Publikováno 9. 10. 2018
Boj o 900 km silnic

MAPA: Stát chce mýto na silnicích první třídy! Rozhodnou obce

Zdroj: TV Nova

Už za 15 měsíců by měl stát začít vybírat mýtné na dalších úsecích silnic I. tříd. V plánu je zpoplatnění hned 900 kilometrů pro kamiony a nákladní auta nad 3,5 tuny. Jenže to se vůbec nelíbí obcím. Bojí se, že kamiony začnou objíždět zpoplatněné úseky přes jejich území. Ministerstvo dopravy se proto snaží najít kompromis.

Obce a města se budou podílet na finální mapě silnic I. třídy, na kterých budou od roku 2020 kamiony platit mýtné. Vyplývá to z dohody, kterou podepsalo ministerstvo dopravy s Asociací krajů ČR a Svazem měst a obcí ČR.

 

Stát chce zpoplatnit hned 900 kilometrů silnic I. tříd. Jenže obce důrazně protestují, chtějí, aby sazba za mýtné byla nulová. Jinak podle nich hrozí, že kamiony budou hlavní tahy objíždět po silnicích nižších tříd a přes centra měst, kde je nikdo nechce.

 

 

"Chápeme kraje i města, které se obávají plánovaného zavedení mýtného na dalších 900 kilometrech silnic I. třídy. Proto jsme se domluvili, že vyberou úseky, na kterých by podle nich měla být nulová sazba a úseky, kde mýtné pro kamiony bude přínosné ekonomicky nebo jako nástroj regulace dopravy," říká ministr dopravy Dan Ťok k uzavřenému memorandu.

 

Kraje a obce tak mají vybrat úseky, na kterých by se mýtné nevybíralo a naopak ty, kde má zpoplatnění smysl a obcím třeba pomůže.

 

Ministerstvo nechce zavádět nulovou sazbu všude, na zpoplatnění některých úseků trvá. Podle Ťoka by kamiony určitě měly platit například za silnicí I/20 z Plzně do jižních Čech nebo I/50, kterou často míří na Slovensko.

 

Ministerstvo se zavázalo, že bude spolu s vládou a vítězným uchazečem tendru na Systém elektronického mýtného hledat takové řešení, které obavy krajů a obcí rozptýlí. Rozhodnutí o zpoplatnění dalších 900 kilometrů je součástí zakázky na správu mýtného systému, kterou nedávno uzavřel ministr dopravy s konsorciem společností CzechToll a SkyToll.

 

Kraje se teď sejdou s vedením měst a obcí, kterými vybrané silnice první třídy prochází a doporučí, zde je ze seznamu vyškrtnout nebo je zpoplatnit.

 

Podívejte se, o které úseky se hraje:


Mapa - úseky k zpoplatnění

 

"Velmi děkujeme ministerstvu dopravy, že našlo řešení situace, které jsme dnes deklarovali podpisem společného memoranda a které dává krajům, městům a obcím možnost, že pokud se rozhodnou a budou požadovat mít na daném úseku silnice 1. třídy nulovou sazbu, bude to ministerstvem dopravy respektováno," říká předsedkyně Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová.

 

"Našli jsme tu nejvhodnější cestu, jak odstranit obavy starostů obcí a měst, že se přesune kamionová doprava do jejich obcí," dodává předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl.

 

 

Proti plošnému zavádění mýta už dříve protestovali dopravci a podnikatelé. Naopak vládní ČSSD chtěla zpoplatnit mnohem více úseků. Vláda nakonec zadala ministerstvu dopravy najít možnosti pro rozšíření mýta v rozsahu 850 až 3000 km. Ministerstvo pak vybralo návrh, který doporučil zpoplatnit 900 km.

 

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun.

TN.cz