Publikováno 3. 9. 2018
Porostou ceny?

Začínají platit nová pravidla. Výrazně změní trh s auty

Slevy
Zdroj: Profimedia

Auto, které nesplní novou emisní normu Euro 6.2 (Euro 6c), už dnes nepřihlásíte. Přísnější pravidla mění výrobu, testování i prodej aut. Některé modely končí, jiné mají dočasnou odstávku nebo dostanou nové motory. Zákazníci dostanou objednaná auta později a budou za ně muset zaplatit víc.

Nová metoda testování WLTP nařizuje automobilkám plnění přísnějších emisních limitů. Měření musí mnohem víc odpovídat běžnému provozu, nikoliv jen laboratorním podmínkám. Testy aut kvůli tomu budou až dvojnásobně dlouhé a delší je i doba zpracování na úřadech.

 

Delší dodací lhůty

 

Podle výrobců to na českém trhu způsobuje prodloužení dodacích lhůt některých modelů až o několik týdnů.

 

 

Další modely nebo motorizace z nabídky zcela vypadly, protože automobilky je (zatím) nedokázaly přizpůsobit novým pravidlům či pro ně ještě nemají homologaci.

 

Různé kombinace výbav, motorů a převodovek se musí nově testovat sólo. Byť se liší třeba jen použitými pneumatikami. Problémy tak nové normy způsobily hlavně výrobcům, kteří nabízejí víc verzí a modifikací u jednoho modelu.

 

Škrty v nabídce

 

Tak třeba Škoda: Superb teď má dočasně jen dieselové motory, benzínové zatím neprošly testováním. O některé motorizace dočasně přišel i Karoq.

 

 

Octavia a Kodiaq dostanou úplně nové motory v benzínové (1.5 a 2.0 TSI) i dieselové variantě (2.0 a u oktávek i 1.6 TDI), ale musí si počkat. Stejně jako verze RS či Scout.

 

Fabia s modernizací o naftové motory natvrdo přišla a bude k mání jen s litrovými benzinovými tříválci. Motory TDI už nedostane ani Rapid. V nabídce nebude ani Citigo s pohonem na CNG.

 

 

Filtry i do benzínů

 

Podobné škrty v nabídce musela udělat řada automobilek a mnoho z nich začalo kvůli přísnějším limitům nově montovat do benzínových motorů filtr pevných částic, který byl dosud povinností jen u dieselů.

 

Škoda jimi vybaví všechny motory TSI. “Je potřeba dodat, že životnost těchto filtrů pevných částic je dimenzována na životnost celého auta,“ zdůraznil pro Radiožurnál mluvčí automobilky Škoda Pavel Jína. Filtry u benzínu nevyžadují údržbu jako u dieselů, kvůli vyšší teplotě výfukových plynů se usazeniny lépe vypalují.

 

Filtry dostanou i některé BMW, Mercedesy, či auta koncernu PSA.

 

Vyšší ceny

 

Benzínové motory začínají kvůli všem těm komplikacím mírně zdražovat. Zatím jde řádově o několik procent, tedy pár tisíc. Třeba Škoda mírně zvedla ceny Fabie, Octavie, Karoqu i Citigo. Karoq ale zároveň dostal novou “lacinou“ variantu se základní výbavou.

 

 

Automobilky zatím mohou doprodávat i auta, která novou normu nesplňují, ale zůstala na skladech nebo mají výjimečně odloženou registraci. Ceníky se tak můžou znovu měnit, až se “staré“ zásoby vyprodají.

 

Výrobci bojovali za odložení platnosti nových norem aspoň do roku 2020. Evropské instituce však jejich žádosti odmítly. Hlavní roli přitom hrála aféra "Dieselgate", ve které se ukázalo, že některá auta vykazují odlišné emisní normy při testech a v provozu.

TN.cz / ČTK