Publikováno 14. 4. 2018
Cesta budoucnosti

První silnice na světě umí dobíjet auta za jízdy. Otevřeli ji ve Švédsku

Elektrosilnice
Zdroj: eRoadArlanda

Měří zatím jen dva kilometry, ale brzy k ní přibydou další úseky. Švédsko má jako první země na světě silnici, která umí dobíjet baterie elektromobilů přímo za jízdy.

Je to vlastně něco jako autodráha. Elektromobil se prostřednictvím speciálního pohyblivého ramene na podvozku napojí ke kovové kolejnici, která je zabudovaná do asfaltu.

 

Elektrosilnice
Zdroj: eRoadArlanda

 

Během jízdy se akumulátor dobíjí a na konci úseku nebo při zastavení se rameno automaticky odpojí. Technologie funguje pro osobní i nákladní elektrické vozy.

 

 

Dvoukilometrový úsek spojuje stockholmské letiště Arlanda s logistickým střediskem na okraji hlavního města. Úřady už mají plán, podle kterého by mělo probíhat postupné rozšiřování na další trasy.
 

 

Elektrické silnice jsou součástí švédského ekologického plánu – země chce být do roku 2030 úplně nezávislá na fosilních palivech. To vyžaduje i výrazné změny v oblasti dopravy.

 

Elektrosilnice
Zdroj: eRoadArlanda

 

Technologie zabudovaná do silnic má vyřešit hlavní problém, který brzdí větší rozšiřování elektromobility – nízkou kapacitu baterií a krátký dojezd elektroaut, respektive vysoké náklady na výrobu akumulátorů s vyšší kapacitou. Pokud by se baterie průběžně dobíjely přímo na silnici, můžou být menší a levnější.

 

Elektrifikovaná silnice je rozdělena na krátké padesátimetrové části, proud je jen v těch, po kterých zrovna jede auto. Systém je schopen vypočítat, kolik dané auto odebralo energie a vyúčtovat mu přesné náklady.

 

 

Kilometr silnice stojí zhruba milion eur, což jsou 50krát nižší náklady než na výstavbu městské tramvajové linky.

 

Švédsko má zhruba půl milionu kilometrů silnic, z toho 20.000 km dálnic. Podle firmy, která silnici postavila, by stačilo elektrifikovat jen dálniční síť. "Vzdálenost mezi dvěma dálnicemi není nikdy víc než 45 km, to by elektromobily měly v pohodě překonat bez nabíjení,“ řekl šéf konsorcia eRoadArlanda Hans Säll. Podle některých výpočtů by mělo pro celou zemi stačit dokonce “jen“ 5000 kilometrů elektrosilnic.

 

V roce 2016 ve Švédsku testovali jiný způsob elektrifikace. Systém trolejí nad vozovkou ale fungoval jen pro náklaďáky, pro osobní auta byl nepoužitelný a další rozšiřování nemělo smysl. Na rozdíl od trolejí je systém kolejnic použitelný pro všechny typy elektroaut. Všechny současné modely se dají upravit tak, aby technologii mohly využívat.

 

Kolejnice jsou zároveň bezpečné i pro chodce, elektřina proudí uvnitř v šesticentimetrové hloubce.

TN.cz