Aktualizováno 9.2. 2017 18:46
Malé motory jen tak neskončí

Proč jsou malé motory nesmysl, ale automobilky je musí vyrábět?

Spotřeba
Zdroj: Tn.cz/ thinkstockphotos.com

Těšíte se, že automobilky zase začnou vyrábět normální motory a ne ta malá přeplňovaná prdítka co mají problém při každém předjíždění a žerou dvakrát tolik než mají napsáno v techničáku? Tak to si ještě počkáte....

Litrový motor v nové Octavii nebo ve Fordu Mondeo? To není výsměch, ale realita dnešní domy. Přeplňované tříválce co mají výkon 90 a víc koní mají podle automobilek zázračnou spotřebu, dlouhé servisní intervaly a auta se s nimi chovají velmi agilně. Skutečnost je ale úplně jiná. Reálná spotřeba je klidně dvojnásobná, motory jsou extrémně namáhané a o jejich životnosti nechcete raději nic vědět. Automobilky to sice ví (a daleko lépe než my), ale vyrábět je musí. Nařizuje jim to totiž legislativa Evropské unie.

 

PROBLEMATICE MOTORŮ S MALÝM OBSAHEM SE BUDEME OBSÁHLE VĚNOVAT VE ZPRAVDOAJSKÉ RELACI TN2 NA PROGRAMU NOVA2 OD 22:00!

DOPORUČUJEME: Přijdou auta se stočeným tachometrem o techničák?



 

Jsou to dvě související věci. Automobilky mají nařízené emisní limity které musí plnit. A spotřebu a emise přitom určuje zastaralé měření z roku 1999. Začneme tou druhou věcí... Emise, potažmo spotřeba, se měří v laboratoři. Vypadá to tak, že auto je na válcích a jede podle následují metodiky skládající ze z městského a mimoměstského cyklu. Ten první začíná jedenácti sekundovým volnoběhem, pak zrychlení na jedničku na 15 km/h, tuto rychlost auto drží osm vteřin a pak zastaví. Následně se rozjede na 32 km/h, jede tak 24 s a opět zastaví. Třetí akcelerace je na 50 km/h, dvanáct vteřin si rychlost drží, potom zpomalí na 35 km/h (třináct vteřin ustálená rychlost) a opět zastavení. Dohromady se městský cyklus měří čtyřikrát, auto ujede cca čtyři kilometry a trvá to cca třináct minut. Mimoměstská jízda je záležitostí zrychlení na 70 km/h, zpomalení na 50 km/h, poté zrychlí na 70 km/h, 100 km/h a na závěr deset vteřin rychlostí 120 km/h. Poté se opět zastaví a dvacet vteřin se motor nechá běžet na volnoběh. 


STAŇTE SE NAŠIMI FANOUŠKY NA FACEBOOKU


Emisní limity jsou pak záležitostí nařízení, kdy musí automobilky aktuálně produkovat maximálně 130 gramů CO2 na kilometr. Jenže to je hodnota průměrná stanovená pro auto vážící 1400 kg a výše emisí se tady přepočítává podle skutečné váhy vyrobených aut. 

DOPORUČUJEME: Mercedes hlásí návrat řadových šestiválců!
 
A co tohle všechno nudné povídání znamená ve skutečnosti? Místo toho, aby automobilky dělaly motory které budou autům pasovat a se kterými se budou chovat dobře (čti normálně), to znamená plynule akcelerovat a mít spotřebu podle toho jak moc šlapete na plyn, tak staví motory aby měly co nejmenší spotřebu a emise v laboratoři při měření spotřeby. Proto vznikl stystém stop-start, proto vám přijde že auto reaguje jinak na plyn na druhou nebo třetí rychlost, proto se může stát, že reálná spotřeba je klidně o polovinu vyšší než ta tabulkovám, a proto dvoulitrové auto má mnohy nižší spotřebu než to s malým motorem - řidič totiž nemusí v reálném provozu tolik šlapat na plyn. Automobilky utratily stovky milionů aby vyhověly normám které navrhli lidé kteří tomu pořádně nerozumí. A nyní už se připravují na nový sytém měření, který by měl být realističtější a volnější, tedy že třeba auta budou moc řadit optimálně, a ne podle toho jak to mají nařízené. 
 

DOPORUČUJEME: Co je nejlepší na nových autech? Světla!


Takže proto jsou teď v kurz malé motory, které mají v laboratořích nízkou spotřebu a emise. Že nefungují je jedno, tady jde o splnění podmínek. Jenže protože automobilky utratily za jejich vývoj majlant, nemohou si dovolit je jen tak jednoduše přestat vyrábět. Jinými slovy, musí dostat svoje peníze zpátky. Jestli se něco začne měnit, tak to bude v horizontu následujících tří až pěti let. Zatím musí mít řidiči rozum, pozorně číst a poslouchat recenze, a nebát se udělat si vlastní obrázek. Je přitom paradoxně fajn, že v České republice zatím neplatí žádné daňové zvýhodnění pro auta s nižšími emisemy, jak je tomu v mnoha jiných státech.




DOPORUČUJEME: Jedete do zahraničí na lyže? 5 věcí, kvůli kterým můžete zaplatit pokutu!

TN.cz