit, další nasazení ale blokuje právě nedostatečná legislativa. O právních předpisech se živě diskutuje v USA i v Evropě. Technologické společnosti logicky tlačí na to, aby povolení a předpisy byly vydány co nejdříve.

 

"Tragická nehoda podtrhuje to, proč musíme být mimořádně opatrní při testování a nasazování autonomních vozidel na veřejných komunikacích," uvedl ve svém prohlášení americký demokratický senátor Edward Markey, člen výboru pro dopravu.

 

Americká vláda zatím povolení pro testování autonomních aut nechává na jednotlivých státech a samosprávách. V Arizonském městě Tempe, kde se v neděli tragédie stala, vyšla vstříc i radnice, která inovace podpořila. Další testování probíhá v provozu nedalekého a mnohem většího Phoenixu, kde jezdí na 100 samořiditelných aut Uberu.

 

Nehodám se nevyhnou ani roboti

Příznivci technologie tvrdí, že automobily jsou mnohem bezpečnější než vozidla řízená řidiči, protože eliminují lidskou chybu, která je hlavní příčinou nehod. Vozidla mohou reagovat mnohem rychleji než lidé.

 

Bezpilotní auto UBER
Zdroj: APTN

 

Přesto se ani autonomní vozy nehodám nevyhnou. Firmy, které technologii testují, jsou povinny incidenty hlásit. Auta Uberu byla v několika z nich, ale společnost uváděla, že při nehodách vozidla řídil člověk.

 

Testování autonomních vozů Uberu v rámci pilotního projektu bylo krátce pozastaveno už vloni po jiné nehodě, která se stala také v Tempe. Srážku způsobil řidič jiného vozu, který smetl autonomní Volvo Uberu. Nehoda se obešla bez zranění.

 

V prosinci 2016 vzbudil pozornost smořiditelný vůz Uberu v San Francisku, když evidentně projel na červenou. Společnost uvedla, že šlo o lidskou chybu šoféra, ale podle informací New York Times Uber v interním dokumentu připustil, že bylo auto přepnuto na “autopilota“.

 

Smrtelnou nehodu už měl i samořiditelný vůz Tesly Model S, který v květnu 2016 na Floridě v plné rychlosti narazil na křižovatce do kamionu. Při srážce zemřel řidič Tesly, bývalý příslušník námořnictva Joshua Brown.

 

Podle amerického Národního úřadu pro bezpečnost provozu na dálnicích (NHTSA) ale za nehodu nemohla (jen) technologie. Na vině byl sám Brown, který krátce před nehodou nastavil tempomat na 119 km/h a sledoval film o Harry Potterovi. NHTSA uvedl, že měl šanci střetu zabránit, kdyby sledoval provoz.

 

Jeho Tesla měla zapnutý režim Autopilot, který byl v testovací verzi a automobilka mnohokrát upozorňovala, že vyžaduje neustálý dozor řidiče.

 

Podle úřadu ale i výrobce nesl vinu, protože nezabránil zneužití systému. Ten měl audiovizuální varování, které se spustilo ve chvíli, kdy řidič neměl ruce na volantu. To bylo podle NHTSA nedostatečné. Brown během půlhodiny před nehodou držel ruce na volantu vždy pouze několik vteřin, aby varování umlčel.

 

Upravený systém při sundání rukou z volantu auto úplně zastaví.
 

 

 

TN.cz