Aktualizováno 20.3. 2017 07:23
Víčka nádrže

Proč mají některá auta víčko nádrže vlevo a jiná vpravo?

Tankování
Zdroj: Profimedia

Určitě už jste to viděli, možná i sami zažili. Přijedete na pumpu a najednou nevíte, jestli máte víčko nádrže vpravo nebo vlevo. Sakra, proč to nemůže být sjednocené? A existuje na to nějaká finta?

Nejspíš vás to napadlo jako první, že to má asi souvislost s tím, jestli jde o asijská auta, nebo evropská či americká. A ano, přesně tak to je! Dřív totiž byly benzínové stojany jen jednostranné a stály podél silnice, takže víčko nádrže bylo výhodné mít umístěné tak, aby se k němu mohlo co nejsnadněji. V Evropě, kde se jezdí vpravo, se tedy dávaly víčka nádrže na pravou stranu, v Japonsku, kde se jezdí vlevo, na levou. Jenže časy se mění, velké benzínové stanice s možností tankování na obou stranách jsou naprostý standard a auta se prodávají po celém světě. A tady se dostáváme k jedné zajímavosti - protože tyhle velké čerpací stanice mají původ v Americe, tak historicky mají americká auta víčka nádrže vlevo i vpravo a nikdo to nikdy moc neřešil. A správně, existuje i několi aut, které mají víčka dvě, ale tam je to proto, že buď mají dvě nádrže (stejně jako Ferrari F40), nebo šlo o designérský úlet.

 

DOPORUČUJEME: Řidič přežije, spolujezdec ne. Automobilky staví auta podle norem. 

 

Ono je ve skutečnosti vlastně docela jedno ze které strany se do auta tankuje, protože samotná palivová nádrže je vždy z důvodů rozložení hmotnosti ve středu auta. Aktuálně se navrhuje umístění víčka nádrže dál podle toho, kde se předpokládá, že většina aut bude jezdit. Když jde o takzvané globální modely, tedy auta určená proc celý svět, rozhoduje velikost jednotlivých trhů. Ona ani mezi automobilými konstruktéry nepanuje shoda. Polovina z nich tvrdí, že nejpohodlnější je, když máte víčko nádrže na té samé straně kde sedí řidič - nemusí totiž obcházet auto. Ta druhá argumentuje tím, že pak ale nemůžete pořádně otevřít dveře, protože stojíte příliš blízko stojanu, navíc máte mezi otevřenými dveřmi a hadicí zasunutou v nádrži jen malý manipulační prostor.


STAŇTE SE NAŠÍM FANOUŠKEM NA FACEBOOKU 

 

No a ta slíbená finta na závěr. Když přijíždíte na benzínku a najednou si nejste jisti na které straně je hrdlo nádrže, tak se mrkněte na ukazatel benzínu. U většina moderních aut je totiž u ikonky čerpacího stojanu šipka, které vám ukazuje… BINGO, kde je víčko nádrže!


DOPORUČUJEME: 5 věcí, kvůli kterým můžete v zahraničí zaplatit pokutu

 

 

TN.cz

Diskuze

Nejvíce hodnocené komentáře:

13.2. | 15:06 reypal
3
Je to pouze otázka,na které straně to konstruktérovi vyhovuje a nebo je to pro ...
13.2. | 19:37 bard-lidu
-1
držka: Nádrž je deformační zóna. Víš, jak ti to dokáže zdeformovat tělo, hlavně ...
13.2. | 20:39 overal
1
Náhlasit nevhodný komentář
On je Renault Kangoo, VW Transporter nebo Caddy asi z Japonska nebo z Anglie, protože má víčko na levé straně! :-D
13.2. | 19:37 bard-lidu
-1
Náhlasit nevhodný komentář
držka: Nádrž je deformační zóna. Víš, jak ti to dokáže zdeformovat tělo, hlavně když to bouchne ???
13.2. | 19:13 rexrothak
3
Náhlasit nevhodný komentář
Kašlete na víčka,radši se soustřeďte co za sajrajt si do nádrže pouštíte.
13.2. | 15:23 hajnej53
3
Náhlasit nevhodný komentář
A co třeba Škoda MB1000? Víčko se šípem v předním blatníku?? Škoda 100 obdobně...
13.2. | 15:15 attack1939
1
Náhlasit nevhodný komentář
Jo... auta mají nádrže vlevo i vpravo, ale jsou i taková, co ji mají uprostřed pod spz. Jsou to velmi stará auta a jezdí jich jen málo.
13.2. | 15:06 reypal
3
Náhlasit nevhodný komentář
Je to pouze otázka,na které straně to konstruktérovi vyhovuje a nebo je to pro něj praktičtější,bl bečku trasini.