Publikováno 16. 2. 2018
Nekalé praktiky

Pozor na další podvody v servisech! Tohle si nenechte líbit

autoservis
Zdroj: Profimedia

Pokutu dostal další autoservis, který si vztahy se zákazníky vykládal po svém. Na jaké nekalé praktiky byste si měli v autoservisech dát pozor? A jak se případně bránit?

Nejdřív zákazníkovi nedali potvrzení o přijetí auta, pak zfušovali opravu a o reklamaci se absolutně nehodlali bavit. Tak nějak vypadala práce jednoho z autoservisů ve šluknovském výběžku. Museli si na něj posvítit inspektoři ČOI.

 

„Česká obchodní inspekce Ústeckého a Libereckého kraje uskutečnila kontrolu autoservisu, kde zjistila porušení zákona o ochraně spotřebitele,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

 

 

Inspektoři předstírali, že do servisu vezou auto na výměnu brzdových kotoučů a destiček na přední nápravě. „Servisní technik vyplnil zakázkový list, který nebyl inspektorům v roli spotřebitele předán. Služba nebyla poskytnuta na počkání, prodávající přesto v rozporu se zákonem o ochraně spotřebitele nevydal spotřebiteli písemné potvrzení o převzetí objednávky,“ popsal Fröhlich.

 

ČOI taky prověřil přístup k reklamacím. Ani s těmi se servis nemazal. Zákazníkovi prostě sdělil, že námitky odmítá. Žádné potvrzení, žádné písemné vysvětlení... „Porušení zákona bylo řešeno pokutou na místě,“ dodal Fröhlich.

 

Další nekalé praktiky

Vloni ČOI zkontrolovala 158 autoservisů a v 98 případech zjistila porušení zákona! Nejvyšší pravomocnou pokutu v loňském roce dostala společnost Auto Moto Centrum Petráček. A to ve výši 100 000 Kč za to, že prodávala spotřebitelům falza náhradních dílů do aut.

 

 

V takových případech většinou podvodný servis montuje neoriginální nebo jeté díly, přestože zákazník má právo dostat ze svého havarijního pojištění díly nové. Ty si taky většinou takový servis u pojišťovny fakturuje.

 

Podvodné servisy jsou schopny při výměně oleje míchat nový se starým, nebo účtovat opravy (díly či hodiny práce), které vůbec nebyly potřeba, či je v horším případě servis ani neudělal.

 

Častější jsou ale jiné prohřešky. Podobně jako na Šluknovsku servisy neumožní spotřebiteli uplatnit právo na reklamaci, nevystaví písemné potvrzení o přijetí objednávky na opravu, nesmyslně protahují dohodnutý termín opravy, nebo zákazníka předem neseznámí s cenou. Často taky uvádějí ceny bez DPH, což je v rozporu se zákonem.

 

Jak se nenechat podvést?

Spotřebitelé mají naprosto vždy nárok na písemné potvrzení o převzetí objednávky a ta musí obsahovat: co je předmětem služby, odhad ceny a předpokládaný termín splnění. Kdyby se cena pak výrazně lišila než původní odhad, musí s tím předem zákazník souhlasit.

 

Servis také musí provést opravu v ujednaném čase. Pokud v průběhu opravy přijde na komplikace, která mohou čas natáhnout, je to stejné jako s nečekaným navýšením ceny – servis musí zákazníka informovat.

 

 

Pokud ale bez důvodu nesplní sjednaný termín, spotřebitel má právo na odstoupení od smlouvy o opravě. Tím se smlouva ruší a servis by měl auto ve stavu, v jakém ho přebíral. I proto je důležitý předávací protokol!

 

V autoservisu máte samozřejmě právo reklamovat opravu, pokud byla špatně provedena. Když se tím technik odmítá zabývat, obraťte se na ČOI. Pokud nesouhlasíte s cenou, měli byste písemně vyjádřit nesouhlas, což může být důležitý doklad pro případný soudní spor.

 

Každopádně, stejně jako u jiných služeb, platí otřepané: (Ne)důvěřuj, ale prověřuj. Pokud vezete auto do nevyzkoušeného servisu, snažte se zjistit na internetu co nejvíc referencí, podívejte se, jak dlouho funguje a jestli už neměl problémy.

 

Při přebírání vozu je pak potřeba vše zkontrolovat a vyžadovat popis provedených prací. Jakmile se skrytá vada projeví později, na reklamace bývá pozdě.

TN.cz