Aktualizováno 29.6. 2018 19:26
novela zákona

Poslanci mění pravidla. Změny se dotknou STK i espézetek

STK
Zdroj: tn.cz / profimedia.cz

Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Ta řeší například propojení STK s autoservisy, postih podvodů se stáčením tachometrů či úlevy pro majitele ekologických aut.

Stanice technické kontroly a měření emisí se podle nových pravidel budou moci propojit s autoservisy. Za stav a kontrolu vozů budou zodpovědní certifikovaní technici, nově to mohou být právě i zaměstnanci servisů.

 

Výhodou má být to, že servis okamžitě opraví vady zjištěné na STK. Aby technici kvůli kšeftu pro servis schválně nehledali na autech víc závad nebo zbytečné problémy, mají zajistit vysoké pokuty.

 

 

Novela taky stanoví, že kontrolní technici nebudou moci být odměňováni způsobem, který by je motivoval ke zkreslování výsledků prohlídek.

 

Nově budou úřady upozorňovat majitele aut, že jim platnost technické kontroly končí. Týká se to ale jen lidí, kteří mají datovou schránku. Tam jim přijde upozornění dva měsíce před tím, než by měli jet na STK.


Konec podvodům

 

Další změnou je tvrdší postih podvodů se stáčením tachometrů u prodávaných ojetých aut. Manipulace se záznamy na počítadle ujeté vzdálenosti je nově výslovně zakázána zákonem.

 

 

"Dnešní den je velkým vítězstvím všech, kdo se přes patnáct let snažili prohlásit stáčení tachometrů za nelegální. Po snahách o kriminalizaci tohoto podvodu formou trestnosti, kterou dlouhé roky blokovalo zejména ministerstvo spravedlnosti, máme konečně zákon, který jasně říká, že se se stavem tachometru manipulovat nesmí,“ komentoval úpravu Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů SOVA.

 

Podle odborníků má stočený tachometr zhruba 40 % aut na českém trhu.

 

Ulička jako v Evropě

 

Další změna se týká uličky pro záchranáře v kolonách na tříproudých dálnicích. Řidiči dosud měli uličku vytvářet mezi pravým a prostředním pruhem. V zahraničí ale pravidlo platilo jinak, což některé šoféry mátlo. Po sjednocení pravidel bude povinné uvolnit prostor vlevo – tedy mezi levým a prostředním pruhem. U víceproudých dálnic mezi levým pruhem a tím, který k němu přiléhá.

 

 

Výhody pro ekologická auta

 

Majitelé vozů s elektrickým nebo vodíkovým pohonem budou moci požádat o speciální espézetku, registrační značku s označením EL. Takhle označená auta by pak měla mít v budoucnu řadu výhod – třeba úlevu od dálničního mýta, snazší vjezd do center měst vyhrazenými pruhy nebo osvobození od dalších poplatků.

 

Sněmovnou schválená novela teď míří do Senátu.
 

TN.cz