Publikováno 4. 7. 2018
Vodíková Toyota

Proč nás nechtěli strážníci pustit? Jeli jsme autem budoucnosti

Toyota Mirai - 14
Zdroj: Václav Kozák

Po silnici se pohybuje téměř neslyšitelně, přesto vzbuzuje zájem. Tím, jak vypadá, a pro znalce i tím, co má pod kapotou. Toyota Mirai jezdí na vodík. Má spoustu plusů a zatím taky dost mínusů. Každopádně je to výjimečné auto, kterým se po Česku jen tak neprojedete. My jsme tu šanci měli. Jaké jsou dojmy z vozu budoucnosti?

Vyrážíme do ulic Prahy, ale ujedeme jen pár metrů a hned nás staví hlídka městské policie. Vysvětlujeme, že máme mimořádné svolení využít cestu pro zásobování, přesto nás strážníci hned tak nepustí. Auto na vodík je totiž hodně zajímá, takže ho obcházejí ze všech stran, obdivují a vyptávají se.

 

Toyota Mirai - 6
Zdroj: Václav Kozák

 

Po prohlídce a malé přednášce můžeme znovu vyrazit. Auto dokáže svižně vystartovat, ale spíš se s ním musí zacházet citlivě. Plynulý rozjezd a pak ideálně i plynulá jízda. Jako v elektrickém autíčku. Pak systém funguje úsporně tak, jak má. "Když budete jezdit podle předpisů a ekonomicky, na jednu nádrž ujedete 500 kilometrů," říká Jitka Jechová z české Toyoty.

 

 

Mirai je v podstatě elektromobil. Pod kapotou si vezeme vlastní minielektrárnu, palivové články jsou dnes už tak malé, že se vejdou pod sedačky. Vodík tu funguje jako zásobárna a nosič energie.

 

Na reakce plynu, převodovky i brzd si rychle zvykám. Elektromotor pohání přední nápravu, podvozek se lehce pohupuje, to auto prostě nabádá k pohodové jízdě. Ale pozor, Toyota Mirai není žádný lenoch i zasprintovat umí! Při přepnutí do "power módu" uvolní slušnou dávku energie a zrychlení přimáčkne posádku do sedadel. Jde hlavně o první záběr, který se hodí, když potřebujete předjíždět nebo rychle reagovat