Aktualizováno 26.4. 2018 01:37
Co s tím?

Uvnitř aut je víc bakterií než na prkénku od záchoda

Čištění interiéru
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek

Bakterie, plísně, roztoči... To vše (a mnoho dalšího) si dennodenně vozíme s sebou ve svých autech. Odborníci ÚAMK proto doporučují udělat na jaře víc, než jen přezout pneumatiky.

Na to že je na jaře na místě přezout zimní pneumatiky a začít používat letní, odborníci ÚAMK upozorňovali několikrát. I když to český zákon nenařizuje, má přezouvání řadu výhod.

 

 

Tento bod jarní údržby považujme za hotový a odškrtnutý. Jenže tím by to rozhodně skončit nemělo. Příprava automobilu na jarní a letní provoz si žádá mnohem více. “Už proto, že podle průzkumů je interiér vozů, který se denně mění v kancelář, na tom svojí nečistotou a například množstvím bakterií, plísní a roztočů hůře než záchodové prkénko,“ upozorňuje mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

 

Brr... Co s tím?

 

První, čím při jarní očistě začneme, je přirozeně exteriér - tedy umytí karoserie, kol, podvozku... Ovšem zajet rovnou do automatické myčky odborníci rozhodně neradí.

 

Spíš je na místě například využít ruční mytí, které je na řadě čerpacích stanic a v několika cyklech pomocí vysokého tlaku vody odstranit vše nežádoucí z karoserie. Teprve potom bychom měli zavítat mezi kartáče do myčky. Důvod? V opačném případě se nemusí v automatické lince smýt všechna sůl a drobné nečistoty, které pak vytvoří jakousi pastu, kterou kartáče mohou třít po laku a poškodit ho.

 

 

Pak přichází na řadu pečlivá kontrola laku, případně oprava jeho poškození a konzervace. Metod je více, ale nejlepší je nechat práci na odbornících v lakovnách nebo servisech.

 

Stejně jako se postaráme o plechové části, nesmíme zapomenout ani na kontrolu i očištění brzd. “Začneme jejich pečlivým vymytím, tedy vystříkáním vodou, protože nečistoty mezi brzdným kotoučem a destičkami je ničí. Kontrola výšky brzdné plochy destiček považujeme za samozřejmost. Stejně jako v případě starších vozů i promazání táhla ruční brzdy a její seřízení, aby zabírala na pátém až šestém zubu,“ vzkazuje ÚAMK.

 

Je třeba umýt i okna a světlomety, a to v případě skel i zevnitř. Nejen kuřáci způsobují, že se na sklech zevnitř usazuje kouř, mastnoty a nečistoty a ty vytvářejí tenký film, který zvláště v noci při osvětlení protijedoucím vozem zásadně zhoršuje výhled.

 

S tím souvisí i nezbytná kontrola stěračů a jejich gumiček, které řidiči nejednou poničí tím, že se v zimě snažili setřít namrzlý sníh právě stěračem místo škrabky. “O důležitosti dobrého stavu stíracích lišt svědčí fakt, že při dlouhotrvajícím dešti musí gumičky setřít v součtu plochu rovnající se velikosti fotbalového hřiště,“ připomíná Sirota.


A jsme u toho záchodu

 

Interiér auta dá většinou víc zabrat a vyžaduje víc času než se zdá. V potahových látkách, otvorech výdechů ventilace, rozvodu klimatizace, v koberečcích... Všude tam číhá doslova nebezpečí. Tedy zdravotní nebezpečí.

 

Auta jsou obecně ideální́ živnou půdou pro bakterie, plísně a roztoče. Je v nich teplo, mnoho nečistot z jídla, bot a podobně. Takže i naše auto může být zdrojem různých zdravotních potíží.

 

 

V sedačkách se drží nečistoty a roztoči, klimatizace může být pro změnu zdrojem virů a bakterií. Vypustí ji do ovzduší okamžitě poté, co ji začneme na jaře používat.

 

Vhodný způsob ošetření interiéru je impregnace, a to nejen palubní desky, ale i všech dalších plastových dílů. Ty díky ní změknou, získají opět původní vzhled a navíc nečistoty do nich budou pronikat daleko hůře.

 

Čištění interiéru
Zdroj: Profimedia

 

Dalším vhodným postupem je tepování sedaček. Jde o speciální metodu hloubkového čištění čalounění účinným přístrojem, a to buď mokrou, nebo parní metodou. Z hlediska efektivity a úspory času je vhodnější parní metoda tepování, kdy s autem můžete odjet už po půl hodině od vyčištění, navíc horká pára bezpečně zničí roztoče, alergeny i plísně.

 

Horká pára si dokáže poradit i s nepříjemnými pachy v interiéru automobilu. Dokonce i odstraní zápach z cigaretového kouře.

 

Mokrá metoda se spíš hodí pro čištění v teplém počasí, protože je nutné auto větrat a nemůžete s ním okamžitě odjet.

 

S tím, co všechno se “zahnízdilo“ v našem autě během zimy, souvisí i nezbytnost pravidelného čištění klimatizace, výměny filtru atd. Rozhodně ne později než jednou za dva roky je na místě tuhle práci přenechat odborníkům.

 

Nezapomeňte zvednout kapotu

 

V servisu se nám při jarní prohlídce postarají i o výměnu kapalin, jako je motorový a případně převodový olej. To ostatní zvládneme sami. Jde například o kontrolu dalších kapalin – brzdové, vody v chladiči, ostřikovači...

 

 

Když už budete pod kapotou, rozhodně si všimněte, v jakém stavu jsou hadice, zda někde neprosakují.


A otevřít kufr...

 

Stejně důkladně, jako se budeme dívat pod kapotu, bychom měli nahlédnout pod víko zavazadelníku. Co tam hledat? To, co tam na jaře a v létě nepatří - zimní řetězy, lopatka, startovací kabely. Přebytečná kila musí pryč. Vězte, že za každé kilo navíc platíte vy. Odborníci ÚAMK spočítali, že každých 100 kilogramů navíc zvýší spotřebu paliva až o 0,3 litru na 100 km.

 

Ve výčtu jsme pominuli akumulátor a fakt, že v létě trpí ještě více než v zimě, nepřipomněli jsme tlakování plášťů a fakt, že drtivá většina českých motoristů jezdí na podhuštěných pneu... „Nicméně pokud motoristé udělají alespoň toto minimum, budou lépe připraveni na jarní příjemné cestování,“ dodávají odborníci ÚAMK.

TN.cz