Publikováno 5. 2. 2018
Turbodiesely mají problém

Přísnější technické kontroly: Tahle auta určitě neprojdou

Stanice technické kontroly
Zdroj: Profimedia

Na co si dát pozor, aby vás z STK nevyhodili s nepořízenou? Často za to mohou filtry pevných částic, jejich výměna se přitom hodně prodraží.

Už několik týdnů běží nový přísnější režim měření emisí. A spousta majitelů aut už se vrátila s nepořízenou. Nejčastěji z měření emisí vyhazují turbodiesely.

 

„Přísnější měření emisí a technické kontroly aut odhalují vozy s nefunkčními systémy řízení emisí,“ potvrzuje Pavel Foltýn z Auto ESA. „Nejčastěji se jedná o vadný filtr pevných částic u turbodieselů,“ dodává Foltýn. Podle něj je potřeba dát si pozor také na různé služby čištění nebo vypalování filtru. Ani takový zákrok nemusí totiž pomoci a auto přes měření emisí neprojde.

 

 

Opravy a výměny filtrů pevných částic jsou poměrně nákladná záležitost. Pro někoho je taková investice příliš, do ojetiny už nechce sypat další peníze a radši se snaží auto rychle prodat. „Při výkupu vozidel pravidelně odhalujeme snahu prodat nám vůz s nefunkčním nebo zcela odstraněným filtrem DPF,“ upozorňuje Foltýn z Auto ESA. Podle něj takový vůz logicky autobazar odmítne vykoupit.

 

Majitel málokdy svou snahu vzdá a snaží se auto prodat přes jiný bazar. Tam, kde auta důkladně neprověřují, může uspět. A nebo vůz nabídne přes inzerát. Proto by si na filtry měli dát pozor i lidé, kteří si pořizují ojeté auto. „Nový filtr pevných částic může stát několik desítek tisíc korun,“ připomíná Pavel Foltýn.

 

Alternativa nemusí být cesta

 

Majitelé často hledají alternativní cesty, jak filtr vyčistit či renovovat, aby nemuseli kupovat nový. Čištění nebo vypalování filtrů nabízí řada firem, ale ne vždy se jedná o zcela spolehlivé řešení. Mnohdy se jedná o postup, který sice obelže řídící jednotku vozidla, ale správná funkce filtru může být dál omezená. A také je to jen dočasné řešení.

 

„Jakýkoli neodborný zásah do konstrukce filtru pevných částic ho nenávratně poškodí,“ varuje Foltýn. I když tedy může například čištění filtru pomoci a auto začne znovu normálně fungovat, na kontrole emisí pak zpravidla odhalí, že vůz vypouští více škodlivin, než je dovoleno. A ani takové auto neprojde.

 

 

Automobilky se ale postupně snaží majitelům vycházet vstříc a nabízejí originální opravy nebo výměny filtrů pevných částic za rozumných podmínek. Například u některých vozů Ford, Peugeot a Citroën přijde výměna filtru na necelých deset tisíc korun, naposledy filtry pevných částic zlevnila také domácí Škoda s Volkswagenem a Seatem.

 

Jak předejít problému

 

Kdo chce mít jistotu, že bude jeho auto fungovat správně a kontrolou emisí bez problémů projde, měl by dodržovat několik servisních pouček, jak se o filtr pevných částic starat. Spolehlivým regeneracím pomáhají pravidelné delší cesty ustálenou rychlostí a také dodržování servisních intervalů. Důležitá je hlavně včasná výměna oleje se správnou specifikací.
 

TN.cz