Publikováno 4. 7. 2018
Vodíková Toyota

Proč nás nechtěli strážníci pustit? Jeli jsme autem budoucnosti

Toyota Mirai - 14
Zdroj: Václav Kozák

Po silnici se pohybuje téměř neslyšitelně, přesto vzbuzuje zájem. Tím, jak vypadá, a pro znalce i tím, co má pod kapotou. Toyota Mirai jezdí na vodík. Má spoustu plusů a zatím taky dost mínusů. Každopádně je to výjimečné auto, kterým se po Česku jen tak neprojedete. My jsme tu šanci měli. Jaké jsou dojmy z vozu budoucnosti?

Vyrážíme do ulic Prahy, ale ujedeme jen pár metrů a hned nás staví hlídka městské policie. Vysvětlujeme, že máme mimořádné svolení využít cestu pro zásobování, přesto nás strážníci hned tak nepustí. Auto na vodík je totiž hodně zajímá, takže ho obcházejí ze všech stran, obdivují a vyptávají se.

 

Toyota Mirai - 6
Zdroj: Václav Kozák

 

Po prohlídce a malé přednášce můžeme znovu vyrazit. Auto dokáže svižně vystartovat, ale spíš se s ním musí zacházet citlivě. Plynulý rozjezd a pak ideálně i plynulá jízda. Jako v elektrickém autíčku. Pak systém funguje úsporně tak, jak má. "Když budete jezdit podle předpisů a ekonomicky, na jednu nádrž ujedete 500 kilometrů," říká Jitka Jechová z české Toyoty.

 

 

Mirai je v podstatě elektromobil. Pod kapotou si vezeme vlastní minielektrárnu, palivové články jsou dnes už tak malé, že se vejdou pod sedačky. Vodík tu funguje jako zásobárna a nosič energie.

 

Na reakce plynu, převodovky i brzd si rychle zvykám. Elektromotor pohání přední nápravu, podvozek se lehce pohupuje, to auto prostě nabádá k pohodové jízdě. Ale pozor, Toyota Mirai není žádný lenoch i zasprintovat umí! Při přepnutí do "power módu" uvolní slušnou dávku energie a zrychlení přimáčkne posádku do sedadel. Jde hlavně o první záběr, který se hodí, když potřebujete předjíždět nebo rychle reagovat. Na delší spurt to však není, ostrá jízda výrazně zvyšuje spotřebu.

 

Z nuly na stovku vodíkové auto zrychlí za zhruba 9 vteřin. Výkon soustavy může být přes 150 koní, maximální rychlost slušných 178 km/h.

 

Při běžné jízdě spotřebuje Mirai průměrně kilogram až 1,1 kg vodíku na sto kilometrů. Při závodění si ale umí říct o mnohem víc a dojezd na jednu nádrž se pak snižuje až na 350 km.

 

126

Fotogalerie: Vodíková Toyota Mirai

Zdroj: Václav Kozák

Toyota Mirai - 14

Hodnocení:

 

Aktuálně vyjde kilometr provozu zhruba na 2,4 Kč, během stokilometrové cesty tak Mirai spotřebuje palivo za cca 240 korun. To proti běžnému autu neznamená žádnou úsporu. V budoucnu by ale měla cena vodíku klesat. Jestliže náklady na kilometr jízdy podle předpokladů padnou pod 1,5 koruny za kilometr, už by to dávalo smysl.

 

A tady je hlavní důvod, proč jsou vodíková auta hudbou budoucnosti. Zatím se totiž nevyplatí. A diskutabilní je i jejich ekologický přínos. Do ovzduší sice auto vypouští jen čistou vodu, jenže výroba vodíku elektrolýzou spotřebovává hlavně energii z tepelných elektráren, což není zrovna zelený zdroj.

 

"Je to pionýr budoucnosti," prohlašuje Toyota. To sedí. V následujících letech by se totiž mělo využívat více vodíku, který se získává čistější transformací bioplynu či vzniká jako odpadní látka z jiných procesů.

 

O vodík se totiž začíná zajímat stále víc petrochemických firem, které cítí nový byznys. Zatím vodík produkují a pak pálí jako nechtěný vedlejší produkt. Díky vozům, jako je Mirai, by mohly tento "odpad" prodávat jako nové palivo.

 

 

A tak se i v Česku o vodíku mluví stále častěji. Na nedávnou konferenci Hydrogen days přijeli technologii do Prahy podpořit vědci z celého světa. A mimo jiné zaznělo, že do roku 2025 vznikne v ČR s podporou ministerstva dopravy až 12 plnicích stanic na vodík. První by měly už brzy stát v Praze a v Litvínově.

 

 

Pak přijde čas Toyoty Mirai. Zatím může v Evropě tankovat jen v Německu, Belgii nebo skandinávských zemích. Do ostatních států ji musí na ukázku převážet odtahovka. Jakmile ale začnou vznikat další plnící stanice, dostanou vodíková auta novou šanci. Toyota by pak pustila Mirai i na další trhy, nejspíš včetně toho českého.

 

Japonci to s vodíkem myslí vážně. Automobilka otevřela novou linku na palivové články a vysokotlaké lahve, náklady na výrobu klesají, což se má projevit na výsledné ceně vozu.

 

Mirai teď stojí v Německu v přepočtu zhruba 2 miliony korun. Toyota už ale vyvíjí Mirai 2, který dorazí během dvou tří let. A cenovka by mohla být hodně zajímavá – mluví se dokonce až o poloviční ceně proti současné generaci.

TN.cz