Publikováno 8. 2. 2018
další růst cen

Povinné ručení znovu zdraží. Pojišťovny jsou prý na dně

Povinné ručení
Zdroj: Mediafax

Řidiči budou muset opět sáhnout hlouběji do peněženek. Hlavně ti, které pojišťovny řadí do rizikových skupin.

Až o desítky procent porostou ceny povinného ručení. Pojišťovny se chystají znovu zvednout ceny ještě letos, jinak prý neutáhnou výplatu škod. Chtějí ale majitele aut podrobněji lustrovat, aby ceny ještě víc odpovídaly tomu, jak řidiči skutečně jezdí.

 

„Pohled na trh s povinným ručením v Česku mluví jasně – vybrané pojistné nestačí na úhradu stále rostoucích škod. Nejde přitom jen o významně rostoucí škody na zdraví, ale výrazně do nákladů promlouvají také vyšší ceny náhradních dílů i práce v autoservisech,“ uvedl pro Auto TN.cz mluvčí pojišťovny Generali Jan Marek.

 

„Důvodem je také legislativa, kdy s novým občanským zákoníkem přicházejí stále nové nároky na odškodnění, a tedy i výrazně vyšší pojistná plnění,“ doplnila Ivana Buriánková z České pojišťovny.

 

Podobně popisují situaci i ostatní pojišťovny. A potvrzuje to i poslední zpráva České kanceláře pojistitelů (ČKP). Podle ní je cena povinného ručení na dně: Od roku 2010 průměrné pojistné pokleslo v dnešních cenách o 24 %, zatímco průměrná škoda stoupla o 47 %.

 

 

„Tento vývoj, který stále více rozevírá nůžky mezi cenou a náklady, je zcela neudržitelný. Pojišťovny se teď musí víc než kdy jindy soustředit na správné nastavení hodnocení rizika,“ popsal Jan Matoušek, výkonný ředitel ČKP.

 

Konkurenční boj dosud držel sazby dole, teď ale zní od všech pojišťoven skoro to samé. Povinné ručení je táhne do ztráty, kterou nehodlají prohlubovat. Ceny zvedly už před koncem loňského roku a letos v tom budou pokračovat. „Ano, počítáme s úpravou v letošním roce, ale i v dalších letech,“ potvrdil Petr Milata z ČSOB Pojišťovny.

 

„Kvůli tvrdé konkurenci se povinné ručení jako celek dostalo na samou hranici profitability. Tato situace ve svém důsledku povede k postupnému navyšování ceny a současně k ještě intenzivnější segmentační politice,“ doplnila Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny.

 

Zdražovat se bude až o desítky procent. Ale takhle drsné pojišťovny nebudou na všechny. Nejvíce si připlatí ti nejrizikovější. Tedy hlavně mladí řidiči, ale i ti, kteří mají na kontě už několik bouraček.

 

„Z dlouhodobých analýz vychází, že nejrizikovějším segmentem absolutně bývají mladí řidiči do 25 let věku. Pokud navíc řídí silné auto, potom to riziko ještě dále stoupá. Mladí řidiči zkrátka bourají prokazatelně častěji. Pohled do našich dat pak jednoznačně ukazuje, že řidiči, kteří během jednoho roku nabourají dvakrát, téměř vždy způsobí následně i další škodu,“ upřesňuje mluvčí Generali Jan Marek.

 

 

Na českých silnicích ale jezdí celá řada mladých motoristů, kteří nebourají. „Mladým do 24 let dáváme důvěru, pokud mají v databázi ČKP vyjeto minimálně 24 bezeškodních měsíců. Za takové situace jsme přesvědčení, že si zaslouží 50procentní slevu na povinném ručení. Nechceme zkrátka házet mladé řidiče do jednoho pytle a říkat, že všichni jsou škodiči,“ dodává Marek.

 

Přesně takhle chtějí pojišťovny řidiče lustrovat a třídit. Cenu pak nasadí podle toho, jak majitel auta jezdí. A budou v tom důslednější. „Ceny stanovujeme v současné době na základě 16 parametrů, takže prakticky každý má individuální sazbu,“ popsala mluvčí Uniqa pojišťovny Eva Svobodová.

 

AXA řidičům dokonce nabízí aplikaci, která řidiče sleduje předběžně a vyhodnocuje jejich jízdu. Lepší šoféři si mohou vyjezdit slevu na pojistce.
 

 

Cena průměrného pojistného podle údajů ČKP klesla na 2764 Kč. Při využití webového srovnávače pojistek vychází ale mnohem vyšší.

 

Pro 40letého majitele 8 let staré Octavie Combi z krajského města, který za posledních 10 let způsobil 3 pojistné události, vychází povinné ručení v rozmezí zhruba 3.700 – 6.000 za rok.


Dvaadvacetiletý majitel o 4 roky mladší oktávky, který způsobil jednu událost během 3 let, už by zaplatil nejméně 6.800 korun, nejdražší nabídky se šplhají dokonce přes 10 tisíc.

 

Jde ale samozřejmě jen o hodně orientační ceny, které často pojišťovny snižují o všemožné bonusy, případně podle nabídky konkurence.

 

 

Zdražení se každopádně dotkne i méně „rizikových“ skupin řidičů, i když těm pojišťovny slibují šetrnější zacházení a nižší navýšení ceny. „Skupiny, které máme jako mírně rizikové, nezaznamenají téměř žádné navýšení,“ sdělil Milan Káňa z Kooperativy.

 

Celkové roční pojistné u osobních automobilů dosahuje v Česku 15,8 miliardy korun. Celková výše škod, nákladů spojených s vyřízením škod a správou smluv a dalších provozních nákladů představuje částku 17,65 miliardy. Na pojištění osobních automobilů tak při současných cenách pojišťovny vyberou o 12 % pojistného méně, než zaplatí na škodách. U nákladních aut je ztráta víc než dvojnásobná.

TN.cz