Publikováno 6. 12. 2018
Pozor na smyk!

Pomůže sešlápnutá spojka? Řada řidičů neví, jak si zachránit život

Nehoda. Ilustrační foto
Zdroj: Mediafax

Je to věčná debata řidičů, která sílí s každou zimou, kdy provoz na silnicích začne komplikovat náledí. Jak se správně zachovat, když se auto dostane na sněhu nebo ledu do smyku? Mám šlapat na spojku, nebo snad přidat plyn? Je rozdíl mezi pohonem na přední kola, zadokolkou a čtyřkolkou? Tady jsou odpovědi.

Základní poučka zní: držet pevně volant, nereagovat hystericky a nedupat zběsile na brzdy!

 

A jak to je se spojkou? U našeho nedávného příspěvku o tom, jak se chovat na náledí, se vyrojilo několik komentářů typu:

 

"Sešlápnutí spojky je to nejhorší..."


“Nikdy se spojka nevyšlapuje. Pokud mam náhon na předek tak podřadím a předek mě vytáhne.“


“Vyšlápnutím spojky akorát odstavím protismykového asistenta."

 

Tak tohle určitě není pravda!

 

Je třeba rozlišit, do jakého smyku se vaše auto žene. Sešlápnutí spojky může výrazně pomoci při zvládání toho přetáčivého, tedy smyku, kdy přilnavost ztratí zadní náprava. Zadek auta klouže a snaží se vás předjet, tím vytáčí předek ještě víc do zatáčky. Celé auto prostě zatáčí moc.

 

 

Přetáčivý smyk

 

Jak postupovat? Nebrzdit! Vyšlápnout spojku! A volantem točit do protisměru pohybu auta, tedy proti zatáčce (tzv. kontra). Snažte se nasměrovat přední kola zpátky tam, kam chcete jet. Nesmí být přetočená moc, jakmile se na asfaltu chytí. Reakce musí přijít včas a pohyby by měly být co nejplynulejší.

 

Proč je lepší vyšlápnout spojku? Odpojí pohonnou soustavu od kol. “A ta pak nebude nežádoucím způsobem ovlivňovat chování kol. Vyšlápnutím spojky dávám kolům na práci jen jednu věc, aby se směrově opět co nejdříve chytila,“ říká Otakar Krus, instruktor společnosti SuperDrive, která pořádá školu smyku na polygonu v Brně.

 

Sešlápnutí spojky je určitě lepší reakce než rychlé ubírání plynu a brždění motorem. “Auta s motorem vpředu při brždění motorem odlehčují zadní nápravu, což je při zvládání smyku nežádoucí, je třeba, aby se i zadní kola co nejdříve chytila a pomohla řidiči se ze smyku dostat,“ dodává Krus.

 

 

Vyšlápnutí spojky pomůže, ať už máte předokolku, zadokolku nebo čtyřkolku. “U čtyřkolek a zadokolek při brždění motorem brzdí i zadní kola, a to v přetáčivém smyku rozhodně nepomůže,“ podotýká instruktor a dodává: “Neměli bychom dávat pneumatikám větší nálož, než zvládnou. Když chci, aby zatáčely, měly by jen zatáčet. Když chci, aby brzdily, měly bych jen brzdit. Víc věcí naráz vždy vyžaduje nějaký kompromis. A pokud ho řidič nezvládne, jde do smyku.“


Není lepší místo vyšlápnutí spojky pracovat s plynem a pomáhat si přidáním rychlosti? Není. „Přidání plynu by muselo být velmi citlivě provedené a extrémně dobře načasované, na to musí být řidič velmi dobře připravený,“ upozorňuje Krus. „Citlivým přidáním plynu se váha mírně přenese dozadu a zadní kola dostanou větší záběr, ale v reálném provozu je to sci-fi,“ míní instruktor školy smyku.

 

Podle něj vyžaduje správná práce s plynem mnoho zkušeností a závisí na řadě okolností. “S plynem se pracuje spíše při driftování nebo při sportovní jízdě. V reálném provozu je mnohem důležitější včasná reakce volantem. Řidič by se měl soustředit hlavně na ní,“ doplňuje Krus.

 

Co majitelé automatů? Těm nezbývá než s citem ubrat plyn a točit kontrta!

 

Nedotáčivý smyk

 

Výrobci se snaží, aby se auta při příliš rychlém nájezdu do zatáčky nepřetáčela. Hlavně proto, aby případný náraz nesměřoval na dveře, kde je ochrana posádky nejslabší.

 

 

I proto je mnohem častější riziko nedotáčivého smyku. To je smyk přední nápravy. Kola jsou sice natočená do zatáčky, ale auto pokračuje rovně a zadku se zatáčet nechce. Odstředivá síla smýká auto ze zatáčky, a to většinou míří předkem na překážku.

 

Co dělat? “Nestát na plynu ani nepřidávat. Naopak tentokrát plyn pustit. Auto tím mírně brzdí, ale neinvazivně. Snižuje se rychlost a odstředivá síla,“ popisuje Otakar Krus. I drobná změna rychlosti se výrazně projeví na brzdné dráze a odstředivé síle.

 

Nejdůležitější je ale volant. Řidič má přirozenou tendenci točit s ním ještě víc do zatáčky a nutit auto zatočit. To je však chyba!

 

"Základní technikou je nechat volant při zpomalování tak, jak byl, dokud se kola nechytí. Pokročilejší technikou je pak pomalé plynulé srovnávání kol do roviny. Je to náročné na psychiku, když míříte ve symku na strom, a ještě proti němu natáčíte volant, ale narovnaná kola mají větší šanci se chytit. Jakmile zaberou, mohu pak přibrzdit a znovu s citem točím do zatáčky,“ vysvětluje instruktor.

 

Podle něj je důležité sledovat prostor, vhodně ho využít a volit správnou stopu, aby zatáčení nebylo tak ostré. Řidiči místo toho často chybně upřeně sledují překážku, dupnou na brzdu a točí volant víc a víc od překážky. Pak bývá zle! “Pokud chci brzdit, tak do rovných kol! A když řeším smyk, nešlapu na brzdu,“ dodává další poučku instruktor.

 

Ve škole smyku učí tyto základy i pokročilejší techniky. Ale upozorňuje, že ani sebelepší technika nepomůže, když řidič vlétne do namrzlé zatáčky zběsilou rychlostí. „Bavíme se o tom, že je rychlost mírně za hranicí. Jakmile to řidič přežene moc, už to nezachrání,“ varuje Krus.


Můžou čtyřkolky dostat smyk?

 

Rozhodně neplatí předsudek, že auta náhonem na přední nápravu dostanou jen nedotáčivý smyk a zadokolky jen přetáčivý. A už vůbec neplatí, že by čtyřkolky nemohly dostat žádný smyk. "Všem  typům aut hrozí všechny typy smyků. Jen se trochu liší okolnosti, při kterých ke smyku může dojít,“ říká odborník.

 

Podstatnou roli hrají pneumatiky. Každé auto (byť stejného typu) se chová trochu jinak právě vzhledem k tomu, jaké má obutí. U aut s hnanou přední nápravou se rychleji opotřebují ty přední a lidé je pak často po sezóně mění na zadní kola. Pokud je rozdíl malý, problém to není. Pokud jsou ale vzadu pneumatiky už výrazně horší než vpředu, bude mít auto výrazné sklony k přetáčivosti.


Jak se vyhnout smyku?

Jezděte plynule a včas přizpůsobte rychlost aktuálním podmínkám.

Na kluzkém povrchu není radno to přehánět s přidáváním plynu ani s bržděním.

Předvídejte a snížte rychlost s dostatečným předstihem před zatáčkou, lesem nebo mostem, kde může být vozovka namrzlá.

Naučte se číst svoje auto a přizpůsobit mu jízdu tak, abyste vždy měli bezpečnou rezervu.

Vyhněte se panice a nesmyslným přehnaným reakcím.

Věnujte pozornost zimnímu obutí!

V autě seďte správně. Měli byste být opřeni zády. Jak reaguje zadek auta nejlépe a nejdříve cítíte v bedrech, pokud budete za volantem “ležet“, neucítíte nic.

A správně držte volant. Jakmile se o něj budete lehce opírat jednou rukou, se smykem určitě nic neuděláte.

TN.cz