Aktualizováno 20.3. 2018 12:03
Tragédie zastaví testování

Samořiditelné auto Uberu poprvé zabíjelo! Vůz srazil chodkyni

Zdroj: APTN

Autonomní auto společnosti Uber srazilo ženu s kolem v americkém městě Tempe v Arizoně. Uber okamžitě pozastavil projekt samořiditelných vozů.

Žena v okamžiku srážky přecházela ulici mimo přechod pro chodce a tlačila kolo. Byla převezena do nemocnice, kde později zraněním podlehla. Informuje zpravodajský portál MSN News. Auto, které ji srazilo, bylo podle policie v autonomním režimu.

 

Firma Uber vydala krátké prohlášení, ve kterém události lituje a vyjadřuje soustrast rodině oběti.

 

 

Uber uvedl, že plně spolupracuje s policií na vyšetřování a zároveň okamžitě pozastavuje testovací provoz autonomních vozů v USA a Kanadě.

 

Nehoda se stala v noci na pondělí v Tempe na předměstí arizonského Phoenixu. V autě sice seděl řidič, ale vůz byl přepnutý na testovací režim autopilota. Uber testuje autonomní vozy většinou v nočním slabším provozu. V autě je vždy člověk, který na systém dohlíží a může převzít řízení.

 

 

První smrtelná nehoda tohoto druhu může podle agentury Reuters zkomplikovat snahu o rychlé povolení provozu autonomních vozů v USA. Jejich vývoji se kromě Uberu věnuje například technologický gigant Google, výrobce elektromobilů Tesla Motors i další klasické automobilky.

 

Testování autonomních vozů Uberu v rámci pilotního projektu bylo krátce pozastaveno už vloni po jiné nehodě, která se stala také v Tempe. Srážku způsobil řidič jiného vozu, který smetl autonomní volvo Uberu. Nehoda se oběšla bez zranění.

 

 

V prosinci 2016 vzbudil pozornost smořiditelný vůz Uberu v San Francisku, když evidentně projel na červenou. Společnost uvedla, že šlo o lidskou chybu šoféra, ale podle informací New York Times špičkově vybavené Volvo XC90 se sedmi kamerami, laserovým detektorem a dalšími technologiemi také bylo v autonomním režimu. Uber to podle deníku připustil v interních dokumentech.

 

 

Uber samořiditelné vozy testuje už přes rok. Vloni na podzim oznámil dohodu s automobilkou Volvo na dodávku 24 tisíc SUV XC90 s autonomní technologií.

 

Smrtelnou nehodu už měl i samořiditelný vůz Tesly Model S, který v květnu 2016 na Floridě v plné rychlosti narazil na křižovatce do kamionu. Při srážce zemřel řidič Tesly, bývalý příslušník námořnictva Joshua Brown.

 

Podle amerického Národního úřadu pro bezpečnost provozu na dálnicích (NHTSA) ale za nehodu nemohla (jen) technologie. Na vině byl sám Brown, který krátce před nehodou nastavil tempomat na 119 km/h a sledoval film o Harry Potterovi. NHTSA uvedl, že měl šanci střetu zabránit, kdyby sledoval provoz.

 

Jeho Tesla měla zapnutý režim Autopilot, který byl v testovací verzi a automobilka mnohokrát upozorňovala, že vyžaduje neustálý dozor řidiče.

 

Podle úřadu ale i výrobce nesl vinu, protože nezabránil zneužití systému. Ten měl audiovizuální varování, které se spustilo ve chvíli, kdy řidič neměl ruce na volantu. To bylo podle NHTSA nedostatečné. Brown během půlhodiny před nehodou držel ruce na volantu vždy pouze několik vteřin, aby varování umlčel.

 

Upravený systém při sundání rukou z volantu auto úplně zastaví.

TN.cz / ČTK