Publikováno 12. 10. 2018
Nebezpečné mlhy

Řidiči podceňují podzimní počasí. Umíte správně používat mlhovky?

Podzimní ranní mlhy v těchto dnech komplikují viditelnost na českých silnicích. A řidiči si moc nepomáhají, jak jsme se přesvědčili, mnoho šoférů zapomíná na mlhovky, nebo je prostě neumí správně používat.

Mlhová světla, včetně těch povinných zadních, používá při snížené viditelnosti jen malé procento řidičů. Velká část svítí jen denními světly, což je ale velmi nebezpečné. Novější auta při denním svícení zezadu nesvítí vůbec a v mlze tak nejsou vidět.

 

Reportáž ukazuje situaci během úterního mlhavého rána na silnicích v okolí Jihlavy. Málokdo se obtěžuje rozsvítit mlhovky. Dokonce ani ty zadní, které jsou v takovém počasí povinné.

 

 

Řidiči v moderních autech mají zapnutá světla na automatický režim a nejsou zvyklí je přepínat ručně, pak nereagují ani v mlze.

 

Když jsme se několika hříšníků zeptali, proč jezdí v mlze jen s denním svícením, snažili se hledat výmluvy.

 

"Při ranních mlhách je denní svícení nedostatečné, ohrožují tím nejenom bezpečnost svoji, ale i ostatních účastníků silničního provozu," upozorňuje Veronika Vošická Buráňová z BESIPu.

 

Řidičům, kteří v mlze nemají zapnutá mlhová světla, hrozí až dvoutisícová pokuta.

 

"U řidičů je zvláště důležité, aby měli v pořádku osvětlení vozidla, aby v případě ranních a odpoledních mlh nejezdili na denní svícení," varuje i policejní mluvčí Dana Čírtková.

 

 

Jak se můžete přesvědčit v reportáži, rozdíl mezi autem osvětleným mlhovkami a denním svícením je na 50 metrů markantní. Zezadu auto bez mlhovek není vidět vůbec.

 

Na mlhavé počasí by ale neměli reagovat jen řidiči. "Stejná situace platí u chodců a cyklistů i ti musí být dobře viditelní," dodává Čírtková. Chodci a cyklisté musí používat reflexní prvky na svém oblečení, jinak i jim hrozí pokuta.


Kdy používat mlhovky?

 

Co říká zákon: Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.

 

Snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunel.


V praxi by se měl každý zkušenější řidič řídit citem. Můžete se orientovat i podle ostatních vozů: Pokud při zhoršeném počasí špatně vidíte obrysová světla auta před vámi, jste i vy nejspíš špatně viditelní. Pak je čas rozsvítit alespoň zadní mlhovku. Platí to i v okamžiku, kdy kvůli zhoršené viditelnosti musíte výrazně snížit rychlost nebo když v hustém dešti musíte pouštět stěrače na nejvyšší či druhý nejvyšší stupeň.


A kdy je nepoužívat?

 

Tohle je možná ještě větší nešvar mnohých českých řidičů – zapomínají mlhovky zhasnout, když se počasí umoudří, nebo je rozsvěcují za podmínek, které to vůbec nevyžadují.

 

Mlhovky mají silné žárovky a hodně oslňují. Jakmile se mlha zvedne nebo ustane hustý déšť, je třeba je zhasínat!! Když na vás někdo zezadu bliká, zkontrolujte si, jestli jste náhodou na zadní mlhovku nezapomněli.

 

V koloně by za zhoršených podmínek mělo zadní mlhovkou svítit vždy poslední vozidlo. Rozhodně není nutné, aby si do očí svítili všichni.

 

Mnozí řidiči taky nadměrně používají přední mlhovky. Často jde o zbytečnou a nesmyslnou frajeřinu.

 

I za nevhodné svícení mlhovkami hrozí řidičům pokuta až dva tisíce korun a odebrání jednoho bodu.

David Pik / TN.cz