Publikováno 30. 7. 2018
Auto po prezidentovi

Proč dát 400 tisíc za starou lancii? Tohle auto má unikátní příběh

Lancia Kappa po prezidentu Havlovi
Zdroj: Michal Šafránek / iDNES.cz / Profimedia

Je sice zachovalá, na tachometru má jen něco přes 30 tisíc kilometrů, ale zároveň to na první pohled není žádná oslnivá kráska a navíc už je 21 let stará. Dali byste za ní maximálně 40 tisíc? Tak pozor! Tato Lancia Kappa z roku 2006 se v neděli prodala za čtyřikrát tolik. Jde o sběratelský kousek, jehož hodnotu zvadá hlavně jeho příběh, jeho majitelem byl totiž prezident Václav Havel.

Tmavě modrou Lancii Kappa koupil Václav Havel 23. ledna 1997, den před svatbou s herečkou Dagmar Veškrnovou. Za devět let v ní najezdil okolo 30ti tisíc kilometrů a v roce 2006 ji prodal tehdejšímu majiteli sítě autocenter AAA Auto Anthonymu Dennymu.

 

 

Někdejší soukromý vůz Václava Havla teď po dalších dvanácti letech znovu změnil vlastníka. Danny před časem ukončil své aktivity v Česku a rozhodl se tu nechat i Havlovu Lancii, přestože sám vlastní obrovské muzeum klasických aut v Austrálii. Auto po českém prezidentovi má podle něj zůstat v České republice.

 

Lancia Kappa za posledních 12 let nenajela prakticky nic a zůstala ve zcela autentickém stavu. I proto se ji podařilo prodat za 400 tisíc korun. “Jsme velmi rádi, že pan Denny dal důvěru naší značce Mototechna Classic, pod jejíž hlavičkou se tento unikátní kousek v neděli prodal za 400.000 Kč,“ potvrdil provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček. “Během prvních dnů od zveřejnění inzerátů jsme byli kontaktováni devíti vážnými zájemci různých koutů České republiky. Od chvíle, kdy se Lancia po prezidentu Havlovi objevila v naší internetové inzerci, si vůz na prohlédlo přes 2000 lidí. Vůz pochopitelně budil značnou pozornost i na pobočce v Praze, kde byl vystaven,“ doplnil regionální manažer výkupu AAA Auto Jindřich Topol.

 

17

Fotogalerie: Lancia Kappa, někdejší sukromý vůz prezidenta Havla

Zdroj: Michal Šafránek / iDNES.cz / Profimedia

Lancia Kappa po prezidentu Havlovi

Hodnocení:

 

Lancia Kappa je každopádně zajímavé auto. V 90. letech patřila ke špičce. Vynikala komfortem, italským stylem a taky silou, podvozkem a velmi slušnými jízdními vlastnostmi.

 

Havel byl vášnivý řidič, který miloval rychlou jízdu. A ochranka měla co dělat, aby jí v téhle lancii neujel.

 

Velký a 1,5 tuny těžký luxusní sedan má totiž sportovní duši - dvoulitrový šestnáctiventilový řadový zážehový přeplňovaný čtyřválec má výkon 205 koní a maximální točivý moment: 298 Nm. Viskózní spojka na přední nápravě funguje jako samosvorný diferenciál. V roce 1997 stála Lancia Kappa mírně pod milion korun.

 

 

Dnes se o podobná auta zajímají spíš jen znalci. Kappa bez zajímavé historie se dá sehnat v řádu nižších desetitisíců, hezké a zachovalé kusy od sta tisíc. “Cena vozů po slavných osobnostech, zejména těch s celosvětovým přesahem, kterým byl i prezident Václav Havel, se určuje relativně těžko. Zpravidla si stávající majitel zvolí částku, kterou by chtěl za vůz dostat a čeká, až se najde zájemce, pro kterého je vlastnictví vozu zajímavé. Při určení ceny jsme zároveň vycházeli i z prodeje první prezidentské Lancie, kterou před několika lety získal nový majitel za obdobnou částku,“ uzavírá Jindřich Topol.

TN.cz