Publikováno 26. 4. 2018
Zlaté české ručičky

Pozor na úpravy! Tahle auta rozhodně neprojdou technickou

Tuning
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek

Když už se rozhodnete upravit si auto podle svých představ, dejte si dobrý pozor, jestli nejde o nepovolené zásahy. Můžete mít velký problém s policií a také na technické prohlídce. A případné úpravy dobře zkontrolujte i ve chvíli, kdy kupujete ojeté auto.

Individuální úpravy jsou mezi automobilovými nadšenci stále oblíbeným způsobem, jak si auto přizpůsobit potřebám nebo vkusu. Ale mnohdy s tím může být velký problém. Často se spálí lidé, kteří takové ojeté auto koupí a úpravy na voze nejsou schválené. “Nejčastěji se kupující takových aut setkávají s tím, že kvůli neschváleným úpravám neprojdou na prohlídce STK,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA.

 

 

Mezi nejčastější úpravy se řadí montáž neschváleného rozměru kol a pneumatik. “Je potřeba dodržet rozměry kol a pneumatik, které má vůz zapsané ve velkém technickém průkazu,“ připomíná Foltýn. Mnozí příznivci obřích kol s nižším profilem pneumatik, přezouvají na klasické gumy jen při kontrole na STK, jinak jezdí s neschválenými. Na to však můžou doplatit, když se připletou do nehody, pojišťovna kvůli neschváleným úpravám může krátit pojistné plnění.

 

Mnohem větší potíže ale způsobují úpravy technického rázu, hlavně zásahy do konstrukce výfuku, a změny software řídící jednotky motoru. “Především oblíbené úpravy řídících jednotek turbodieselů mohou novým majitelům způsobit na STK a emisích velké problémy,“ připomíná Foltýn z Auto ESA.

 

Upravené auto může mít vyšší kouřivost a nemusí přes kontrolu emisních limitů vůbec projít. Majiteli pak nezbyde nic jiného než se pokusit motor uvést do původního stavu. Navíc neodborné úpravy značně zvyšují riziko nadměrného opotřebení motoru a hlavně poškození filtru pevných částic, pokud je jím vůz vybaven. Výměna filtru pak může znamenat investici za několik desítek tisíc korun.

 

 

U vozů se zážehovým motorem zase patří k poměrně častým zásahům odstranění katalyzátoru a montáž neoriginálních upravených tlumičů nebo koncovek výfuku. I s tím bude ale na STK a emisích problém - auto bez katalyzátoru samozřejmě neprojde. Přísnější neb opatrnější technik vás ale pošle domů i s neschváleným tlumičem výfuku a koncovkou. Stanicím technických kontrol totiž hrozí extrémně vysoké pokuty, pokud nechají projít nevyhovující auto.

 

U populárních SUV patří k nepovoleným úpravám dodatečně dodělávané světelné rampy nebo mlhovky, kryty podvozku či ochranné rámy. “U aut se objevují se i neschválené přestavby na LPG či montáže tažného zařízení,“ varuje Pavel Foltýn.

 

Pokud kupujete ojeté auto, naprostou jistotu máte jen u vozů v původním originálním stavu bez dodatečných úprav. Vyplatí se kupovat u certifikovaného prodejce, který vykupované vozy prověřuje a nesnaží se rychle poslat do světa auto, které není v odpovídajícím technickém stavu.

TN.cz