Aktualizováno 31.7. 2018 11:15
Pravda, nebo lež?

Pozor, hrozí výbuch! Je skutečně nebezpečné tankovat v horku?

Hořící auto
Zdroj: isifa.com

Pokud v extrémním horku, které teď panuje i u nás, natankujete plnou nádrž, vaše auto může vybuchnout. I takové varování se občas objeví na sociálních sítích. Internetoví “odborníci“ tvrdí, že riziko roste s teplotami nad 30° C. A co teprve, když teploměry ukazují skoro čtyřicet, jako v posledních dnech?

Ty příběhy jsou samozřejmě děsivé - auta v nich vybuchují, hoří, řidiči utíkají před plameny. Vycházejí z toho, že se kapaliny v horku rozpínají a benzín vybuchuje. Takže pokud máte plnou nádrž, může se tlakem roztrhnout a palivo se vznítit.

 

Rada takových samozvaných expertů zní: tankujte benzín jen do poloviny nádrže.

 

 

S horkem podobných teorií, rad a “skutečných“ příběhů přibývá. Každý rok se to opakuje. Ale jsou to nesmysly!

 

Ano, v létě skutečně dochází k rozpínavosti paliva a vytváření par. Kdyby neměly kam unikat, mohlo by teoreticky dojít ke vznícení. Ale je to možné opravdu jen v extrémním případě nebo v hollywoodském filmu.

 

Teplota, při které by se palivo mohlo samo vznítit, je 257° C. A takové teplotě prostě nádrž svého auta na žádné silnici ani na parkovišti na naší planetě nevystavíte.

 

Palivový systém aut je navíc postavený tak, aby si poradil s tlakem i výpary. Nádrž má bezpečnostní a odvzdušňovací komory s dostatečným objemem, automatický upouštěcí pojistný ventil... Auta jsou testovaná i v extrémních teplotách, ať už nad nulou, nebo pod ní.

 

Takže se určitě nebojte ani v létě tankovat plnou.

 

 

Samozřejmě může dojít k přeplnění. Ale "přecpat" nádrž není zas tak jednoduché. “Palivovou nádrž moderního automobilu můžete přeplnit jen my sami a vědomě,“ podotýká ÚAMK. To je samozřejmě pravda, každá moderní pumpa má automatické plnicí pistole, které se vypnou, jakmile je nádrž plná. Nemusíte se bát ještě párkrát treochu zmáčknout a zaokrouhlit částku na nejbližší kulatou hodnotu. Objem bezpečnostního prostoru nádrže je dostatečný, aby si s tím poradil.

 

Ale snažit se dostat do nádrže dalších deset litrů? To je samozřejmě nesmysl. Ale proč by to někdo dělal? “Takových případů je minimum, nicméně zvláště v létě je na místě před přeplněním nádrže, jen pro ušetření pár korun, české motoristy varovat,“ dodává ÚAMK.

TN.cz