Aktualizováno 25.9. 2018 21:13
Dálnice D8

Práce na dálnici D8 finišují. Svah, který ji dříve zasypal, hlídají čidla

Zdroj: TV Nova

Ani dva roky po otevření není dálnice D8 z Prahy do Německa hotová. Pod mostem v Prackovicích totiž pokračuje zajišťování svahu, který tam před pěti lety při sesuvu pohřbil rozestavěný úsek.

Betonové injektáže, které mají svah zpevnit, prý ale finišují. Dálnici pak bude hlídat síť stovky čidel, která měří pohyb svahu a v případě nebezpečí systém automaticky zastaví provoz.


Dva roky téměř dennodenního lití betonu do základů dálničního mostu se blíží ke konci. Aby dálnice nedopadla podobně jako před pěti lety, vytvořili tam stavebníci síť 120 navzájem propojených pilotů, které sahají hluboko do země. "Jsou hluboké 16 až 24 metrů, podle toho, jak bylo třeba zajistit, abychom je navzájem provázali," sdělil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.


Železobetonovou síť drží pohromadě speciální směs z pryskyřice. To je prý ta finální tečka při zajišťování svahu. Do základů se směs nahrne pod tlakem. "Přes vrt se pouští dolů pryskyřice. Během dnešního dne máme naplánované dva vrty," přiblížil stavbyvedoucí Roman Winter.

 


Jakmile technici injektáže dokončí, bude třeba už jen sledovat, jestli, nebo případně jak, se svah nad dálnicí hýbe. K tomu slouží čidla, které hlídají pohyby dálnice i půdy pod mostem. Hluboko pod zemí měří dokonce stav podzemní vody. Pokud by přístroje zaznamenaly nějakou anomálii, operační centrum ihned na dálnici zastaví veškerý provoz.


Podle kritiků ale měla vést dálnice jinudy. Zajišťovací práce stály přibližně čtvrt miliardy.

 

rod TN.cz